در رسانه | فرهنگ سازی اجتماعی یکی از ضروریات مناسب سازی شهر برای معلولان است

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: بخشی از اقدامات مناسب‌سازی مربوط به دستگاه‌های دولتی می‌شود؛ اما بخش دیگر مرتبط با میزان فرهنگ‌سازی شهروندان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، مسعود فیروزی در حاشیه بازدید از زائرسرای ارزان قیمت بهزیستی اظهار کرد: با ساخت اماکن و ایجاد رفاهیات ویژه معلولان نگاه و توجه خوبی به این گروه از جامعه شده تا بتوانند بدون مانع به حرم مطهر رضوی مشرف شوند و بدون مشکل در جامعه حضور یابند و از امکانات رفاهی سطح  شهر بهره مند شوند

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: البته احداث یک هتل یا یک پارک ویژه معلولان کافی نیست و باید مبلمان شهری و اماکن و حمل و نقل عمومی به گونه ای طراحی و اجرا شود که برای معلولان قابل دسترس و قابل استفاده باشد.

وی بیان کرد: بخشی از اقدامات مناسب‌سازی مربوط به دستگاه‌های دولتی می‌شود؛ اما بخش دیگر مرتبط با میزان فرهنگ‌سازی شهروندان است.

فیروزی تصریح کرد: عده ای از شهروندان تصور می‌کنند مسیر عبور نابینایان برای زیباسازی است و یا بارها مشاهده کرده‌ایم که خودرویی بر روی محل ویژه رفت و آمد معلولان پارک شده که رفع تمام این موارد نیاز به فرهنگ سازی دارد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: جامعه باید افراد دارای معلولیت را به عنوان افراد متفاوتی که دارای تمام حقوق انسانی هستند، بشناسد و در واقع به جای واژه مناسب سازی باید از دسترسی پذیری استفاده کنیم؛ چراکه ما با دسترس پذیر کردن امکانات و رفاهیات شهری امتیازی به افراد دارای معلولیت نمی‌دهیم، بلکه حقوق آنها را رعایت می‌کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: مبلمان شهری هنوز در این حوزه نیاز به اقدامات بیشتری در پل‌های عابر پیاده، ایستگاه اتوبوس و سایر سازه‌های شهری دارد.

کد خبر 23123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد