طراحی محیط دوستدار سالمند در ۵ شهرستان استان

ایسنا/کرمان مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه محیط های دوستدار سالمند به شرایط بهتر زندگی سالمند کمک می کند، گفت: در پنج شهرستان در استان کرمان محیط دوستدار سالمند طراحی شده که باید به سایر شهرستان ها تعمیم پیدا کرده و در کنار آن کیفیت محیط و شرایط را بالا ببریم.


"عباس صادق زاده" در جلسه شورای سالمندان استان کرمان اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته درخصوص سالمندی در استان کرمان از جمله زیرساخت های ایجاد شده، همکاری دستگاه های اجرائی و ... قابل قبول است اما با توجه به شرایطی که از بُعد سالمندی در جامعه داریم باید توجه و نگاه ویژه تری به این حوزه بشود.

وی افزود: براساسا بررسی سرشماری سال های ۷۵ و ۹۵ در استان کرمان بیش از سه درصد رشد سالمندی را داریم و با توجه به کاهش زاد و ولد، سالمندی با شتاب بیشتری پیش می رود.

صادق زاده تصریح کرد: این وضعیت می طلبد با یک جدیت و برنامه ویژه تری کار را دنبال کنیم تا با برنامه ریزی، مخاطراتی را که ممکن است در دوره سالمندی مواجه شویم، کاهش بدهیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: در این راستا تلاش کردیم ارتباطات با مرکز و زیرساخت های موردنیاز در استان را پیش ببریم اما شرایط کرونائی ممکن است برخی اقدامات را متوقف کند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های حوزه سالمندی شامل فرهنگسازی، ارائه خدمات به سالمندان و محیط مناسب است، افزود: علی رغم اقدامات مناسب سازی، همچنان با مشکلات در این بخش برای همه افراد دارای معلولیت، جانبازان و سالمندان مواجه هستیم و باید شهرداری ها و دستگاه ها برنامه خود را در زمینه مناسب سازی ارائه کنند.

صادق زاده تصریح کرد: بسیاری از مواردِ مناسب سازی نیازمند دستورالعمل و ساز و کار ملی نیست زیرا بسیاری از ظرفیت ها در استان وجود دارد و می توان از بسیاری از امکانات استفاده کرد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: بارها درباره این مسئله که ساختمان های پزشکان شرایط مناسب را برای سالمندان فراهم کنند مکاتبه کرده ایم اما هچنان خلاء وجود دارد و درخواست کرده ایم فضائی در اتوبوس های شهری برای سالمندان فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای هفته سالمند اظهار کرد: هفته سالمند فرصت مناسبی برای آگاهی بخشی به جامعه و ارائه خدمات به سالمندان است و باید جامعه را به این سمت سوق داد تا مشارکت خوبی در بحث سالمندی داشته باشد.

صادق زاده با اشاره به اینکه محیط های دوستدار سالمند به شرایط بهتر زندگی سالمند کمک می کند، گفت: در پنج شهرستان در استان کرمان محیط دوستدار سالمند طراحی شده که باید به سایر شهرستان ها تعمیم پیدا کرده و در کنار آن کیفیت محیط و شرایط را بالا ببریم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه باید در سند راهبردی سالمندی که برای نخستین بار در کشور در استان کرمان تدوین شد بازنگری صورت بگیرد، تصریح کرد: سند خوبی است اما خلاءهایی وجود دارد و باید متناسب با شرایط تعدیل شود.

وی در پایان اظهار کرد: خوشختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلاء به کووید ۱۹ در مراکز سالمندی استان کرمان مشاهده نشده و هیچ مشکلی نداشته ایم.

انتهای پیام

کد خبر 22643

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد