سیاست‌گذاری‌ و برنامه‌ریزی‌ برای تامین  سلامت روانی، ارتباطات و مشارکت اجتماعی سالمندان ضروری است

مدیرکل بهزیسیتی استان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما: با توجه به روند صعودی افزایش سالخوردگی و تغییر هرم جمعیت کشور به طرف دوران سالمندی برنامه ریزی برای این مهم ضروری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان مدیرکل بهزیستی استان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به حرکت کشور  به سمت سالمندی گفت: تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای این مهم ضروری است.

حمیدرضا الوند گفت: به مدد افزایش شاخص‌های بهداشتی، درمانی، اقتصادی و اجتماعی شاخص امید به زندگی در کشور افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که جمعیت بالای ۶۰ سال ایران به بیش از ۱۰ درصد جمعیت کل کشور بالغ شود.

برپایه برآورد انجام شده سالهای گذشته  مرکز آمار ایران ۷۳.۳ درصد سالمندان در مناطق شهری و ۲۶.۷ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند و بیشترین تعداد جمعیت سالمندان مربوط به تهران است و استان همدان نیز یکی از استانهای پیر کشور است.

الوند گفت: سالمندی پدیده ای طبیعی در دوران حیات آدمی به شمار می رود که اگرچه نمی‌توان از وقوع آن پیشگیری کرد اما می‌توان با اقداماتی آن را به تاخیر انداخت یا از پیامدهای وخیم آن جلوگیری کرد،  بنابراین در چارچوب سالمندی پویا، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که سلامت روانی، ارتباطات و مشارکت اجتماعی سالمندان را افزایش می‌دهند از همان درجه اهمیتی برخوردارند که برنامه‌هایی که بهبود وضعیت سلامت جسمی را باعث می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد:. پیامدهای سالخوردگی بسیار سنگین است و اثرات سنگینی‌ را در نظام درمانی، اشتغال و سیاست‌های تأمین اجتماعی برجای می‌گذارد و اهـمیت این مـسأله به‌ حدی‌ است که باید بدون اتلاف ‌وقت‌ به‌ چاره اندیشی این مسأله پرداخته شود.

 حمیدرضا الوند گفت: باید از هم اکنون و قبل از آن که کشور با بحران سالمندی رو به رو شود با برنامه ریزی های مناسب مشکلات پیرامون سالمندی را کاهش داد.

الوند افزود: پرداختن به طب سالمندی، توانبخشی سالمندی، ورزش سالمندی و...  را از جمله اقداماتی برشمرد که میبایست در برنامه ریزی های اجتماعی به آنها توجه شود چرا که سالمندی ضمن به مخاطره انداختن و کاهش جمعیت فعال، هزینه های بالایی به کشور تحمیل خواهد کرد.

کد خبر 23052

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد