شناسایی ۹۰ خانواده دارای سه معلول در اجرای طرح غربالگری و مشاوره ژنتیک ویژه خانواده‌های دارای معلول در استان چهارمحال و بختیاری

در اجرای طرح غربالگری و مشاوره ژنتیک ویژه خانواده‌های دارای معلول در استان چهارمحال و بختیاری تاکنون ۹۰ خانواده دارای سه معلول در استان شناسایی شده که ۳۷ خانواده برای مشاوره ژنتیک اقدام کردند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری، مهشید سلیمانی، با اشاره به اجرای طرح غربالگری مشاوره ژنتیک ویژه خانواده‌های دارای معلول در استان، گفت: تاکنون ۹۰ خانواده دارای سه معلول در استان شناسایی شده که ۳۷ نفر از این تعداد برای مشاوره ژنتیک اقدام کردند.

معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: همچنین ۱۱ خانواده دارای چهار معلول شناسایی شده در استان نیز برای مشاوره ژنتیک معرفی شدند که از این تعداد ۸ خانواده برای مشاوره ژنتیک اقدام کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه کلیه هزینه‌های ژنتیک مربوط به خانواده‌های دارای معلول رایگان است، افزود: این خدمات به منظور جلوگیری از تولد فرزند دارای معلولیت برای خانواده‌های دو معلول به بالا رایگان انجام می‌شود.

سلیمانی خاطر نشان کرد : مشاوره و انجام آزمایشات ژنتیک برای خانواده‌های دارای دو معلول با توجه به قراداد سازمان بهزیستی کشور بر عهده جهاددانشگاهی گذاشته شده است که این در استان‌ها اقدام به شناسایی خانواده‌ها، ارائه خدمات و مداخله برای جلوگیری از تولد فرزند دارای معلولیت را انجام می‌دهند.

معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان گفت: همه زوجین می توانند آزمایشات مربوط به ژنتیک را قبل از ازدواج انجام دهند و دریافت این خدمات به داشتن معلولیت و سابقه فامیلی زوجین  ربطی ندارد.

وی افزود: ۶ مرکز ژنتیک در شهرستان های شهرکرد، فارسان و بروجن آماده ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به هم‌استانی‌های عزیز می باشد.

کد خبر 22948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد