برای اولین بار در استان مرکز جامع خدمات درمان و بازتوانی اعتیاد راه‌اندازی می‌شود

در میان معضلات اجتماعی اعتیاد کلید دروازه‌ی ورود به جامعه‌ی بی‌بند و بار و بی‌هویتی‌ست که نسل‌های قبل و بعد از خود را نابود می‌کند. مواد مخدری که دیروز بصورت سنتی وجود داشت با قرار گرفتن در کنار مواد مخدر صنعتی، امروز مرگ تدریجی یک جامعه را رقم می‌زند و بنیان خانواده‌ها را متلاشی می‌کند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان و به نقل از سایت خبری " داد خبر" دکتر علیرضا حاجیونی مدیر کل بهزیستی استان در یک گفتگو صمیمانه  با سرویس اجتماعی  این خبرگزاری در  خصوص مرکز جامع خدمات درمان و بازتوانی اعتیاد به تشریح  عملکرد این مرکز پرداخت

 

با هم این گفنگو را می خوانیم

بعد از شنیدن افتتاح «مرکز جامع خدمات درمان و بازتوانی اعتیاد» با توجه به راههای مختلف و تبلیغات زیادی که در زمینه ترک اعتیاد وجود دارد، سوالات زیادی برای ما مطرح شد و اینکه ترکیب «مرکز جامع» باید کاری جدید باشد؟

اول سپاس از شما که موضوع مهم درمان و بازتوانی افراد معتاد یا افراد با اختلال مصرف مواد را پیگیری می‌کنید.

 و اما باید بگویم به زودی در کشور، ما در هر استان یک مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد را خواهیم داشت و این برای اولین‌بار است که چنین مرکزی در استان ما راه‌اندازی می‌شود. یعنی هنوز در هیچ استانی این مرکز راه اندازی نشده‌است و فقط به شکل نمادین در هفته بهزیستی در پنج استان استارت خورد.

اما چند اسلاید را به شما نشان می‌دهم که کلیات طرح و آنچه ابلاغیه بهزیستی کشور است در آن می‌باشد و با این کلیات آشنا شوید.

ما در درمان اعتیاد طرح‌ها و مدهای مختلفی داریم که تا حالا مورد استفاده قرار گرفته‌بود ولی مشکل اصلی این بود که در بهترین حالت، کسی که موفق می‌شد و نهایتا از این بیماری پاک می‌شد، باز به جامعه‌ای وارد می‌شد که در آن پذیرش نمی‌شد و با مشکلاتی چون کار، مسکن و مسائلی دیگر همراه بود.

به هر حال زحمت کشیده و همه دست بدست هم یک نفر از اعتیاد پاک می‌شد ولی شرایط اجتماعی و عدم حمایت از طرف خانواده و... همه‌ی اینها باعث می‌شد که احتمال برگشت در او بیشتر شود و متاسفانه ما آمار بالای بازگشت اعتیاد را داشتیم.

تمامی این شرایط باعث شد تا طرحی ارائه شود که همه‌ی جنبه‌ها را در آن ببینند.

تمامی این شرایط یعنی چه؟ و شخصی که وارد این مرکز می‌شود چگونه دوره درمان را می‌گذراند؟

در این طرح اول چهار ماه حضور ۲۴ ساعته می‌باشد که سم زدایی بصورت کامل انجام می‌شود و بعد به‌مدت یک سال با جدول زمانی که دیدیم، ایشان تحت مراقبت و مشاوره های مختلف قرار می‌گیرد که این مشاوره ها نه تنها برای خودش که خانواده را هم مورد مشاوره و مذاکره قرار می‌دهیم.

کاری که در مرکز انجام می‌شود هم مباحث روانشناسی فردی‌ست که روی شخص انجام می‌شود و هم گروه درمانی.

به این معنی که در مرکز، افراد یاد می‌گیرند که چطور خودشان و کارهایشان را مدیریت کنند و همچنین با مسئولیتشان در جامعه، جمع و گروه آشنا می‌شوند.

خانواده را درگیر این موضوع می‌کنیم و گروه‌های خودیار را تشکیل می‌دهیم که در این یک سال در کنار هم و از تجارب همدیگر استفاده کنند.

همانطور که خودتان هم اشاره کردید، مهمترین موضوع برای این افراد وارد جامعه شدن می‌باشد؟

بله دقیقا، و خیلی جالب است که وقتی این افراد بازتوان می‌شوند و می‌خواهند وارد جامعه شوند، بررسی می‌کنیم که این افراد اگر شغل و سکونت در جایی داشته‌اند که تکلیفشان معلوم است و می‌روند سراغ شغل و خانه‌شان و اگر محل اسکانی دارند ولی شغل ندارند ارجاع به مرکز توانمندسازی می‌شوند تا در آنجا  توانمند شده و از لحاظ شغلی نیز مشکل‌شان برطرف شود. حالا اگر هم شغل و هم محل سکونت ندارند، به مرکز آماده‌سازی شغلی معرفی می‌شوند.

ناگفته نماند که همه‌ی این مراکز بخش و زیر مجموعه‌ای از «مرکز جامع خدمات درمانی و بازتوانی» است و از این مرکز جدا نیست و همه بهم پیوسته می باشند.

یعنی فردی که به این مرکز مراجعه می کند نه تنها درمان اعتیادش صورت می گیرد بلکه از نظر شغلی نیز حرفه‌ای یاد می‌گیرد و بعد از آن هم باز رها نمی‌شود بلکه اگر بخواهد شغلی راه اندازی کند بهزیستی به او وامهای کم بهره می‌دهد و اگر هم در کارگاهی وارد شود که کارفرمایی دارد، بهزیستی حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت می‌کند و به عبارتی معاف از بیمه می‌شود.

یعنی اگر کسی که شخص معتاد بهبود یافته را بکار گیرد بجز سهم بیمه حق کارفرما، می‌تواند درخواست وام کم بهره کند که تا الان به هر فرد بهبود یافته وام ۵۰ میلیون تومانی تعلق می‌گیرد.   و هر چقدر تعداد بیشتر باشد این ۵۰ میلیون برای کارفرما افزایش پیدامی کند.

مشکلی که از قبل وجود داشت این بود که وقتی فرد بهبود یافته وارد جامعه می شد، بدون شغل و بدون اعتبار اولیه و تخصص باز رها می شد و جامعه و خانواده او را از خودش دور می‌کرد ولی الان ما هم خانواده را مورد آموزش قرار می‌دهیم و هم او را آماده می‌کنیم برای شغل مورد علاقه‌اش که بعد از خروج از این مرکز، وارد شغل آبرومندی شود.

پس این پایان ماجراست و یک فرد بیمار به این ترتیب همراه با شغل خوب وارد جامعه شده است؟

البته، اما این پایان ماجرا نیست. بعد از آن تا یک سال بصورت هفتگی، پانزده روزه و در آخر ماهانه با این مرکز در تماس خواهد بود و بعد از آن نیز عضو فارغ التحصیلان خواهدشد که با هم جلساتی را خواهند داشت.

البته با تاکید بر این که بعد از یک سال این فرد نه تنها سم‌زدایی شده بلکه شاغل و مشکل مسکن هم نداشته‌باشد.

گویا این مرکز در برازجان راه‌اندازی می‌شود. چگونه شد که برازجان انتخاب شد؟

آنچه باید اضاف کنم این است که ما در هر استان یک مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد را خواهیم داشت و در این مرحله در استان بوشهر اولین مرکز را در دشتستان و در شهر برازجان تصمیم گرفتیم راه اندازی کنیم. دلیل این انتخاب بخاطر وجود ظرفیت بالقوه ای که جناب دکتر عبدالله فتاح داشتند و امکاناتی که ایشان ارائه دادند ما را متقاعد کردند از عهده این کار برمی‌آیند.  

ایشان اکنون مشغول آماده‌سازی این مرکز هستند و حتی به استانهای دیگر نیز سفر کرده‌اند و مدلهای دیگر از این طرح را دیده‌اند.  

ما هم امید داریم که جناب دکتر فتاح خیلی زودتر بتواند کارهای زیرساختی و فیزیکی‌اش را به انجام برساند و به محضی که ایشان اعلام آمادگی کنند بتوانیم این مرکز را راه اندازی کنیم.

این مجموعه بسیار بزرگ و کامل است و گروههای مختلفی در آنجا هستند که از  پزشک، روانپزشک و حتی آشپز و مسئول فنی و مددکار و... که همت و مدیرتی قوی نیاز دارد.

کد خبر 22999

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد