80 درصد کودکان کار شناسایی شده غیر ایرانی اند

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس گفت: ۸۰۶ نفر کودک کار در استان شناسایی شده که بالغ بر ۸۰درصد از این افراد غیر ایرانی هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان فارس، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان فارس گفت: بهزیستی کودکان کار را جمع‌آوری و به خانواده‌ها تحویل می‌دهد و تعهدی از والدین گرفته می‌شود اما پس از مدت کوتاهی کودکان دوباره در سطح خیابان دیده می‌شوند.
معصومه فروتن ادامه داد در شیراز، با بیان اینکه ۸۰۶ نفر کودک کار در استان شناسایی شده که بالغ بر ۸۰درصد از این افراد غیر ایرانی هستند، اظهار داشت: نخستین موضوعی که باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد تعیین و تکلیف وضعیت کودکان غیرایرانی است.

وی با بیان اینکه بهزیستی طبق روال سال‌های گذشته ساماندهی کودکان کار را انجام می‌دهد، گفت: امسال تعداد کودکان کار افزایش یافته که یکی از دلایل آن بیکاری ناشی از کرونا بوده است که سبب شده مجدد کودکان به خیابان بازگردند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان فارس با بیان اینکه از طریق سازمان‌های مردم نهاد بهزیستی  خدمات ویژه‌ای برای کودکان کار در نظر گرفته است، افزود: آموزش و پیگیری امور تحصیل این کودکان از جمله مواردی است که توسط بهزیستی پیگیری می‌شود.

فروتن با اشاره به مشکلات و چالش‌های ساماندهی کودکان کار بیان کرد: بهزیستی کودکان کار را جمع‌آوری و به خانواده‌ها تحویل می‌دهد و تعهدی از والدین گرفته می‌شود اما پس از مدت کوتاهی کودکان دوباره در سطح خیابان دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه همه این کودکان را بهزیستی نمی‌تواند نگهداری کند، تصریح کرد: این روند نشان از یک خلا قانونی دارد که سبب می‌شود والدین به تعهد خود وفادار نباشند و قانونی برای ملزم کردن آنها نیز وجود ندارد.

فروتن در پاسخ به این سوال که آیا والدین صلاحیت نگهداری از کودکان را دارند، گفت: بسیاری از والدین صلاحیت دارند اما صرفا به دلیل فقر و وضعیت اقتصادی کودکان را برای کار به خیابان می‌فرستند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان فارس تصریح کرد: از طریق سازمان‌های مردم نهاد برای خانواده این کودکان کاریابی می‌شود اما اغلب علاقه‌ای از سوی خانواده‌ها برای کار کردن نیست یا اینکه شرایط به گونه‌ای است که به اجبار دوباره کودکان را برای کار می‌فرستند.

وی درباره مسائلی که درباره مافیای اجاره کردن کودکان کار مطرح می‌شود، افزود: این موضوع را باید نیروی انتظامی مطرح کند اما نمی‌توان این امر را به صورت کامل انکار کرد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان فارس ادامه داد: کودکان کار از سنین ۶ تا ۱۵ سال هستند که توسط شهرداری و نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شوند و توسط بهزیستی به خانواده‌ها تحویل داده می‌شود اما اگر والدین یا شبکه حمایتی موثری نداشته باشند در مراکز شبه خانواده نگهداری می‌شوند.

کد خبر 22837

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد