فضای مجازی را بستری برای مبارزه با اعتیاد کنیم

تهران - ایرنا - مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور گفت: در همان فضایی که سودجویان دخانیات و مواد اعتیادآور را تبلیغ می‌کنند باید از همان فضا برای تبلیغ پیام‌های پیشگیرانه استفاده کرد و در حقیقت در فضای مجازی باید از آموزش‌ها به مثابه واکسن اعتیاد استفاده کرد تا جوانان کمتری به دام اعتیاد بیفتند.

آزاده اولیایی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: باید در فضای مجازی، پیام‌هایی در ارتباط با پیشگیری از اعتیاد منتشر کرد که هدف اصلی آنها تغییر نگرش و اصلاح باورها باشد و در این زمینه هم تاکنون ۴۰ کلیپ با نظر متخصصان مربوطه، منتشر شده است.

وی درباره اینکه تا چه حد سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در زمینه دخانیات و اعتیاد تبلیغ می‌کنند، گفت: در این زمینه رصد علمی وجود ندارد اما به عنوان مخاطب مشاهده می‌کنیم که بسیاری از سایت ها و شبکه های قانونی و غیرقانونی و فیلتر در این زمینه‌ها تبلیغاتی دارند که این تبلیغات به ویژه درباره گل وجود دارد.

مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور گفت: واقعیت آن است که چندان در مقابل این تبلیغات کنشی نداریم و بیشتر معطوف به انتشار پیام‌های پیشگیرانه در فضای مجازی هستیم؛ اگر بتوانیم چنان در زمینه تبلیغ پیام‌های پیشگیرانه موفق عمل کنیم حتی اگر تبلیغات مواد و دخانیات زیاد باشد، می‌توانیم گام بزرگی در پیشگیری از اعتیاد برداریم.

اولیایی گفت: اگر مردم و به ویژه جوانان تحت تاثیر پیام‌های پیشگیرانه ما به مهارت های لازم دست یابند و مهارت «نه گفتن» را بیاموزند، حس اعتماد به نفس آنان افزایش یافته و با این توانمندسازی دیگر پیام‌های اغواگرایانه روی آنان تاثیر نخواهد داشت. چراکه قبلا واکسن تغییر نگرش، افزایش دانش و تغییر باور غلط را دریافت کرده اند.

وی افزود: اما اگر برعکس صبر کنیم تا جوانان، مصرف کننده شوند و آنگاه بخواهیم، تغییر نگرش ایجاد کنیم، کار سختی در پیش رو خواهیم داشت و بهتر است که از همان ابتدا روی پیام‌های پیشگیرانه کار کنیم.

مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور با یادآوری اینکه فقط در مجموع چهار تا پنج درصد جمعیت کشور، تجربه مصرف مواد را دارند، گفت: با توجه به این آمار، ۹۵ درصد بقیه جمعیت کشور سالم هستند و این دایره جمعیتی کسانی که مواد مصرف نکرده‌اند، دایره خیلی بزرگی است و بهتر است که با واکسن پیام‌های آموزشی در فضای مجازی، آنها را در برابر اعتیاد واکسینه کنیم.

اولیایی تصریح کرد: براساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، بعد از تریاک، گل و حشیش و ماری جوانا بیشترین مواد مصرفی بین معتادان را تشکیل می دهد هرچند که در بین دانشجویان مصرف گل، شیوع بالایی دارد.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارند که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.

کد خبر 22570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد