طرح الگوی مراقبتی مشارکتی کودکان در قزوین اجرا می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: طرح الگوی مراقبتی مشارکتی کودکان به منظور توسعه برنامه مراقبت از کودکان در خانواده و تقویت مشارکت های مردمی به شیوه نوین و برنامه محور امسال در شیرخوارگاه قزوین اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان قزوین، علیرضا وارثی افزود: بررسی های اخیر حاکی از افزایش رو به رشد تعداد کودکان زیر 6 سال در شیرخوارگاه ها به ویژه در استان های بزرگ است که این موضوع بهزیستی را باچالش های جدی مواجه کرده است.

وی افزود: یکی از اهداف سازمان بهزیستی براساس سند راهبردی مراقبت از کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی از یک سو و کاهش و حذف مراکز شبانه روزی و از سوی دیگر تقویت مراقبت از نوزادان در محیط خانواده است. 

این مسوول اظهار داشت: با آنکه یکی از مهم ترین شیوه های انتقال کودکان به خانواده جایگزین فرزندخواندگی است ولی با این حال تا فراهم شدن شرایط انتقال نوزادان به خانواده های فرزند پذیر، گاهی اوقات بسیاری از آنان مجبور به اقامت در شیرخوارگاه ها وخانه های نونهالان به مدت طولانی خواهند بود.

مدیرکل بهزیستی قزوین خاطرنشان کرد: شرایط اشاره شده مناسب رشد طبیعی کامل  این کودکان نیست و در اغلب موارد آنها را با تاخیر رشدی از لحاظ جسمی، شناختی، عاطفی و اجتماعی مواجه می سازد. 

وارثی با اشاره به اینکه تلاش سازمان بهزیستی بر این است تا زمینه مراقبت های خانواده محور که محیطی طبیعی تر را برای آنها فراهم می سازد تقویت کند، تصریح کرد: در همین راستا از هر الگوی مراقبتی که بتواند با موسسه زدایی، تعدادبیشتری از این کودکان را از محیط های موسسه ای دور کرده و فضای مراقبتی بهتر و انسانی تر را فراهم نماید، استقبال کرده که یکی از این الگوهای مراقبتی ”الگوی مراقبتی مشارکتی کودکان” است.

این مسوول با اشاره به اهداف اختصاصی الگوی مراقبتی مشارکتی کودکان که با به عنوان طرح مشک نام گذاری شده است، افزود:  توسعه برنامه مراقبت ازکودکان در خانواده، توسعه مراقبت از کودکان معلول وبیمار در خانواده، کاهش تعدادشیرخواران در شیرخوارگاه و به عبارتی کاهش ازدحام شیرحوارگاه ها، تقویت مشارکت های مردمی به شیوه ای نوین وبرنامه محور، کاهش هزینه های سازمان بهزیستی بعنوان بخشی از دولت و کاهش آثار وعلائم اختلالات اضطرابی ودلبستگی از مهم ترین اهداف این طرح به شمار می آید.

مدیرکل بهزیستی قزوین با اشاره به دوره مراقبت فرزند در قالب طرح مشک،افزود: این دوره یک بازه زمانی  6 تا 24 ماهه را شامل می شود که در صورت تایید کمیته شبه خانواده استان، قابلیت تمدید برای یک دوره مشابه را دارد.

کد خبر 23041

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد