در رسانه | ۱۰ درصد از تماس ها با اورژانس اجتماعی مشهد به ماموریت ختم می شود

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: تقریبا ۶۰ درصد تماس ها به وظایف ما مربوط می شود که از این تعداد ۵۰ درصد تماس ها با تلفن مرتفع می شود و یا به مراکز دیگری ارجاع داده می شود و فقط ۱۰ درصد از این تماس ها به ماموریت ختم می شود.

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: سازمان بهزیستی در چارچوب فعالیت "اورژانس اجتماعی" مامور رسیدگی به آلام شهروندانی از همه سنین است که دچار بحران و آسیبهای روحی، جسمی، خانوادگی یا فردی شده و برای رهایی از آسیب یا صدمه بیشتر نیازمند کمک فوری هستند مشکلاتی که این روزها بیش از پیش دیده می شود.

غلامحسین حقدادی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در توضیح کارکرد اورژانس اجتماعی بیان کرد: در حوزه اورژانس ما ۴ سیستم اورژانس مرتبط با یکدیگر داریم که شامل اورژانس ۱۱۵، اورژانس ۱۲۵، اورژانس ۱۱۰ و این ها در برخی مواقع ماموریت های مرتبط با هم دارند که خوشبختانه ارتباط خوبی هم بین ما و این اورژانس ها وجود دارد و تفاهم نامه هایی خوبی هم با یکدیگر داریم و درمواردی که مشترک است از کمک یکدیگر استفاده می کنیم مواردی مانند ماموریت های خودکشی، همسر آزاری و... در صورتی که با هم مربوط باشند حاضر شده و ارتباط می گیرند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ادامه داد: آسیب های اجتماعی یک موضوع فرابخشی است که تعداد زیادی سازمان های مختلف در قسمت علل عوامل، یا عوارض و یا مداخله ای مشارکت دارند و درگیر هستند و این قضیه موضوع بسیار مهم و وسیعی است.

وی افزود: در حال حاضر شش تیم سیار اورژانس اجتماعی فعال در سطح شهر مشهد وجود دارد که با هدف کلی کاهش آسیب های اجتماعی در شرایط اورژانسی با جامعه هدفی کودک آزاری، همسر آزاری، خود کشی، فرار دختران و زنان آسیب دیده و...مشغول به فعالیت هستند.

وی در توضیح اینکه در روز چند مورد گزارشی از طریق خطوط  ۱۲۳ داده میشود گفت: موارد تماس با اورژانس اجتماعی باید تفکیک شود چون از خطوط دیگر هم با ما تماس گرفته می شود ولی به طور کلی میانگین تماس های روزانه با خط ۱۲۳ حدود ۷۵۰ تماس است که البته همه این تماس ها به ماموریت نمی انجامد. ۲۰ درصد از این تماس ها با موضوعاتی بجز اورژانس و بهزیستی است که به حوزه های مختلف ارجاع داده می شود ولی به هر شکل مردم چون این خط را به عنوان خط ارتباطی بهزیستی می شناسند ارتباط می گیرند و مسائل مختلفی را مطرح می کنند.

حقدادی ادامه داد: تقریبا ۶۰ درصد تماس ها به وظایف ما مربوط می شود که از این تعداد ۵۰ درصد تماس ها با تلفن مرتفع می شود و یا به مراکز دیگری ارجاع داده می شود و چون موضوع اورژانسی نیست همکاران ما مشاوره پشت خط می دهند و یا به ۱۴۸۰ وصل می کنند که افراد بتوانند مشاوره تخصصی بگیرند. و فقط ۱۰ درصد از این تماس ها به ماموریت ختم می شود و لازم است که تیم سیار و اورژانس اجتماعی به ماموریت اعزام شوند که این ۱۰ درصد هم بیشتر موارد آن کودک آزاری، همسر آزاری، خودکشی و غیره است.

وی در توضیح تعامل بین اورژانس ۱۲۳ با اورژانس قضایی بیان کرد: خوشبختانه ما در این بخش هم ارتباط خیلی خوبی با یکدیگر داریم. از طرف دیگر کارهای اورژانس اجتماعی دستگاه قضایی و احکام قضایی و مجوزهای قضایی است که  ارتباط و اعتماد بسیار خوبی هم به اورژآنس اجتماعی در دادگستری برقرار است ومشکل خاصی نداریم.

حقدادی در رابطه با توسعه اورژانس اجتماعی در سالهای اخیر گفت: طبق برنامه ششم باید شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر از داشتن اورژانس اجتماعی برخور دار باشند که در همان سال اول ودوم این مهم محقق شد و الان سهم اورژانس اجتماعی از  برنامه ششم کاملا محقق شده است. البته تا قبل از برنامه ششم در ۹ استان و در حال حاضر ۲۰ استان از اورژانس اجتماعی بهره مند هستند.

وی در توضیح استفاده مددکاران اجتماعی ۱۲۳ از وسایل دفاع شخصی گفت: من با استفاده از این وسایل مخالفم و به نظرم دامن زدن به این موضوع هم خیلی خوب نیست. چون همکاران ما از طریق تخصص خودشان و با استفاده از الگوهای ارتباطی و تخصص و مهارتی که دارند وارد ماموریت می شوند و برخی  اوقات که شرایط سخت است هم از پلیس کمک میگیرند و خوشبختانه پلیس در این مواقع از هیچ کمکی مضایقه نمی کند. چون به هر شکل ما یک ارگان اجتماعی هستیم و می خواهیم با مدل اجتماعی خدمت ارائه دهیم.

کد خبر 22851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد