شهر تهران|جلسه شورای سالمندان برگزار شد

جلسه شورای سالمندان شهر تهران با حضور معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار تهران، مدیر، مشاور مدیر و معاون توانبخشی بهزیستی شهر تهران و اعضای این شورا در سالن اجتماعات فرمانداری تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، در ابتدای این جلسه، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری تهران اظهار کرد: این نشست، صرفا اداری نیست و ما اخلاقا مدیون سالمندان هستیم و باید به عنوان تکلیف انسانی و اخلاقی پیگیر موضوعات جاریشان باشیم.

حسین سروری در ادامه گفت: بر ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان، توسعه تشکل های غیر دولتی به منظور ارائه خدمات هرچه مطلوبتر در این خصوص، برگزاری مداوم جلسات نظارتی و مشورتی و استفاده از دیدگاه های سالمندان جهت ایجاد شرایط بهتر برای ایشان تاکید داشته و اصرار داریم. 

درادامه شورای سالمندان تهران، مدیر بهزیستی شهر تهران گفت: در اغلب جوامع، مرز قراردادی ۶۰ سال سن، آغاز سالمندی را نشان می دهد و به همین دلیل افراد بیش از این سن و بالاتر به عنوان سالمندان یک کشور شناخته می شوند. 

سید سعید آرام در خصوص سالخوردگی جمعیت گفت: کشورهای دارای جمعیت سالخورده، کشورهایی هستند که نسبت سالمندان آن به کل جمعیت ۷% یا بیشتر باشد و طبق آمار و اطلاعات بر اساس سند سالمندی کشور ما، در آخرین سر شماری سال ۱۳۹۵ حدود ۷.۵ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران را سالمندان بالای ۶۰ سال سن تشکیل می دهند که پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۳۹۹ به حدود ۱۰ میلیون نفر برسد.

آرام در خصوص سالمندی فعال گفت: سالمندی باید تجربه مثبتی در زندگی باشد و زندگی طولانی تر همراه با سلامت، مشارکت و امنیت مد نظر باشد و سازمان بهداشت جهانی، رویکرد رسیدن به این فرایند را "سالمندی فعال" معنی کرده است واهداف آن را ارتقاء کیفیت زندگی همراه با افزایش سن سالمندی با حفظ کارایی، جایگاه و مشارکت اجتماعی، استقلال، منزلت، کرامت، عزت و اجتناب یا به تعویق انداختن بیماری، معلولیت، وابستگی، تنهایی و جداماندگی، به تعویق انداختن بازنشستگی، اجتناب از نا امیدی، بی انگیزگی و ایستایی، اجتناب از تحقیر و تبعیض در سالمندان قرار داده است.

وی افزود: سالمندان بسیار پیر، زنان سالمند، افرادی که تنها زندگی می کنند، زنان سالمند بیوه و مجرد، سالمندانی که درآمد ناکافی دارند، سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی می کنند، سالمندانی که از بیماری مزمن رنج می برند، سالمندان حاشیه شهر و سالمندان روستایی  از جمله سالمندان آسیب پذیر هستند.

مدیر بهزیستی شهرستان تهران در خصوص مراکز ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان در کلانشهر تهران گفت: ما سی مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان که مجموعا نهصد و ۵۳ سالمند را پذیرش نموده اند تحت نظارت داریم و سه مرکز غیر دولتی روزانه توانبخشی سالمندان نیز تاسیس گردیده است که مجموعا به  یکصد و ۶۹ نفر خدمات ارائه می دهند.

وی افزود: همچنین یک مرکز ویزیت در منزل سالمندان نیز مشغول فعالیت است که مجموعا به یکصد و ۵۰ نفر خدمات توانبخشی ارائه می دهد.

مدیر بهزیستی شهر تهران در خصوص توانمندسازی سالمندان ابراز کرد: طرح توانمندسازی سالمندان به منظور آموزش شیوه زندگی سالم در تمامی ابعاد و سازگاری سالمند با دوران سالمندی و نهایتاً دستیابی سالمند به یک زندگی سالم و موفق اجرا می شود و اهداف این طرح، آگاه سازی جامعه و خانواده ها نسبت به مسائل سالمندان، ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان، داشتن سالمندان توانا، سالم و فعال، بالا بردن سطح آگاهی های آنان، اجرای برنامه های توانبخشی، آموزشی و فرهنگی بر اساس شاخصهای زندگی سالم، ارائه خدمات توانبخشی مورد نیاز، آموزش شیوه زندگی سالم، مشارکت در برنامه های اجتماعی، نهادینه کردن فعالیت های ورزشی و تفریحی برای سالمندان، استفاده بهینه سالمندان از اوقات فراغت و ارائه برنامه های فرهنگی و هنری به سالمندان است.

 آرام عنوان داشت: از جمله ارائه خدمات پزشکی و پرستاری در منزل که تیم ویزیت در منزل سالمندان است به مجموعه ای از خدمات مراقبتی پزشکی و پرستاری  شامل بهداشتی، درمانی و توانبخشی اطلاق می شود که زیر نظر سازمان بهزیستی و در منزل سالمندان به سالمندان واجد شرایط ارائه می شود تا از عوارض و تغییرات فیزیولوژیک ناشی از پیری بکاهد و از ابتلاء آنان به بیماری های دوران سالمندی پیشگیری کند.

وی در خصوص مراکز توانبخشی روزانه سالمندان نیز گفت: از آنجا که هدف سازمان بهزیستی حضور سالمندان در جمع خانواده است و بنا به دلایل مختلف و مشکلات زندگی شهری بسیاری از خانواده ها عملا در طول روز توان نگهداری از سالمند خود را ندارند، مراکز توانبخشی روزانه سالمندان تاسیس شده و به نسبت مراکز شبانه روزی در حال گسترش است تا ساعاتی از روز سالمندان را پذیرش نموده و به آنان خدمات مختلفی را در زمینه های پزشکی، توانبخشی و آموزشی ارائه نمایند.

در ادامه این نشست، سایر اعضا نیز به ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت های خود در این حوزه پرداخته و ضمن مروری بر شرح وظایف و مسئولیت دستگاه های مرتبط در این شورا، بر تشکیل جلسات به صورت مستمر و همکاری و تشریک مساعی میان تیم اجرایی تاکید شد و مقرر گردید، در جلسه آتی شورای سالمندان شهر تهران، گزارشی از اقدامات صورت پذیرفته در خصوص مصوبات این جلسه توسط مسئولین منتخب ارائه شود.

کد خبر 23114

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد