تامین خدمات روانشناختی در جامعه؛یک حق و مطالبه عمومی

مشارکت حداکثری افراد یک جامعه برای دریافت خدمات مشاوره ای می تواند مسئولیتی را برای افراد ایجاد نماید تا تامین خدمات روانشناختی را به یک حق و مطالبه عمومی تبدیل کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر بهزاد وحید نیا معاون امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور صبح امروز در یک وب کنفرانس خبری، در خصوص عمده فعالیت های این حوزه، گفت:مشارکت حداکثری افراد یک جامعه برای دریافت خدمات مشاوره ای می تواند مسئولیتی را برای افراد ایجاد نماید تا تامین خدمات روانشناختی را به یک حق و مطالبه عمومی تبدیل کند.

وی با اشاره به برنامه های سازمان بهزیستی در حوزه تحکیم بنیان خانواده نیز گفت:در سال گذشته ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش آموزش های پیش از ازدواج و پس از ازدواج قرار گرفته اند همچنین الگویی برای مداخلات از قبل از ازدواج تا پنج سال اول زندگی زوجین به منظور ارتقای کیفیت زندگی خانواده، طراحی و در دست پیگیری است تا بتوانیم آموزش های استاندارد را گسترش دهیم.

وحیدنیا با اشاره به تجربه بومی سازی مهارت های زندگی در کشور نیز گفت: برای اولین بار در کشور این طرح از سه سال گذشته آغاز شده است و با توجه به اینکه آسیب های اجتماعی در مناطق مختلف کشورمتفاوت هستند، تنظیم مدیریت رفتار فردی و بین فردی برای مصون ماندن از این آسیب ها مورد نیاز است و به همین منظور این طرح در ۲۴ استان برای اجرا به مراکز مشاوره داده شده است و استانهای دیگر نیز آماده ورود به مرحله اجرا هستند.

وی به فعالیت ۳ هزار و ۶۹ مرکز مشاوره در سراسر کشور در حوزه های عمومی و تخصصی اشاره کرد و افزود:این آمار به این معناست که دسترسی به خدمات استاندارد تحت نظارت دولت در تمامی استانها و اغلب شهرستان های کشور امکان پذیر است.

وحید نیا با اشاره به غربالگری اضطراب ۵۴ هزار کودک ۵ تا ۶ ساله در سال گذشته نیز گفت:از این تعداد حدود ۲۰ درصد مشکوک به اضطراب شناخته شده اند و پس از ارزیابی مجدد و ارجاع به متخصص، برای ۷ درصد از این کودکان به صورت ویژه پیگیری و مداخلات لازم انجام شد.  

معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور همچنین به ۲ میلیون و ۸۰۰ مشاوره حضوری و غیر حضوری در بخش های دولتی و غیر دولتی در طی سال اشاره کرد و گفت:بیشترین درخواست ها برای مشاوره در حوزه خانواده و اختلالات اضطرابی هستند.

وی افزود:همچنین در مشاوره های تلفنی  بیشترین میزان درخواست ها برای مشکلات خانوادگی با  ۸۶ درصد از تماس ها بوده است که ۶۸ درصد آن مشخصا مربوط به خانواده و باقی این موارد در خصوص ارتباط کودک و خانواده مشکلات مربوط به سو ارتباط کودک و نوجوان با والد یا همسن و سالان، و... و. است.

وحیدنیا همچنین به پیگیری موضوع اعتیاد رفتاری در دفتر امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: بر اساس تفاهم نامه ای که با مرکز مطالعات ملی اعتیاد داریم، برنامه تربیت و آموزش مربی و متخصص مقابله با اعتیاد رفتاری را پایه ریزی کرده ایم  در ماه آینده ۲۰ نفر از این افراد تحت آموزش قرار می گیرند تا در سراسر کشور، مشاورین اعتیاد رفتاری باشند.

اقدامات کرونایی دفتر مشاوره و امور روانشناختی

معاون امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور همچنین از تمهیدات ویژه این دفتر برای مقابله با کرونا شامل تشکیل کارگروه تخصصی،  پدافند زیستی، فاصله گذاری اجتماعی، شرایط جدید تردد،  لغو مرخصی ها و... و. خبر داد و افزود: مشاوره تلفنی در این شرایط از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به لزوم کاهش حضور افراد در مراکز مشاوره، تمامی خطوط مشاوره تلفنی همه روزه و در روزهای تعطیل از ۸ صبح تا ۱۲ شب پاسخگوی مردم عزیزمان بودند.

وی افزود:علاوه بر مشاوره های معمول در این خطوط، آموزش های ویژه ای نیز برای مقابله با سوگ عزیزان، دوری از اضطراب ابتلا به کرونا و... به مشاورین داده شد تا آمادگی لازم برای پاسخگویی را داشته باشند.

وحید نیا همچنین به طراحی سیستم خودارزیابی برای سنجش اضطراب و افسردگی ناشی از بحران کرونا خبر داد و گفت: مردم عزیزمان با مراجعه به این سیتم می توانستند میزان اضطراب خود از بحران کرونا را بسنجند و به تبع نمراتی که دریافت می کردند توصیه های لازم نیز توسط سیستم به آنان ارائه می شد تا پیگیری های جدی تر و مشاوره حضوری را دریافت نمایند.

وی همچنین از طراحی آموزش های مجازی روانشناختی و استفاده از ظرفیت های صدا و سیما و فضای مجازی برای اطلاع رسانی این موارد خبر داد و گفت:۳۵ عنوان محتوا در قالب بیش از ۳۰۰ کلیپ آموزشی، ۹۳ موشن گرافی ملی و استانی، اینفوگرافی های مختلف برای معرفی خدمات و... طراحی و ساخته شدتا جبران بخشی از آموزش ها و مشاوره های حضوری در دوران شیوع کرونا باشد.

معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور همچنین به فعالیت ۴۷۰ تیم محب در اطلاع رسانی محلی،خدمات پشتیبانی،توصیه های پیشگیرانه و ارائه راهکارهای تطبیق با شرایط کرونا با توجه به فرهنگ بومی و .... نیز اشاره کرد و گفت:سازمان بهزیستی از طریق این تیم ها و با استفاده از مشارکتهای مردمی، اقلام بهداشتی برای پیشگیری از کرونا در میان ۴ هزار خانوار در مناطق کم برخوردار توزیع کرده است. 

وی در پایان از روانشناسان به عنوان مدافعین سلامت مردم در بحران کرونا یاد کرد و برای درگذشتگان این راه، از درگاه الهی طلب مغفرت و علو درجات کرد.

کد خبر 23046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =