به سامانه معبر پیامک بزنید/ از حقوق معلولین کوتاه نمی‌آییم   

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی امسال را سال شفاف سازی در روابط اجتماعی برای مناسب سازی می داند و می‌گوید در این زمینه با هیچ شخص حقیقی و حقوقی مماشات نخواهد کرد.

دکتر مسعود فیروزی با بیان اینکه سامانه‌ی معبر، راهی برای ارتباط مستقیم جامعه، بهزیستی و مسؤولان اجرایی است گفت: همه‌ی شهروندان می‌توانند مشکلاتی را که در سطح شهر و منطقه‌ی خود می‌بینند به این سامانه به شماره 3000012322 پیامک کنند.
وی ادامه داد: بهزیستی استان، این مشکلات را بررسی و با دستگاه اجرایی مربوطه برای رفع مشکل مکاتبه می‌کند و نتیجه را به اطلاع شهروندان می‌رساند و چنانچه موضوع به یک دستگاه خاص برنگردد، رأسا مورد را توسط بهزیستی شهرستان پیگیری می‌نماید.
وی افزود: شهرداری مشهد و بسیاری از شهرستان‌های استان، عملکرد قابل قبولی در بهسازی معابر داشته‌اند و خوشبختانه، این روند مثبت همچنان ادامه دارد بگونه‌ای که در تأسیس و احداث معابر و گذرگاه‌های جدید، معیارهای مناسب‌سازی شهری و محیطی، مد نظر شهرداران و شوراهای شهر و روستا قرار می‌گیرد.
دکتر فیروزی گفت: آنچه مایه‌ی گله‌مندی و تأسف است این است که معابر و گذرگاه‌ها فقط بخشی از مناسب‌سازی محیطی را شامل می‌شود و ادارات، مدارس، پارک‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد، پارکینگ‌ها، ترمینال‌ها، پل‌ها و سایر تأسیسات شهری و ساختمان‌های اداری و حتی ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، آن طور که انتظار می‌رفت، مناسب‌سازی نشده و یا اصلا معیارهای مناسب‌سازی را مورد توجه قرار نداده‌اند.
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: امسال سال شفاف‌سازی روابط ما با دستگاه‌های اجرایی در زمینه‌ی مناسب‌سازی محیطی است و به صراحت اعلام می‌کنیم که با هیچ فرد و سازمانی در این زمینه که حقوق مسلم معلولین است تعارف نخواهیم کرد.
وی یادآور شد: ما و همکاران‌مان در بهزیستی شهرستان‌ها و مشهد، موارد عدم مناسب‌سازی شده را بررسی و بر اساس سند راهبردی مناسب‌سازی کشور که از سوی سازمان بهزیستی کشور تدوین و ابلاغ شده، به اطلاع دستگاه اجرایی می‌رسانیم و اگر پس از مدت معین و لازم برای مناسب‌سازی، این اشکالات مرتفع نشد، در مورد دستگاه یاد شده، اطلاع‌رسانی عمومی می‌کنیم و با ذکر نام و مشخصات دستگاه، مشکلات مناسب‌سازی را اعلام می‌نماییم.
وی گفت: قرار گرفتن دستگاه‌های کم‌کار در مناسب‌سازی در معرض افکار عمومی، می‌تواند داوری نهایی را بر عهده‌ی مردم بگذارد.
وی افزود: علاوه بر این ما وظیفه داریم که موارد را به سازمان بهزیستی کشور و نهاد اجرایی عالی استان که متکفل اجرایی کردن قانون است برسانیم و در این زمینه نیز مکاتبه خواهیم کرد تا ستاد مناسب‌سازی استان، تصمیم مقتضی را در این مورد اتخاذ کند.
فیروزی اظهار داشت: افراد دارای معلولیت مانند سایر شهروندان حق زندگی و حضور اجتماعی دارند و ما هم به عنوان متولی حقوق آنان، از این حق دفاع می‌کنیم.
وی همچنین از همکاری دستگاه‌هایی که در مناسب‌سازی معیارهای قانونی را رعایت می‌کنند تشکر کرد و گفت: البته برخی دستگاه‌های اجرایی، مناسب‌سازی را به شکلی اجرا کرده‌اند که ناقص است یا کاستی‌هایی دارد که همکاران ما در بهزیستی شهرستان‌ها این موارد را نیز به اطلاع دستگاه‌های اجرایی می‌رسانند تا نسبت به اصلاح این موارد اقدام کنند.
دکتر فیروزی گفت: بیشتر مواردی که در مناسب‌سازی محیطی و ساختمان‌های اداری و عمومی لحاظ شده، هزینه‌ی چندانی ندارد و بحث مالی، مانعی برای مسؤولان این بخش‌ها نیست بلکه مشکل اصلی این است که آنها احساس مسؤولیت اجتماعی در قبال معلولین ندارند که رفع این مشکل از طریق تبلیغات، اطلاع‌رسانی و ارتقای فرهنگ اجتماعی میسر می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد مسؤولان اجرایی به اندازه آحاد شهروندان در قبال افراد دارای معلولیت احساس مسؤولیت جدی‌تری داشته باشند و مناسب‌سازی را یک حق مسلم برای افراد دارای معلولیت بدانند تا این گروه از شهروندان نیز بتوانند به امکانات زندگی شهری دسترسی مؤثر و مفید داشته باشند.

کد خبر 22695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد