خیرین برای کاهش آلام و دردهای مددجویان، میدان‌داری کنند

کارشناس تجهیزات توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: اعتبارات دولتی، کمتر از نصف نیاز مددجویان به خدمات توانبخشی را تأمین نمی‌کند و این همت خیرین است که بتوانند با کمک‌های خود، به این عزیزان نیازمند یاری برسانند.

اسماعیل احمدیان با اشاره به خرید و تحویل شش دستگاه بینایی سنجی و شنوایی شناسی گفت: این 6 دستگاه به دو مرکز دولتی در مشهد و 4 مرکز دولتی در شهرستان‌های کاشمر، سبزوار، و قوچان تحویل شده است.

وی ادامه داد: دو کلینیک دولتی در مشهد هستند که یکی نیازهای شنوایی‌سنجی و دیگری نیازهای فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و شنوایی‌شناسی مددجویان را انجام می‌دهند اما به جهت پراکندگی جمعیت مددجویان و نیز زیاد بودن مراجعین و نوبت‌های گاها طولانی در مراکز دولتی، بعضی مددجویان از مراکز خصوصی برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مراکز پس از انجام خدمات و دریافت وجه از مددجو، اسناد مربوطه را به بهزیستی شهرستان ارسال می‌کنند گفت: این مدارک و اسناد پس از تأیید مددکار مورد قبول قرار می‌گیرد و وجه خدمات به مددجو پرداخت می‌شود.

احمدیان یادآور شد: در مرحله‌ی اول پرداخت‌های امسال 77 میلیون و 500 هزار تومان به مددجویان شهرستان‌های تربت حیدریه، تربت جام، جوین، خلیل‌آباد، فیروزه، قوچان، کاشمر و طرقبه‌شاندیز پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در کل تا این تاریخ 525 میلیون تومان اعتبار برای این بخش ابلاغ شده که با ارسال اسناد شهرستان‌ها به تدریج پرداخت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته نزدیک به 800 میلیون تومان به این بخش اعتبار اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌کنیم امسال به یک میلیارد تومان برسد اما این مبلغ تنها نصف نیاز مددجویان را برطرف می‌کند.

وی تصریح کرد: البته بسیاری از مددجویان ما به خدمات مستمر فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی‌سنجی و شنوایی‌شناسی نیاز دارند در حالی که ما فقط برای 10یا حداکثر 20 جلسه خدمت، هزینه پرداخت می‌کنیم بنا بر این اگر هزینه‌های واقعی مددجویان بخواهد تأمین شود اعتبارات دولتی بسیار ناکافی است و فقط همت خیرین است که باید در این زمینه کارگشایی نماید.

احمدیان گفت: در سال 98 مرکز شنوایی سنجی پالیزکاران که دولتی است به 2 هزار نفر خدمت داده است.

وی اضافه کرد: در سه مرکز بینایی‌سنجی، شنوایی سنجی و فیزیوتراپی سبزوار در سال گذشته به ترتیب به 1700، 1150 و 340 نفر خدمت ارائه شده است.

وی افزود: همچنین در کلینیک‌های فیزیوتراپی دولتی پالیزکاران مشهد و شهرستان قوچان در سال گذشته به ترتیب 139 و 307 نفر خدمات ده‌جلسه‌ای فیزیوتراپی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: همچنین در کاردرمانی 68 نفر در سبزوار و 101 نفر در مشهد خدمت گرفته‌اند و در بخش گفتاردرمانی مشهد نیز 125 نفر از خدمات بخش دولتی استفاده کرده‌اند.

این کارشناس یادآور شد: در بخش خصوصی 145 جلسه شنوایی‌سنجی، 2574 جلسه برای 173 نفر در بخش فیزیوتراپی، 12 هزار و 832 جلسه برای 904 نفر در قسمت کاردرمانی و 6889 جلسه برای 498 نفر در قسمت گفتاردرمانی انجام شده است.

احمدیان تأکید کرد: این خدمات، تنها بخش کوچکی از خدمات مورد نیاز مددجویان است زیرا در بخش دولتی، امکانات کافی برای پاسخگویی به این نیازها نداریم و برای خرید خدمت از بخش خصوصی هم اعتبارات کافی در اختیار نیست.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال برای خرید دو دستگاه تمپانومتر، یک دستگاه ادیومتر، یک دستگاه افتالموسکوپ و دو دستگاه لیزر که همین امسال در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفته در مجموع 160 میلیون تومان هزینه شده است که فقط نیاز بخش کوچکی از مراکز ما را تأمین می‌کند.

وی در پایان گفت: امیدواریم خیرین و نیکوکاران با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و اقتصادی مددجویان و محدودیت اعتبارات دولتی، همت بیشتری به خرج بدهند و به مددجویان ما کمک کنند تا دردها و آلام این عزیزان کاهش یابد و آنها بتوانند زندگی بهتری را سپری نمایند.

کد خبر 22902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد