با همه توان تلاش می کنیم از فشار تحریم و تورم بر گروه های تحت پوشش بهزیستی استان بکاهیم

مدیر کل بهزیستی مازندران در گفتگو با ماهنامه ساحل طلایی گفت :مردم به خصوص گروههای تحت پوشش بهزیستی ،شایسته بهترین خدمات هستند و ما به عنوان مسئولان سازمان بهزیستی استان هیچ شانیتی جز خدمت خالصانه و بی منت به این عزیزترین بندگان خدا نداریم.

بی تردید نام «دکتر فرزاد گوهردهی» بیشتر از آنکه بواسطه فعالیتش در حوزه تخصصی پزشکی برای شهروندان مازندرانی به ویژه مرکزنشینان استان آشنا باشد بیشتراز جهت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی برای شهروندان، پرآوازه است. مدیرکل بهزیستی مازندران که مدیریت روابط عمومی و اموربین الملل دانشگاه علوم پزشکی استان را در کارنامه دارد بی شک از مدیران رسانه ای و آنلاین استان است که بواسطه دارابودن مجموعه ای از سجایای اخلاقی و حسن خلق ، همیشه مورد وثوق مردم و اهالی رسانه بوده است.

مرد محبوب رسانه های استان هم اینک روزهای سخت و پرتلاشی را در مجموعه بهزیستی مازندران می گذراند و علی رغم همه محدودیتها و معذوریتها که بخش عمده ای از آن متاثر از تحریم و بخش دیگری نیز متاثر از تورم است ، کارنامه قابل دفاع و ارزنده ای را برای این مجموعه خدوم رقم زده است.

او می گوید : مردم به خصوص گروههای تحت پوشش بهزیستی ،شایسته بهترین خدمات هستند و ما به عنوان مسئولان سازمان بهزیستی استان هیچ شانیتی جز خدمت خالصانه و بی منت به این عزیزترین بندگان خدا نداریم.

دکتر گوهردهی می گوید: با همه توان تلاش می کنیم از فشار تحریم و تورم بر گروههای تحت پوشش بهزیستی استان بکاهیم و در این راستا از همه ظرفیتها با آغوش باز استقبال می کنیم.

دکتر گوهر دهی در توصیفی زیبا از گروههای هدف بهزیستی می گوید:همه اقشار جامعه گروههای هدف ما هستند.برای عده ای که آسیب دیده و توانخواه هستند خدمات حمایتی ارائه می کنیم و برای بخش سالم جامعه لزوما باید برنامه های پیشگیری و مشاوره ارائه نماییم.باید با استفاده از همه ابزارها نقش خود را در تحقق بهزیستی یعنی زندگی بهیینه به درستی ایفاء کنیم.

آنچه درادامه می آید گفتگوی ما با دکترفرزاد گوهردهی مدیرکل بهزیستی استان مازندران است.

* ماموریت مهم سازمان بهزیستی در جامعه چیست و فعالیتها و خدمات این سازمان عمدتا ناظر بر چه گروههایی است؟

بطورکلی فراهم نمودن سازوکارهای لازم جهت استفاده ازفرصتها ومنابع فراسازمانی درچارچوب دستورالعمل های ابلاغی وتفاهم نامه های منعقده به منظور جلب همکاری، مشارکت و خودیاری بخشهای دولتی ، غیردولتی وخیرین درسطح استان،فراهم نمودن سازوکارهای لازم جهت مناسبتهای مختلف وارتباط مستمر خیرین ورایزنی جهت سرمایه گذاری ومشارکت درصندوق های نیکوکاری وتامین منابع موردنیاز جهت ارائه خدمات به جامعه هدف تحت پوشش،بومی سازی خدمات درسطح شهرستانها وارائه پیشنهادات لازم جهت بازنگری واصلاح دستورالعمل ها وآیین نامه های اجرایی،صدور، تمدید و ابطال مجوز(موافقت اصولی و پروانه فعالیت) برای کلیه مراکز و موسسات غیردولتی مرتبط با فعالیتهای بهزیستی،نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی(خصوصی، تشکلها، ngo))، تشکیل و تکمیل بانک اطلاعات مراکز و موسسات استان و بروز رسانی آن،واگذاری مراکز دولتی و اعطای مجوز به افراد دارای صلاحیت عمومی و خصوصی،شناسایی و سازماندهی نیازها و ظرفیتها جهت گسترش و توسعه مراکز و موسسات عغیردولتی با هدف تعمیم خدمات بهزیستی و کاهش تصدیهای اجتماعی از مهمترین ماموریتهای سازمان بهزیستی است.

همچنین بهزیستی ناظربرمراکزی است که مجوزش راصادرمی کنند.همچنین آسیب دیدگان اجتماعی ، ایتام ، فرزندان بی سرپرست وبدسرپرست مراکزنگهداری، سالمندان ومعلولین وتوانخواهان از گروههای تحت پوشش بهزیستی هستند.

درهمین راستا ارتقای کیفیت زندگی، تلفیق و مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت و در نهایت توانمندســازی و کمک به اســتقلال این افراد از اهداف مهم در حوزه توانبخشی است و تمامی خدمات و فعالیت هایی که در این معاونت ارائه می گردد در راستای نیل به این اهداف می باشد. 

افزون براین فرایند توانبخشــی با تامین و در اختیار گذاشتن ابزار، امکانات و تسهیلات از طریق جبران محدودیت عملکردی یا نقص عملکردی با تغییرکیفیت و سبک زندگی همراه است و یکی از عمده ترین اقدامات معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی، ارائه خدمات تخصصی توانبخشی پزشکی، حرفه ای، آموزشی و اجتماعی به منظور ساماندهی همه جانبه این افراد و برابر سازی فرصت ها می باشد. وی می گوید: گستره خدمات این معاونت، کلیه گروه های معلولین شامل معلولین بینایی ، شنوایی ، صوت و گفتار ، جسمی حرکتی ، بیماران روانی مزمن و سالمندان را دربرمی گیرد.

به گفته مدیرکل بهزیستی مازندران تامین و ساخت مسکن و ایجاداشتغال با بهره گیری از ظرفیت و پتاسیل دستگاههای اجرایی، خیرین و مسئولین استانی جهت پوشش جامعه هدف سازمان ،طبق تفاهم نامه های چند جانبه با مشارکتهای عمومی و خدمات سازمان که به همه جامعه هدف تعلق می گیرد از دیگر ماموریتهای سازمان بهزیستی است.

همچنین ارائه خدمات پیشگیری و درمان معتادین، کاهش آسیب های اجتماعی اعتیاد ، کاهش بار ناشی از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها از طریق کاهش بروز و شیوع آنها و ارتقای فرهنگ سلامت در سطح جامعه بخش دیگری از وظایف متنوع سازمان بهزیستی می‌باشد.

همچنین ارتقای سطح سلامت از طریق ارتقای فرهنگ پیشگیری در جامعه، گسترش مهارت‌های زیستی (اعم از زیست‌شناختی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی)، و شناسایی علل بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی،کاهش مداوم بروز، توسعه و شدت معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی،اصلاح یا تغییر عوامل محیطی که به طور غیرمستقیم در بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی تأثیر دارند (از طریق کاهش عوامل مخاطره‌آمیز و افزایش عوامل محافظتی)، در حوز درمان استاندارد سازی مراکز، پیشگیری از گسترش آمار معتادان کارتن خواب و آموزش کارکنان مراکز اقامتی از رویکردهای خدمت رسانی بهزیستی استان است.

دکترگوهردهی با اشاره به وظایف سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی می گوید: راه اندازی سامانه سراج به عنوان سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی سامانه‌ای است که به برنامه ریزان و سیاستگذاران در خصوص شیوع آسیب‌های اجتماعی در جامعه هشدار می‌دهد و با بررسی آسیب‌های اجتماعی نگران کننده در جامعه از منظر افزایش درصد شیوع آن در شهرهای مختلف نهادها و سازمان‌های متولی را نسبت به مداخله و حل آن آسیب حساس می‌کند در دستور کار بهزیستی استان قراردارد.

به گفته وی در حوزه پیشگیری از معلولیت ها برنامه مشاوره ژنتیک اجباری معلولین تحت پوشش ،ارائه خدمات به مراجعین جهت انجام مشاوره ژنتیک ،طرح پیشگیری از تنبلی چشم و شنوایی از مهمترین برنامه های این حوزه است. وی می افزاید:همچنین یکی از برنامه های جاری و جدید این حوزه ،بررسی شیوع شناسی علل انواع کم توانی و ایجاد سامانه رصد معلولیت ها می باشد که در کلیه ی شهرستانهای استان اعم از مناطق شهری و روستایی در حال اجرا می باشد.

*چه گروههایی در جامعه به عنوان گروههای هدف بهزیستی به شمارمی روند؟

از آنجایی که رسالت معاونت امور توسعه پیشگیری ، آگاهسازی ، حساس سازی ، آموزش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد و معلولیت ها می باشد در واقع می توان گفت کلیه ی افراد جامعه ،گروه هدف این حوزه می باشند.

معتادین جهت درمان اعتیاد،کلیه افراد متقاضی دریافت خدمات مشاوره ای و روانشناختی،نوزادان تازه متولد شده جهت انجام غربالگری شنوایی،کودکان سه تا شش ساله جهت دریافت خدمات پیشگیری از تنبلی چشم،معلولین تحت پوشش سازمان جهت انجام مشاور ه ژنتیک،کلیه افراد در آستانه ازدواج جهت دریافت آموزش و مشاوره قبل از ازدواج،زوجین با سابقه ۰ تا ۵ سال زندگی مشترک جهت درافت آموزش های زندگی خانواده،دانش آموزان و سالمندان جهت دریافت آموزش های پیشگیری از ختلالات ژنتیک و معلولیت های سالمندی،تمامی گروههای سنی جهت دریافت آموزش مهارت های زندگی،نوجوانان ، جوانان و والدین جهت دریافت آموزش های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد از گروههای هدف بهزیستی هستند.

در همین راستا فعالیت معاونت امور اجتماعی در ۵ دفتر فوریتهای اجتماعی، دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی، دفتر توانمندسازی خانواده و زنان، دفتر کودکان و نوجوانان - امور مهدها و شبه خانواده است از حوزه های ماموریتی بهزیستی استان است که هرکدام دارای وظایف تعریف شده هستند.

در حوزه کودکان و نوجوانان ( دفتر کودکان و نوجوانان - امور مهدها) ایجاد بستری مناسب در راستای رشد همه جانبه کودک، پرورش درک و نگرش صحیح کودکان نسبت به وقایع محیط زندگی و محیط اجتماعی و شکوفایی استعدادهای کودکان در ابعاد مختلف،توسعه توانایی های کودکان در بیان اندیشه و بروز احساسات و عواطف با استفاده از آموزش مهارت های زندگی ، هنری ، کلامی و....، ایجاد پایگاهی برای اجرای سیاست ها و برنامه های رشد و تکامل یکپارچه کودکان کشور،ارتقای هشیاری اخلاقی و توجه به ارزش های دینی و مذهبی،آموزش مفاهیم اجتماعی نظیر تعاون ، نوع دوستی ، گذشت و......، کمک به اولیاء در مراقبت ، نگهداری و پرورش کودکان و ایجاد ارتباط موثر دو جانبه بین کودک و اولیاء،آماده سازی کودکان برای ورود به نظام آموزشی رسمی کشوراز جمله ماموریتهای بهزیستی استان است.

از دیگر ماموریتهای مهم معاونت اجتماعی قانون حمایت از کودکان بد سر پرست و بی سرپرست می باشد و یکی از دستاوردهای علمی در زمینه ارائه خدمات اجتماعی مبتنی بر موسسه زدایی و تقویت حضور خانواده در اجرای برنامه های دولت و احیاء کار کردهای خانواده است زیرا ساماندهی و تجهیز منابع و امکانات جهت دستیابی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست به اصلی ترین نیازهای فردی و اجتماعی در فرایند جامعه پذیری در نهاد خانواده محقق خواهد شد و همچنین خدمات دفتر شبه خانواده نیز فعالیت و خدمات ناظر بر گروههای سنی ۰ تا ۱۸ سال را برعهده دارد.

*یکی از ماموریتهای مهم دیگر معاونت امور اجتماعی توانمندسازی خانواده و زنان است

. دراین راستا چه اولویتهایی در دستورکار قراردارد؟

شناسایی موانع بر سر راه توانمند سازی خانواده های خدمت گیرنده و برنامه ریزی برای مرتفع نمودن آن،شناسایی مسایل و مشکلات خانوادگی و روابط اجتماعی خانواده های خدمت گیرنده و تلاش در جهت کاهش یا کنترل موانع آن،جلب مشارکت بخش غیردولتی و کاهش تصدی دولت در امور اجرایی،ایجاد، توسعه و جهت دهی به مراکز و موسسات غیردولتی با توجه به استعدادها و ظرفیت های موجود،تسریع و سهولت دستیابی خدمت گیرندگان به خدمات اجتماعی،فراهم آوردن زمینه هایی در جهت بهبود وضع بهداشت و تغذیه جمعیت هدف،تعیین سطوح توانمندی خدمت گیرندگان به منظور برنامه ریزی جهت سطح بندی خدمات قابل ارایه به آنان از مهمترین وظایف تعریف شده معاونت اجتماعی بهزیستی استان است.

از فعالیتهای دیگر معاونت امور اجتماعی، فعالیت در حوزه آسیب های اجتماعی با دو دفتر: دفتر فوریتهای اجتماعی و دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی می باشد که ماموریتهای زیر را برعهده دارد.

ارتقاء سطح دانش و آگاهی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در خصوص مسائل و مشکلات اجتماعی و کمک به درک موقعیت خوددر شرایط بحرانی ،ارتقاء توانمندیهای افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل فردی و اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی به موقع،ارتقاء آگاهی ها و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای مراجعان به منظور تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط بحرانی،شناسائی مناطق و کانونهای آسیب زا و اقدامات تخصصی در بحران زدایی ،شناسایی آسیب های اجتماعی نوپدید و باز پدید،ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمانهای غیر دولتی ،مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب .

*گروههای هدف دفاتر تخصصی معاونت امور اجتماعی چه گروههایی هستند؟

بطور کلی زنان سرپرست خانوار به دلیل فوت همسر،زنان سرپرست خانوار به دلیل متواری یا مفقود الاثر شدن همسر(ارائه گواهی از مراجع قضایی هر ۶ماه)، زنان سرپرست خانوار به دلیل طلاق،زنان سرپرست خانوار به دلیل سرباز بودن همسر،زنان سرپرست خانوار به دلیل محکومیت به زندان همسر(ارائه گواهی از سازمان زندان مبنی بر مدت محکومیت)، زنان سرپرست خانوار به دلیل از کارافتادگی حداقل ۶۶% از کارائی همسر ناشی از بیماری صعب العلاج(دیالیز-پیوند کلیه-پیوند اعضا-انواع سرطان ها و بیماریهای بدخیم-سیروز کبدی-هپاتیت مزمنBوCوD-نارسایی ریه-نارسایی مزمن کلیه غیر دیالیزی(CRF)-نارسایی قلبی)، زنان سرپرست خانوار به دلیل اعتیاد همسر(ارائه گواهی حضور درمراکز بازپروری و درمانی هر۶ماه)، دختران سرپرست خانوار به دلیل فوت والدین،خانواده های دارای فرزند سه قلو و بالاتر از گروههای هدف دفاترتخصصی معاونت اجتماعی هستند.

در بخش مهدهای کودک نیز گروه سنی کودکان شش ماه تا شش سال و والدین آنان از خدمات بهره مند می گردند. همچنین دردفتر فوریتهای اجتماعی و دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی نیز خدمات حمایتی برای گروههایی هدف نظیرافراد دارای اختلاف خانوادگی حاد،- زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی،افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی و کار،همسران آزار دیده،،کودکان آزار دیده،مبتلایان به اختلال هویت جنسی ( T.S)، دختران و پسران فراری از منزل ارائه می دهد. همچنین دفتر شبه خانواده نیز به کودکان بی سرپرست و بدسرپرست ۱۸-۰ سال خدمات موردنیاز را به گروههای هدف ارائه می دهد.

* مهمترین اقدامات و برنامه های اجرایی بهزیستی مازندران در حوزه توانبخشی چه بوده است؟

ارائه خدمات توانبخشی ،آموزشی ، مراقبتی از طریق مراکز روزانه ، شبانه روزی ، مراقبت در منزل و ویزیت در منزل به ۶۰۰۰ توانخواه در سطح استان، با عنایت به سیاست سازمان مبنی بر کوچک سازی مراکز تجمعی و ارائه بهینه خدمات مطابق با الگو های نوین خدمات توانبخشی مراقبتی، خانه های کوچک افراد دارای معلولیت و خانه های حمایتی سالمندان و بیماران روانی مزمن در استان راه اندازی گردید و توسعه این خانه ها در سطح استان در دستور کار این معاونت قرار دارد.

همچنین توزیع تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی شامل انواع ویلچر ، تشک مواج و تشکچه روهو ، تجهیزات ویژه توانخواهان نابینا ، سمعک و ... بین توانخواهان نیازمند واجد شرایط،بهره مندی ۴۳۰۰۰ توانخواه از خدمات مستمری سازمان،بهره مندی کلیه توانخواهان ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان از حق پرستاری ویژه افراد ضایعه نخاعی،پرداخت کمک هزینه شهریه دانشجویی به افراد دارای معلولیت نیازمند واجدشرایط در دانشگاههای آزاد و غیرآزاد ارائه گردید.

* در حوزه مسکن معلولین چه اقداماتی تاکنون انجام شده وچه برنامه ای در دستورکار بهزیستی مازندران قرار دارد؟

حوزه مسکن بهزیستی در راستای تامین مسکن معلولین با ارائه سهم زیادی از کمکهای بلاعوض و تسهیلات و معافیت

از حق انشعابات آب-برق-گازو همچنین معرفی پیمانکاران جهت احداث مسکن معلولین به جهت ناتوانی جسمی با قیمت های بسیار پائین مساعدت می نماید .وی می گوید: با قرار گاه خاتم انبیا ء-بسیج سازندگی-بنیاد مسکن و...و با ارئه طرحهای متعدد تامین مسکن و انعقاد قرارداد با تفاهم نامه های چند جانبه برای خانواده های دارای زمین تقریبا بدون سهم آورده با تسهیلات و مساعدت بلاعوض مسکن بدون سهم آورده در اختیار مددجو قرار خواهد گرفت.

* در مقوله ساماندهی کودکان کار و دختران بدسرپرست یا بی سرپرست بهزیستی مازندران چه خدماتی را ارائه می دهد؟

سازمان بهزیستی در این حوزه امور اجتماعی طرح های مختلف و متعددی دارد که در دفاتر مختلف معاونت اجتماعی اجرا می گردد از جمله این طرح ها در حوزه آسیب ها عبارتند از: طرح های ساماندهی دختران و زنان در معرض آسیب که به صورت سرپایی و روزانه در قالب مراکز ندای مهر و همچنین به صورت شبانه روزی در قالب خانه سلامت اجرا می گردد،طرح های حوزه کودکان کار و خیابانی در قالب مراکز حمایتی آموزشی کودک کار و خیابانی بصورت روزانه و همچنین مراکز ساماندهی کودکان خیابانی به صورت شبانه روزی اجرا می شود،مراکز نگهداری شبانه روزی در دفتر شبه خانواده مانند شیرخوارگاه، تارک و ... برای کودکان ۱۸-۰ سالی که دارای والدین موثر نبوده و تحت عنوان کودکان بدسرپرست و یا بی سرپرست می باشند پذیرش و نگهداری می شوند.

* در راستای مهار کرونا به خصوص در گروههای زیرمجموعه و تحت پوشش بهزیستی مازندران چه اقداماتی انجام شده است؟

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه اقدامات گسترده ای از سوی سازمان بهزیستی استان در راستان مهارکرونا انجام شده می گوید: در مراکز تجمعی شبانه روزی تحت نظارت سازمان بهزیستی اقداماتی نظیر نظارت و کنترل مستمر بر رعایت پروتکل های بهداشتی و اقدامات مرتبط با پیشگیری از بیماری کرونا از جمله تهیه و توزیع ماسک ، گان ، دستکش ، شیلد، مواد ضد عفونی کننده ،تهیه دستگاه تب سنج ، ارزیابی روزانه مقیمان و کارکنان مراکز مذکور و بررسی سلامت آنان، گندزدایی و ضدعفونی مراکز به صورت روزانه ، ایجاد و توسعه اتاقهای قرنطینه، ایزوله بیمار و رختکن و پیش بینی نقاهتگاه هایی در سطح شهرستان ها با ظرفیت ۴۰ نفر جهت انتقال احتمالی بخشی از مقیمان مراکز به این نقاهتگاه ها صورت گرفته است . دکتر گوهردهی افزود: پذیرش مددجویان و توانخواهان در مراکز نگهداری بهزیستی مطابق دستورالعمل ابلاغی از بهزیستی کشور پس از انجام آزمایش PCR و منفی بودن آن، گذراندن دو هفته قرنطینه در بدو ورود در اتاق جداگانه و حصول اطمینان کامل از عدم ابتلا و یا نداشتن علایم احتمالی بیماری کووید ۱۹ پیش از ورود به بخش های اقامتی صورت می گیرد.

درخصوص افراد آسیب پذیر تحت پوشش سازمان بخصوص افراد دچار ضایعه نخاعی، کودکان کار وخیابانی ، افراد بی خانمان ، ساکنین مناطق حاشیه نشین و پرخطر ، تهیه و اهداء بسته پیشگیری (ژل دست، ماسک، دستکش )آموزش بهداشت و نحوه صحیح شستن دست و ضرورت رعایت فاصله از دیگران در دستور کار قرار گرفت . همچنین مقرر گردید پرسنل مراکز و ادارات با علائم مشکوک به عفونت های تنفسی از مرخصی استفاده نمایند . ثبت ورود و خروج کلیه پرسنل با حذف اثرانگشت و اقدام از طریق ثبت تصویری صورت می گیرد.

بطور کلی اقدامات مبتنی بر پیشگیری بهزیستی مازندران در مقابله با کووید ۱۹ را می توان به شرح زیر برشمرد: 

فعالیت شبانه روزی صدای مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ بهزیستی استان با ۶۱هزار۶۵۳مورد تماس موفق،راه اندازی سامانه هوشمند ارزیابی روانشناختی افراد در مواجه با کرونا،راه اندازی پویش " با من حرف بزن" با مشارکت ۱۲۰ روانشناس و پاسخ به ۸۵۰۰ تماس،مشاوره تلفنی و حضوری به مبتلایان و خانواده درگیر کرونا در سطح استان،فعالیت ۱۸۰ مرکز مشاوره حضوری با رعایت پروتکل بهداشتی،تهیه ۱۵ موشن گرافی و پروتکل درمانی در زمینه سلامت روان و کرونا،مشارکت ۱۴۰روانشناس جهت ارائه خدمات روانشناختی به ۹ هزار معتاد در ایام کرونا،قرنطینه سازی ۶۳ مرکز بهبودی درمان اعتیاد با ۲۸۰۰ بیمار مقیم،خدمات بهداشتی و درمانی به ۱۸۰۰ معتاد پرخطر و بی خانمان توسط ۱۱ تیم سیار در پاتوق ها،بهره گیری از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی جهت غنی سازی اوقات فراغت و ایجاد نشاط اجتماعی خانواده،مشارکت ۳۴ سمن مردم نهادهمیاران سلامت روان با پوشش ۵۰۰۰ خانواده درمحلات حاشیه و کم برخورداراز جمله اقدامات بهزیستی استان در برنامه ملی مهارکرونا بوده است.

تدوین دسـتورالعمل پیشگیری از کرونا ویروس ویژه کودکان کار و خیابان، اختصاص دومیلیارد ریال اعتبار برای کلیه مراکز اورژانس اجتماعی بمنظورتهیه و توزیع اقلام بهـداشتی کارشـناسان شاغل در برنامه اورژانس اجتماعی و جامعه هدف به ویژه مناطق حاشیه نشین و کودکان کار و خیابان، جذب مبلغ سه میلیاردو ۵۰۰میلیون ریال حمایت مالی از خیرین، کلینیک های مددکاری اجتماعی و مشارکتهای مردمی برای تهیه اقلام بهداشتی و سبد غذایی برای ساکنین مناطق حاشیه نشین، اختصاص ۴۷۰میلیون ریال اعتبار برای تهیه تب سنج دیجیتال جهت تب سنجی ساکنین مناطق حاشیه نشین و کودکان کار و خیابان،اختصاص ۴۲۰میلیون ریال اعتبار برای خرید تب سنج،اختصاص ۹۷۷میلیون و ۶۰۰ هزار ریال برای تهیه مواد ضدعفونی کننده برای مراکز نگهداری شبانه روزی شبه خانواده،اختصاص مبلغ ۶۰۰میلیون ریال برای پاداش نیروهای انسانی شاغل در مراکز نگهداری کودکان بدسرپرس و بی سرپرست شبه خانواده،حضور روزانه کارشناسان اورژانس اجتماعی در مناطق حاشیه نشین جهت ارائه بسته های بهداشتی و آموزش های لازم به ساکنین مناطق حاشیه نشین به ویژه کودکان کار و خیابان بمنظور پیشگیری از شیوع کرونا ویروس،استقرار ایستگاه تب سنجی و بازرسی در ورودی برخی مناطق حاشیه نشین با پیگیری کارشناسان شاغل در پایگاه خدمات اجتماعی، تولید ۳۵۰۰ عدد ماسک در برخی پایگاههای خدمات اجتماعی با استفاده از ظرفیت خیرین و جامعه هدف با رعایت پروتکل بهداشتی، توزیع بیش از ۱۰۰۰۰ بروشور و ارائه آموزشهای پیشگیری از کرونا به جامعه هدف، بویژه ساکنین مناطق حاشیه نشین ،کودکان کار و خیابان،توزیع ۳۰۰ بسته بهداشتی برای زنان ودختران آسیب دیده اجتماعی،توزیع بیش از ۱۰۰۰۰ بسته بهداشتی شامل ماسک، دستکش، محلول ضدعفونی کننده و... به جامعه هدف، بویژه ساکنین مناطق حاشیه نشین، کودکان کار و خیابان،شناسایی و ارئه خدمات آموزشی برای ۱۵۰۰ نفر کودکان کار، خیابان و کودکان ساکن مناطق حاشیه نشین از دیگر اقدامات بهزیستی استان بوده است.

همچنین فعالیت ۲۱ کابین خط تلفن ۱۲۳ در سطح استان با تعداد ۸۰ کارشناس متخصص جهت پاسخگویی به تلفن شهروندان به ویژه در زمینه کودک آزاری، خودکشی، همسرآزاری و سالمندآزاری و بیماری کرونا،تولید ۱۰۰هزار ماسک و ۲۱ هزار گان توسط زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان،تولید ۱۰۰هزار ماسک و ۲۱ هزار گان توسط زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان،پایش سلامت ۶۰۰۰مددجو توسط مددکاران بخش دولتی و غیردولتی به صورت تلفنی،توزیع ۲۵۰۰ بسته بهداشتی و ۱۸۰۰ بسته غذایی به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان به زنان سرپرست خانوار،جلب حمایت بسیار خوب از خیرین گرامی در تهیه و توزیع بسته های غذایی و بهداشتی به مبلغ سه میلیاردو هشتصد میلیون ریال و تسکین بخشی از آلام گروههای هدف از طریق اختصاص اعتبار موردی از محل اعتبارات استانی به مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیون ریال با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹،استفاده از پتانسیل کلینیک های مددکاری اجتماعی برای ارائه خدمات حمایتی به خانواده های درگیر بیماری کرونا،توزیع بیش از ۳میلیارد از محل بنیاد مستضعفان و ستاد حضرت امام (ره)بین هزار و ۱۵۶ زن سرپرست خانوار،شناسایی افراد با مشاغل پر خطر و آموزشهای لازم در خصوص پیشگیری از کرونا (رعایت نکات بهداشتی نحوه شستن دستها ،رعایت فاصله اجتماعی در محیط کار ،.....) وتب سنجی بیش از ۱۰۰۰ نفر از ساکنین مناطق آسیب و مناطق حاشیه نشین از مهمترین اقدامات سازمان بهزیستی استان بوده است.

همچنین بازدید حضوری از کلیه مراکز امور آسیب دیدگان و آموزش روشها و اصول پیشگیری از کرونا به کارشناسان و مددجویان مراکز،انجام تب سنجی روزانه مددجویان مراکز امور آسیب دیدگان اجتماعی . هماهنگی با مراکز اورژانس اجتماعی جهت شناسایی و غربالگری کودکان کار و خیابان مناطق حاشیه نشین و ارائه بسته های پیشگیری از کرونا، بروشور، تب سنجی، به کودکان و ساکنین این مناطق،کاهش اجتماعات و حضور فیزیکی پرسنل با استفاده از دورکاری و استفاده از ابزارهایی مانند ویدئو کنفرانس، وبینار و سایر ابزارهای ارتباطی،ارسال پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا به مهدهای کودک،تعیین شهریه مهدهای کودک در ایام تعطیلی ناشی از بیماری کرونا در محل استانداری با مشارکت استانداری،برخورداری پرسنل مهدهای کودک از بیمه بیکاری در ایام کرونا،بهره مندی مهدهای کودک از تسهیلات سامانه کارا،بهره مندی مهدهای کودک از امتیاز سه ماهه تنفس اقساط بانکی،بهره مندی مهدهای کودک از ۳ ماه استمهال هزینه های برق و گاز مصرفی

بهره مندی مهدهای کودک از سه ماه استمهال حق بیمه سهم کارفاما در سه ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۳۹۹،اخذ تاییدیه از استانداری مبنی بر همکاری شهرداریها در اجرای ماده ۱۰۰ ساختمان مهدهای کودک،تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض یا کم بهره بانکی به صاحبان امتیاز مهدهای کودک،معرفی مربیان مهدهای کودک به پایگاه بسیج محلات به منظور دریافت بسته های معیشتی،و برنامه ریزی و هماهنگی با سایر سازمانهای ذیربط در مهارکرونا برای کاهش آسیب پذیری گروههای هدف بهزیستی استان از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

* درحوزه پیشگیری به ویزه پیشگیری از اعتیاد مهمترین اقدامات بهزیستی مازندران چه بوده است؟

دفتر پیشگیری از اعتیاد با هدف ارتقا

سطح دانش وآگاهی احاد مردم در حوزه پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محوری فعالیت های مختلفی را در سطح استان به انجام رسانیده است .این دفتر با داشتن ۳۶۰ تیم و تحت پوشش قرار دادن ۶۰۰هزار نفر از مردم استان در محلات شهر و روستا و مهد و دانشگاه و محیطهای کاری به انجام فعالیت های آموزشی و تربیتی ،توانمند سازی و اموزش مهارت های ارتباطی والدین با فرزندران با همکاری سایر دستگاههای استان به اخص سازمانهای مردم نهاد انجام میشود،اجرای برنامه های اطلاع رسانی و آگاهسازی و کمپین های گوناگون برای مثال در محیط های پر تردد و تجمعی مانند مساجد ( اجرای طرح سی شب سی مسجد در ماه مبارک رمضان در ۴۵۰مساجد و تکایا )، کمپین های رسانه ای پیشگیری از مصرف شیشه وگل و با تحت پوشش قرار دادن نیمی از جمعیت استان،تهیه ی سند برنامه راهبردی پیشگیری از اعتیاد که درراستای ارتقای سطح سلامت جامعه و کنترل آسیبها تدوین گردیده است و کلیه ی دستگاههای اجرایی و سازمانهای مردم نهاد عضو کمیته ی فرهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر میباشند و درطی آن از ظرفیت تمام دستگاهها و سمنها جهت پیشبرد اهداف پیشگیری از اعتیاد استفاده میشود،اقدام به عقدتفاهم نامه هایی در سطح کشوری و استانی با نهادهایی مانند بسیج وسپاه ،اداره کار و رفاه اجتماعی ،صدا و سیما جهت افزایش ظریب نفوذ برنامه های اطلاع رسانی،اجرای طرح کیان (ارتقا سلامت روان کارکنان از اعتیاد و آسیبها) (تفاهم نامه ی بهزیستی با اداره کارو تعاون و بنیاد شهید و کارخانه ی آرین بتن و...و اموزش به ۵۰۰نفر از کارکنان،تربیت کادر متخصص، اموزش به ۱۰۰۰نفر ازکارکنان در گروههای مرجع (روحانیون و ورزشکاران و دهیاران و ......) با توجه به نیاز محلات آسیب از اهداف دیگر این دفتر می باشد .

همچنین برگزاری بیش از ۱۵۰۰دوره سخنرانی و آموزش تخصصی در حوزه ی مهارتهای زندگی ، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای نه گفتن و جراتمندی ، مهارتهای خودمراقبتی و آشنایی با عوارض مصرف مواد ، آموزش مهارتهای تربیتی و فرزندپروری و...، استفاده از فضای مجازی ( تشکیل گروههای تلگرامی ، سفیران پیشگیری از اعتیاد ،و...، برگزاری جلسات اتاق فکر و بررسی چالشها و فرصتهای برنامه ها ی اجتماع محوری و پیشگیرانه همراه با شناسایی ظرفیت ذاتی دستگاهها ی اجرایی استان،تدوین و تنظیم سند جامع اعتیاد زنان استان،برگزاری جلسات منظم ماهانه ی کمیته ی فرهنگی پیشگیری از اعتیاد،برگزاری هفته مبارزه با مواد مخدر ، کمپین های نوروزی ، برگزاری فعالیتهای محرم و رمضان ، در سراسر استان به همراه نمایشگاه دائمی و سیار،تدوین و تهیه محتوا آموزشی ویژه محیطها.

* در راستای توسعه و جلب و جذب مشارکتهای مردمی چه برنامه هایی از سوی بهزیستی استان انجام شده و انجام خواهدشد؟

مشارکت کلیه دستگاههای عضو در طرح شکرانه توانمندی ( به صورت ماهیانه و بارضایت فرد شاغل در درستگاههای عضو ۴یا ۵رقم آخر فیش حقوقی آنان کسر و به حساب مشارکتهای مردمی بهزیستی مازندران واریز می گردد).

مشارکت در طرح حامی( تحت سرپرستی قرار دادن کودکان و نوجوانان تحت پوشش بهزیستی استان و واریز ماهیانه مبلغی به حساب آنان به صورت مستقیم توسط اعضا واعلام یا ارسال فیش به کارشناس مشارکت شهرستان)، مشارکت در تهیه جهیزیه نوعروسان در پویش حلقه وصل (مجموع این دستگاهها متقبل گردند که یک وسیله ازین زوجین را تهیه کنن مثلا حداقل دو پتو برای هر زوج و در اختیار این سازمان قرار دهند)، مشارکت در تامین بخشی از هزینه مسکن مددجویان در طرح سقف ماندگار(ارائه تسهیلات قرض الحسنه مددجویی حداقل تا سقف ۱۰۰میلیون ریال برای مشارکت در رهن و اجاره مسکن از جمله اقدامات انجام بهزیستی استان در حوزه تامین مسکن گروههای هدف بهزیستی استان است.

*در حوزه آسیبهای اجتماعی و بصورت خاص در راستای حمایت از گروههای آسیب پذیر چه برنامه ها یی از سوی بهزیستی مازندران انجام می شود؟

دکتر گوهردهی با اشاره به اینکه برنامه های متنوعی در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی ازسوی بهزیستی استان انجام می شود می گوید یکی از این برنامه ها، برنامه اورژانس اجتماعی است.

وی می افزاید:این برنامه تلفیقی از چهار فعالیت : مداخله در بحران ، فردی ، خانوادگی و اجتماعی ( مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳) ، تیم سیار اورژانس اجتماعی ( خدمات اجتماعی سیار)، پایگاه خدمات اجتماعی می باشد که هر کدام دستورالعمل مستقل دارند. در این برنامه ویژگی مهم ارائه خدمات اجتماعی یعنی : "تخصصی بودن"، "بموقع بودن" و "در دسترس بودن" مدنظر قرار گرفته است تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور "محدود به زمان و مکان" نگردد و "رویکرد فعال" جایگزین رویکرد غیر فعال شود. مرکز مداخله در بحران ( فردی، خانوادگی واجتماعی(به مراکزی اطلاق می شود که با هدف ارائه خدمات تخصصی و فوری لازم به افراد در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی به منظور جلوگیری از انحراف یا انحراف مجدد آنان فعالیت می نمایدکه از این پس در این دستورالعمل مرکز نامیده می شود .خط تلفن اورژانس اجتماعی: یک خط تلفن ۳ رقمی است که به صورت شبانه روزی به گروههای هدف خدمات تخصصی ارایه می نماید، خدمات سیار اورژانس اجتماعی : ارائه خدمات اورژانس اجتماعی به صورت سرپایی و در محل با وسیله نقلیه متحرک و یا بصورت پایگاه ثابت و موقتی در نقاط پرتراکم و مناطق آسیب زای شهر و روستا که از این پس به اختصار خدمات سیار نامیده می شود و پایگاه خدمات اجتماعی، مکانی دولتی یا غیر دولتی است که در سکونتگاه واقع شده است و کلیه اقدامات اجرائی از طریق آن ارائه می شود. این مکان می تواند شامل مراکز دولتی سازمان بهزیستی یا کلینیکهای مددکاری اجتماعی ، سازمانهای غیر دولتی ، منابع موجود محلی ( از قبل فرهنگسرا ، مسجد مدرسه ، پایگاه مقاومت بسیج و ... ) باشد.

مدیرکل بهزیستی استان می گوید: طرح های کاهش طلاق و سامانه تصمیم در ۱۹ شهر استان (راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیکی طلاق نه تنها باعث کاهش رابطه مستقیم مردم با نیروی انسانی بخش اداری می‌شود، بلکه میزان آرامش و ثبات خاطر برای تصمیم‌گیری را افزایش می‌دهد، این روش سطح و نوع تفکر جامعه نسبت به اهمیت تحکیم خانواده را ارتقا می‌بخشد. بنابراین ثبت الکترونیکی موجب بهبود روند تصمیم‌گیری‌ها و ممانعت از بروز هر گونه اختلال در این مسیر می‌شود. هم چنین منجر می شود به : دسترسی آسان تر و سریع تر به خدمات مشاوره و روانشناختی و مددکاری اجتماعی،رصد آمار واقعی طلاق هر منطقه و شهرستان،مرکز ساماندهی کودکان خیابانی در ساری برای ارائه خدمات به کودکان (ارائه خدمات به افراد کودکان زیر ۱۸ سال ( اعم از دختر و پسر) اطلاق می گردد که در شهرهای بزرگ برای ادامه بقاء خود مجبور به کار یا زندگی در خیابان هستند .

مراکز روزانه حمایتی آموزشی کودک و خانواده در شهرهای ساری و آمل برای کودکان کار،مراکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی بصورت شبانه روزی در شهرستان ساری و روزانه در شهرستان آمل(به دختران و زنانی طلاق می شود که به دلایلی چون متشنج بودن خانواده اغفال و ... از کانون خانواده فرار نموده و یا در اثر اختلاف و سوء تفاهم از خانواده اخراج گردیده اند ، فاقد سرپرست یا سرپرستی موثر بوده و آمادگی و درایت اجتماعی و روانی لازم و یا توان کافی اقتصادی برای زندگی مستقل را نداشته و احتمال آسیب پذیری برقراری روابط نامشروع وجود دارد.

وی می افزاید:برنامه ساماندهی افراد دارای اختلال هویت جنسی،ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، روانشناسی و...، مرکز و برنامه بازتوانی و ساماندهی کودکان دارای اختلال سوء مصرف مواد در شهرستان ساری برای ارائه خدمات به کودکانی که دارای اختلال سوء مصرف مواد شدند.

طرح حمایت و ساماندهی زنان خشونت دیده خانگی ( خانه سلامت و خانه امن،خانه سلامت به مراکزی اطلاق می شود که طبق وظایف قانونی محوله دختران در معرض آسیب اجتماعی و فاقد حمایت های خانوادگی و اجتماعی را تحت پوشش قرار داده و از طریق ارائه خدمات زمینه های کسب استقلال اقتصادی و اجتماعی را فراهم آورده و آنها را در تامین حداقل نیازهای اقتصادی و جلوگیری از ابتلاء به آسیب های اجتماعی یاری می نماید.

وی می گوید:ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار به منظور فراهم آوردن زمینه توانمندسازی خانواده های خدمت گیرنده، ارتقا سطح کیفیت زندگی و مساعد نمودن زمینه خروج انها از چرخه حمایت های مستمر، آموزش های لازم در زمینه آماده سازی شغلی و مهارت های زندگی و در نهایت اعطای تسهیلات اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده ایشان ، عضویت در گروههای همیار و خودیار ، دریافت سرمایه کار بلاعوض و ...که از این طرق توانمندشده و به خودکفایی و استقلال اقتصادی برسند.

دکتر گوهردهی می افزاید:بیمه اجتماعی زنان و دختران روستائی –عشایری و شهری که با توجه به اهمیت موضوع در راستای فراهم آوردن امنیت و تحقق توانمندسازی خانواده های خدمت گیرنده این طرح در حال انجام می باشد که منجر به کاهش فاصله توسعه مناطق روستائی و شهری و کاهش محرومیت و گسترش عدالت اجتماعی می گردد،اعطای کمک هزینه ودیعه مسکن ، کمک موردی و تامین بخشی از لوازم ضروری زنان سرپرست خانوار در جهت بهبود وضعیت زندگی و پیشگیری از آسیب های احتمالی،پرداخت کمک هزینه تحصیلی و دانشجویی به زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنها که منجر به ارتقای سطح زندگی اجتماعی آنها شده و در دستیابی به سطوح بالاتر اشتغال و درآمد کمک شایانی به آنها می کند.

* سامانه اورژانس اجتماعی چیست و چه خدماتی ازطریق این سامانه ارائه می گردد؟

سازمان بهزیستی از سال ۱۳۸۳ اقدام به راه اندازی خط تلفن اورژانس اجتماعی با شماره سه رقمی بسیار آسان که فراگیری آنها برای همه مردم به آسانی میسر است (خط ۱۲۳ یا خط یک ، دو ، سه) نموده است . وی می افزاید:در ابتدا باموضوع انجام مداخلات برای موارد کودک آزاری آغاز به کار کرد. در سالهای اخیر باتوجه به حمایت های خاص سازمان بهزیستی و امکانات و تجهیزات فراهم شده تمامی مراکز استانهای کشور، تحت پوشش این خط قرار دارند و این فعالیت از حوزه خاص کودک آزاری فراتر رفته و سایر گروههای در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را نیز شامل می شود. ضمن اینکه سایر گروههای هدف بهزیستی که در شرایط اورژانسی باشد را نیز در بر خواهد گرفت. بهترین پل ارتباطی با شهروندان برای ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی و روانشناسی، مداخله تخصصی موثر به منظور جلوگیری از تشدید بحران و آسیب های اجتماعی و کاهش صدمات بر افراد در معرض آسیب وآسیب دیده اجتماعی، تسهیل دسترسی مردم به خدمات سازمان بهزیستی در حوزه آسیب های اجتماعی و ارائه راهنمائیهای لازم در خصوص فعالیتهای سازمان بهزیستی گروههای هدف این فعالیت عبارتند از: کودکان آزار دیده،همسران آزار دیده،افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند،کودکان خیابانی و کار،دختران و پسران فراری از منزل،زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی،زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد،مبتلایان به اختلال هویت جنسی،سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند.

* مهمترین چالش ها در فرآیند خدمت رسانی بهزیستی مازندران چیست؟

مدیرکل بهزیستی استان در پاسخ به سوال فوق می گوید: بازنگری و اصلاح مصوبه قانونی ایجاد شورای مشارکتهای مردمی،بازنگری دستورالعمل جلب و جذب کمکهای مردمی،پیگیری اخذ شناسه ملی جهت شورای مشارکتهای مردمی به منظور ثبت اسناد اموال منقول و غیر و منقول بنام مشارکتهای مردمی،راه اندازی سامانه جامع ثبت نام از داوطلبین همیار،لزوم تدوین دستورالعمل به کارگیری داوطلبین همیار بهزیستی و اخذ مصوبات قانونی مورد نیاز،پایین بودن سرانه کمک هزینه جهیزیه و ازدواج و مکفی نبودن اعتبارات کمک هزینه جهیزیه،ضرورت تسریع در بازنگری و اصلاح دستورالعمل ماده ۲۶، تفویض اختیار تصمیم گیری استان در خصوص ترک تشریفات صدور مجوز برای دستگاههای دولتی و عمومی،تفویض اختیار تصمیم گیری استان در خصوص ابطال مجوز مراکز و مؤسسات غیر دولتی پس از صدور اخطار دوم. عدم اجرای کامل و دقیق مواد قانونی مربوط به قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت توسط سازمان های ذی ربط می باشد. در این خصوص میتوان به مناسب سازی اماکن عمومی، ساختمانهای دولتی و فضاهای شهری اشاره نمود که مانع دسترس پذیری افراد دارای معلولیت به کلیه امکانات جامعه می گردد. از دیگر چالش ها، شناخت محدود مسئولان و مردم نسبت به مأموریت های سازمان می باشد. با عنایت به اینکه اهم ماموریت و رسالت سازمان در حوزه توانبخشی، توانمندسازی افراد دارای معلولیت و افزایش مشارکت اجتماعی آنان می باشد و تمامی فعالیت ها و خدمات در این راستا ارائه می گردد از طرفی به دلیل شناخت محدود، بستر لازم در جامعه جهت پذیرش و بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های افراد دارای معلولیت به عنوان نیروهای مولد وجود ندارد.

وی می گوید: مهمترین چالش پیش روی بهزیستی عدم شناخت جامعه از رسالت سنگین بهزیستی و عدم وجود امکانات مناسب با نیازهای اجتماعی اقشار مختلف تحت حمایت بهزیستی است. با اینکه بهزیستی تنها نهاد تخصصی دولتی حوزه امور اجتماعی است .علیرغم مسئولیت های گسترده ای که دارد ، شناخته شده نیست که علت آن عدم آشنائی کامل مردم و مسئولین با بهزیستی است و این امر موجب می شود تا هنگام لزوم یعنی زمانی که برای اجرای مأموریت ها و رسالت های سازمانی به حمایت مردم و مسئولین نیاز داریم این امر محقق نگردد این مهم نیازمند ترویج و تعمیق فرهنگ بهتر زیستن در جامعه و همگام با بهزیستی است چراکه حضور جامعه در کنار بهزیستی یک ضرورت و هدف متعالی است و سرمایه اصلی ما اعتماد مردمی است لذا نقش رسانه ها در امر شناخت بهزیستی و فعالیت های آن بسزا می باشد.

عدم همکاری بین بخشی و درون بخشی با توجه به تنوع آسیب های اجتماعی و پایین آمدن سن افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از جمله کودکان و خیابانی. درآیین نامه هیات وزیران ۱۳ دستگاه موظف به ارائه خدمات به کودکان فوق می باشند این در حالیست که هیچ گونه حمایت مالی، بیمه و درمان و.... از سوی دستگاههای متولی صورت نمی گیرد.

مدیرکل بهزیستی مازندران می گوید: با توجه به ویژگی اورژانس اجتماعی مبنی بر ارائه خدمات تخصصی بموقع و فوری، بر اساس آیین نامه فوریتهای اجتماعی مصوب هیات وزیران، برخی از حمایتهای برون سازمانی از این برنامه صورت نمی گیرد و منجر به نادیده گرفتن فوریت بخشی در امر ارائه خدمات به افراد آسیب دیده اجتماعی می شود.

وی می گوید: همچنین عدم حمایت های قانونی در خصوص چگونگی برخورد با اتباع بیگانه ،

عدم امنیت پرسنل در مراکز اورژانس اجتماعی با توجه به نوع کار ( ارائه راهکار با توجه به قضا زدایی)، ناکافی 

ی بودن اعتبار ترخیص جهت فرزندان و نداشتن پشنوانه اقتصادی ، عاطفی و اجتماعی فرزندان ترخیص،عدم حمایت از متقاضیان تاسیس مهد در این مناطق حاشیه نشین،عدم حمایت ارگانها از بهزیستی در تاسیس و پایدار سازی مهدهای مناطق حاشیه نشین،نداشتن امنیت شغلی پرسنل مهد ها،عدم حمایت بیمه درمانی و بازنشستگی از پرسنل این مراکز،محدودیت منابع اعتباری برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار،کمبود اعتبارات لازم در برنامه های توانمندسازانه جامعه هدف که منجر به تاخیر در امر بازتوانی مددجویان از چرخه حمایت های مستقیم سازمان می باشد.

عدم همکاری به موقع و کارامد سایر نهادها و دستگاههای مرتبط در امر خدمت رسانی به جامعه هدف در مواقع موردنیاز با توجه به انتظارات موجود از آنها،باتوجه به شیوع بیماری کرونا و تلاش در جهت دولت الکترونیک علیرغم تلاشهای زیاد در زمینه الکترونیکی شدن خدمات حمایتی هنوز شاهد نقائص و چالشهای بسیار زیرساختی در این زمینه می باشیم.

منبع: ماهنامه ساحل طلایی

کد خبر 23148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد