دوازدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور برگزار شد

دوازدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور صبح امروز چهارشنبه در ساختمان مرکزی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، در این جلسه که دکتر پیروز حناچی شهردار تهران، دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از معاونین سازمان بهزیستی و شهرداری حضور داشتند، دکتر مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور  با بیان اینکه شهرداری بطور خاص متولی امر مناسب سازی است بطوریکه در جلسات گذشته نیز ما از آنها دعوت کردیم تا در جلسات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور حضور داشته باشند گفت: یکی از مصوبات جلسات  گذشته انتخاب شهر یزد به عنوان پایلوت شهر دسترس پذیر بود که امیدواریم در شهرهای کوچک و کلانشهرها نیز این امر محقق  شـود.

وی افزود:  البته این امر در شهر تهران بعنوان کلانشهر مشکل است و باید بودجه مناسبی را برای مناسب سازی  آن اختصاص داد.

جمالی نژاد در ادامه به جمع بندی جلسات اشاره کرد و بیان داشت : کارگروه هایی خوبی در امر مناسب سازی تشکیل شده که هرکدام از این ها اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادند.

وی خاطر نشان ساخت :  به نظر می رسد درخصوص مناسب سازی باید یک طرح جامع،  بویژه برای شهر تهران داشته باشیم.

به اعتقاد وی، مسائل امروز و اقدامات انجام شده در خصوص مناسب سازی مختص افراد دارای معلولیت نیست بلکه زنان باردار افراد سالمند و کودکان نیز در این اقدامات ذینفع هستند.

وی در ادامه گفت : لازم است تا  شرکت های اتوبوسرانی را ملزم به رعایت و اجرای  ۳۰ درصدی مناسب سازی کرد. از این رو لازم است که خود ستاد مناسب سازی ردیف بودجة ای  در بودجه سال ۱۴۰۰ برای امر مناسب سازی اختصاص دهد تا محقق شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، در ادامه، اصلاح ماده ۱۰۰قانون شهرداریها، فعال کردن سامانه ای  برای  پاسخگویی و دریافت مشکلات شهروندان در خصوص مناسب سازی، تجهیز تقاطع سطح شهر و چراغهای راهنمایی و رانندگی، توسعه مناسب سازی در ایستگاههای اتوبوس، مترو، تاکسی  و بوستانهای شهر را از جمله اقداماتی ذکر کرد که ضروری است برای  دسترسی راحت افراد دارای معلولیت صورت  بگیرد.

مناسب سازی فضاهای در حال ساخت  مهم و ضروری است

در ادامه این جلسه پیروز حناچی شهردار تهران با بیان اینکه  مناسب سازی فضا برای معلولان، یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید با نگاه حقوق بشری به آن بپردازیم پرداخته شودگفت: :  امروزه شهرهایی موفق هستند که بتوانند همه فضاهای شهری را برای همه اقشار قابل استفاده کنند بطوریکه همه بتوانند از همه امکانات شهر استفاده کنند.

وی به جمعیت آماری افراد ناتوان اشاره  کرد  و افزود: امروز در شهرها تعداد نابینایان، زنان باردار، کودکان و سالمندان کم نیستند و هرکس به  هر دلیلی تنواند در جامعه حضور پیدا کند معلول است نه اینکه فقط از نظر جسمی مشکل داشته باشد.

به  گفته حناچی، برآوردها نشان می دهد ۳۵ درصد افراد جامعه به هر دلیل در شرایطی قرار دارند که به راحتی نمی توانند در معابر حرکت کند و این نشان می دهد مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری چقدر اهمیت دارد.

 شهردار تهران با  اشاره به اقداماتی که تاکنون در زمینه  مناسب سازی صورت  گرفته است بیان داشت:  معتقدیم در این زمینه مشکلات فراوانی در شهر وجود دارد، حتی بسیاری از پیمانکارانی که فعالیت عمرانی میکنند آموزش های لازم را ندیده اند و حتی پروژه های مناسب سازی شان هم استانداردهای لازم را ندارد.

 شهردار تهران در ادامه گفت: تمام پروژه های جدیدی که در شهر اجرا می شوند الزاماً باید استانداردهای لازم را در مناسب سازی را داشته باشند و پروژه های قبلی هم به تدریج باید مناسب سازی شوند. یکی از اقدامات مناسب این است که در چک لیست های این پروژه ها شهروندان معلول حاضر باشند و بر روند اجرا نظارت کنند شورای شهر تهران هم مدعی اول مناسب‌سازی است و این موضوع را پیگیری می کنند.

وی خاطر نشان کرد:  مناسب سازی فضاهای در حال ساخت آنقدر برای ما مهم است که بسیاری از پروژه ها را تنها به خاطر نداشتن استانداردهای لازم در مناسب سازی معابر و فضا برای معلولان حرکتی افتتاح نکرده‌ایم.  بطوریکه در حال حاضر بسیاری از ایستگاههای مترو به خاطر نداشتن پله برقی افتتاح نشده اند این جدیت شهرداری را در این زمینه نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سامانه های مثل "تهران من" و "۱۳۷ " قابلیت اعلام گزارشات مردمی  را دارد.

 شهردار تهران درباره مناسب سازی اتوبوسهای شهری هم گفت: مناسب سازی اتوبوس های شهری با کارخانجات  اتومبیل سازی است اما در بخش عمرانی شهرداری موظف است مناسب سازی لازم را انجام دهند.

حناچی درباره مجوز ها هم گفت: متاسفانه مجوزهای کف و پیاده روها در ساخت و سازها پیش از این مورد توجه نبود که از سال قبل عنوان الزام در ساخت و سازها مورد توجه قرار گرفته است به طوری که پیاده روهای مقابل پروژه ها باید مناسب سازی شوند.

حناچی درباره مناسب سازی نهرها نیز یادآور شد : بر اساس تصمیم گرفته شده تمام این نهرهای غربی،   شرقی باید پوشیده باشند ولی در نهرهای شمالی جنوبی این الزام وجود ندارد.

مناسب سازی و دسترس پذیری یکی از مسائل اصولی و اساسی برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت است

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در این جلسه با اشاره به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت گفت:در فصل دوم این قانون در خصوص مناسب سازی و دسترس پذیری اماکن و معابر برای افراد دارای معلولیت آماده است که، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم گردد.

دکتر وحید قبادی دانا افزود: هدف سازمان بهزیستی در راستای احقاق حقوق معلولیت ایجاد شرایط مناسب برای افراد دارای معلولیت برای داشتن یک زندگی مستقل و عادی در بستر جامعه و درون خانواده است.  

به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، فرد دارای معلولیت باید به منابع فرهنگی دسترسی داشته باشد و بتواند راحت در شهر تردد کند و از اماکن مختلف استفاده کند. همچنین باید بتواند بعنوان یک فرد مستقل، فعالیت های اجتماعی خود را به نحو شایسته انجام دهد.

وی با بیان اینکه مناسب سازی و دسترس پذیری یکی از مسائل اصولی و اساسی برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت است تصریح کرد: هدف این نیست که فرد دارای معلولیت وابسته به شخص یا نهاد دیگری باشد بلکه هدف این است که این فرد زندگی با منزلت و شرافت در سطح جامعه را برای خود تجربه کند. ازاین رو ما مکلف هستیم که درجهت احقاق حقوق این افراد حرکت کنیم.

قبادی دانا در ادامه با  اشاره به اینکه شهرداری ها می توانند نقش بسزایی درخصوص مناسب سازی و دسترس پذیری افراد دارای معلولیت ایفاء کنند گفت: تاکنون سعی کردیم جلسات مناسب سازی را باحضور و مشارکت بالاترین مقام دستگاه اجرایی برگزار کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه شهردار تهران استاد دانشگاه هستند و حتی در زمینه مناسب سازی و دسترس پذیری کتاب تألیف کردند از این رو  می توان آن را یک فرصت تلقی کرد چراکه دید علمی و اجتماعی ایشان امتیازی است که  می تواند در جهت سرعت بخشیدن مناسب سازی شـهر تهران موثر باشد و زمینه ای باشد تـا سایر کـلان شهرها   قدم های مناسبی را دراین خصوص بردارند.

رییس سازمان بهزیستی کشور درادامه با  بیان اینکه قانون هـم بعنوان ضابط اجرایی مجازات هایی برای نهادی که نتواند به وظایف خود  دراین خصوص عمل کند پیش بینی کرده است خاطر نشان کرد: جلسات گذشته ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور مصوبات زیـادی داشته  ازجمله انتخاب شـهـر یـزد به عنوان پایلوت شهر دسترس پذیر و دوستدار افراد دارای معلولیت  بود.

وی یادآور شد: البته شهر تهران شهر گسترده ایست که مناسب سازی اماکنی که از قبل بوده کار سختی است اما دربرخی از موارد می شود این کار را انجام داد.

وی در ادامه گفت:  درشهر مشهد هتل تراز معلولین توسط خیرین و مشارکت های مردمی درحال احداث است که مناسب سازی  مسیرهای خاصی که حضور معلولان در آن بیشتر است به صورت مقطعی و برش برش آغاز شده حتی قراراست فردا اعضای شورای شهر و شهرداری و ... مسیرهای پرتردد از هتل به حرم و بالعکس را بازبینی کند تا اقداماتی که لازم است برای مناسب سازی انجام شود.

قبادی دانا بیان داشت : به  نظر می رسد این اقدامات نیاز به فرهنگ سازی دارد که کمیتة رسانه و آموزش عهده دار این کار است.

ساخت مسیر دوچرخه، عابرپیاده و مناسب سازی مسیر برای معلولان و افراد کم توان

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیزدر این جلسه گفت: : تحویل رسمی هر پروژه‌ای در شهر تهران منوط به مناسب سازی پروژه است به گونه ای که  همه پروژه‌های عمرانی تحویل رسمی و موقت نمی‌شوند مگر اینکه اقدامات مناسب سازی پروژه به اتمام رسیده باشد.

وی با بیان اینکه سالیانه میزان بسیاری مسیر پیاده راه و معبر به صورت ناپیوسته و غیرمنسجم در شهر ساخته می‌شود، افزود: طرحی در شهر تهران برای ساخت ۹۶۰ کیلومتر مسیر پیاده روی در تهران تهیه شده است که امسال بهسازی ۵۰۰ کیلومتر آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین با  اشاره به طرح ساخت مسیر دوچرخه، مسیر عابرپیاده و مناسب سازی مسیر برای معلولان و افراد کم توان افزود: این طرح با امضای حداقل ۶ تن از معاونان شهردار تهران درحال انجام است. ویژگی اصلی و مهم این طرح، خاصیت پیوستگی در مسیر است.

وی با بیان اینکه شهر تهران ۱۲ هزار کیلومتر طول، پیاده راه دارد اما ۸ هزار کیلومتر طول، پیاده راه ندارد، یادآور شد: اگر سالی ۵۰۰ کیلومتر از پیاده راه‌های تهران بازسازی شود، شهر تهران حداقل ۴۰ سال زمان برای مناسب سازی و بهسازی پیاده راه‌های خود نیاز دارد چرا که ابعاد تهران ابعادی ویژه‌تر نسبت به شهرهای دیگر است.

هیچ ایستگاهی در مترو بدون انجام اقدامات مناسب سازی افتتاح نمی شود

سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفت: تاکنون هزار و ۴۹ مانع و دستک فلزی در ۶۱۹ نقطه از سطح مناطق ۲۲گانه شهر جمع آوری شده است. همچنین ۳۰۶ مورد شابلون محل پارک ویژه معلولان ترسیم و ۷۶۰ مورد تابلو و پارک حاشیه‌ای معلولان و ۲۵۷ عدد پل عابر مناسب سازی شده روی نهرها نصب شده است.

وی با اشاره به همسطح سازی، بهسازی و دسترس پذیری ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی به مساحت ۲۶۱ متر مربع و همچنین همسطح سازی و پیوستگی و حذف پله در سطح معابر به مساحت ۵۶۳ متر مربع، افزود: سال گذشته سه دستگاه بالابر در منازل معلولان نصب شده است. همچنین دو هزار و ۷۰۰ متر مربع از گذرگاه‌های عابر پیاده همسطح سازی شده است.

وی درباره مناسب سازی در سیستم مترو تهران، بیان کرد: تاکنون ۱۱۲ دستگاه آسانسور برای معلولان در خطوط ۱، ۳، ۶ و ۷ ساخته و نصب شده است. همچنین ۲۶۰ دستگاه پله برقی برای کم توانان در خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ ساخته و نصب شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درادامه با بیان اینکه تاکنون ۳۲ ایستگاه برای معلولان و ویلچری‌ها مناسب سازی شده و ۹۰ ایستگاه در برنامه مناسب سازی قرار دارد، گفت: همچنین ۳۳ ایستگاه دیگر برای نابینایان مناسب سازی شده و ۹۳ ایستگاه دیگر نیز دردستورکارمناسب سازی قرار دارد. حتی قرار است هیچ ایستگاهی در مترو بدون انجام اقدامات مناسب سازی افتتاح نشود.

هاشمی درباره اقدامات مناسب سازی در حوزه اتوبوسرانی، افزود: طی دو سال گذشته، ۳۰۲ ایستگاه در خطوط سامانه اتوبوس تندرو مناسب سازی شده‌اند.

به گفته معاون شهردار تهران؛ سامانه معلولان و جانبازان درحال حاضر ۶۲ دستگاه خودروی ون و ۷۴ دستگاه اتوبوس ویژه مناسب سازی شده دارند که خرید ۱۰ دستگاه خودروی ویژه معلولان در دستور کار امسال قرار دارد.

وی  در ادامه خاطر نشان ساخت : تاکنون چندین بار مناقصه تولید خودروی ون ویژه معلولان برگزار شده اما به علت نبود امکانات، تولید به سرانجام نرسیده  و درحال حاضر تصمیم برای خرید این دستگاه‌ها اتخاذ شده است.

هاشمی درباره اقدامات مناسب سازی در سازمان پایانه‌ها و پارک سوارها، توضیح داد: تسهیلات جابه‌جایی با خودروهای برقی و پل عابر مجهز به پله برقی در پایانه غرب ایجاد شده است.  

مناسب سازی بیش از ۱۵۷ بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای 

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز گفت: در سه سال گذشته بیش از ۱۵۷ بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صد در صدی مناسب سازی شدند.

وی با اشاره به ساخت و نصب ۱۰۰ مجموعه تندرستی ۶ دستگاهه در سطح مناطق شهرداری تهران برای استفاده معلولان جسمی-حرکتی، افزود: ۱۰ مجموعه بازی کودکان دارای معلولیت در بوستان‌های سطح شهر ساخته و نصب شده است.

در این جلسه ابراهیم کاظمی مومن سرایی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور نیز گزارشی از  اقدامات انجام شده در این ستاد را اریه داد. 

کد خبر 23051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =