زنجان|ثبت 20هزار و 476 پرونده معلولیت در سامانه بهزیستی

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت : ۲۰ هزار و ۴۷۶ پرونده معلولیت در سامانه بهزیستی زنجان به ثبت رسیده است و این افراد از خدمات بهزیستی استفاده می کنند .



به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی  با اشاره به ثبت  ۲۰ هزار و ۴۷۶ پرونده معلولیت در بهزیستی زنجان، اظهار کرد: عامل ۵۰ درصد معلولیت‌های مختلف ازجمله نابینایی‌ها، ناشنوایی‌ها و موارد عقب‌ماندگی ذهنی شدید به دلیل اختلالات ژنتیک است  که برای کاهش این آمارها، غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج اجباری است.
وی افزود: ازدواج فامیلی، سابقه مشکلات ژنتیکی، نقایص مادرزادی، اختلالات کروموزومی، بیماری‌های ارثی در خانواده و عقب‌ماندگی ذهنی از مواردی است که نیاز به مشاوره ژنتیک دارند که سازمان به جد به این موارد توجه می‌کند.
وی با اشاره به اینکه پیشگیری از معلولیتها، اعتیاد، و آسیبهای اجتماعی سه محور مهم از فعالیتهای سازمان بهزیستی است ، افزود  : پیشگیری از مهم‌ترین اهداف بهزیستی است که در همین راستا غربالگری در مورد اختلالات مختلف از جمله تنبلی چشم در بین کودکان ۳ تا ۶ سال که به صورت پایگاههای دائمی و غیر دائمی که در آبان ماه اجرا می گردد و شنوایی سنجی نوزادان ۱ تا ۱۰ روزه  و آزمایشات ژنتیک در بین زوجین مراجعه کننده به مرکز ژنتیک  جهت پیشگیری از تولد کودک معلول، آگاهسازی در خصوص مضرات اعتیاد و آموزش مهارتهای زندگی در سطوح مختلف انجام می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان بابیان اینکه طرح توانمند سازی معلولین و سالمندان، آموزش مراقبین رسمی و غیر رسمی  از مهمترین فعالیتهای معاونت توانبخشی می باشد افزود :  خدمات رایگان ایاب و ذهاب، خدمات ورزشی، تحصیل رایگان، مسکن، بسته های حمایتی به معلولین تحت پوشش ارائه می گردد.
محمدی با تاکید بر اینکه معاونت امور پیشگیری براساس رسالت و حیطه فعالیت خود، زمینه را برای اطلاع‌رسانی و بالا بردن آگاهی‌های علمی آحاد جامعه درخصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از معلولیت‌ها و مشاوره روانشناختی فراهم می‌کند، تصریح کرد: سال گذشته، ۱۹ هزار و ۸۵۵ نفر از خدمات مشاوره حضوری دولتی و غیردولتی بهره‌مند شده و ۸۸۴۴ نفر در ۲۵ مرکز ترک اعتیاد، از خدمات درمانی بهره‌مند شدند.
وی در ادامه توانمندسازی کودکان و خانواده‌های آن‌ها را از اهداف بهزیستی اعلام و تاکید کرد :  کودک کار به مفهوم نداشتن والدین و مکانی برای زندگی در زنجان وجود ندارد، و موضوع کودکان کار به یکی از موسسات طرف قرارداد واگذار شده است،
این مقام مسئول افزود: اقداماتی از جمله ساختن فیلم در حوزه کودکان، اگر درست و طبق مستندات انجام نشود، ظلم در حق مردم شهر زنجان محسوب می‌شود وپیگیری امور کودکان کار با در دست تهیه بودن قوانین جدید در راستای بهبود، در دستور کار مسؤولان مربوطه است.
.

کد خبر 2262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد