تعیین تکلیف ۴۰۲ مدیر بهزیستی که مدیریت مراکز غیردولتی را هم برعهده داشتند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ابلاغ بخشنامه تعارض منافع مدیران بهزیستی در سال ۹۸، گفت: نه تنها مدیران وکارشناسان ناظر بهزیستی نمی‌توانند در رابطه با مجوز این مراکز اقدام کنند بلکه اقوام درجه یک برای دریافت مجوز این مراکز منع شده‌اند.

وحید قبادی دانا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در ارتباط با برکناری و استعفاء تعدادی از مدیران و پرسنل سازمان بهزیستی کشور با اجرای بخشنامه تعارض منافع مدیران بهزیستی اظهار کرد: ۹۳ درصد تصدی گری اجرای فعالیت‌های بهزیستی بر عهده موسسات غیردولتی و سازمانهای‌ مردم نهاد و خیریه‌ها است. طبیعاً سازمان بهزیستی می‌بایست نقش سیاستگذار، برنامه ریز و نظارت را بر روند اجرای برنامه ‌ها داشته باشد و هدف این است که فعالیت‌های سازمان بهزیستی مردمی شود و خیرین و مجموعه خیریه‌ها در این امور فعالیت داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹ هزار خیریه و موسسه غیردولتی با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام به ارائه خدمت به گروه‌های مختلف می‌کنند و حدود ۴۳ هزار مرکز در قالب ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه ای کشور در ۱۳ مورد برنامه‌های مختلف سازمان بهزیستی اجرا فعالیت‌های سازمان بهزیستی را به عهده دارند. اما در مقطعی برای اجرای این مسئله واسپاری فعالیت‌ها به بخش غیردولتی در دستور کار مسئولان سازمان قرار گرفت و بخشی از مدیران بهزیستی برای خدمت‌ رسانی  به عرصه آمدند و تلاش کردند در این زمینه کمک کنند و در این ارتباط مجموعه‌ها و موسسات غیردولتی را راه‌اندازی کردند و همکار سازمان بهزیستی در حوزه‌های مختلف شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: طبیعاً زمانی که یک مدیر در مسند مدیریت قرار گرفته است و همزمان با یک مجموعه غیردولتی همکاری داشته باشد در این زمینه تعارضی در منافع برای افراد ایجاد می‌شود که می‌تواند آسیب به جامعه هدف بهزیستی و هر مجموعه‌ای برساند. در واقع زمانی که یک مدیر برای خودش مجوز فعالیت صادر کند و خودش نیز برای مرکز یارانه در نظر بگیرد و یارانه پرداخت کند در این فرایند بر روند نظارت خدمات طبیعاً مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: این مسئله منجر می‌شود که فضای رقابت بین مراکز غیردولتی  از بین برود و هم نظارت کافی بر مجموعه صورت نگیرد به دلیل شرایط این چنینی در همین زمینه بخشنامه‌ای مبنی بر تعارض منافع مدیران بهزیستی در سال ۹۸ به تمام مراکز ابلاغ شد و در این بخشنامه تأکید شد چنانچه مدیری از بهزیستی موسس مرکز غیردولتی است باید بین مدیریت و اداره مرکز غیردولتی یکی را انتخاب کند. در همین ارتباط ۴۰۲ نفر در این زمینه احصاء شدند که حدود ۱۷۰ نفر از این افراد از پست مدیریتی کنار رفتند یا کنار گذاشته شدند و حدود ۱۹۰تا ۲۰۰ نفر دیگر مرکز غیردولتی را طبق ضوابط واگذار کردند و اینکه افراد از خویشاوندان خودشان برای اداره مرکز استفاده کنند ما را دچار مشکل خواهند کرد.

وی همچنین در رابطه با راه‌اندازی مراکز و موسسات غیردولتی جدید گفت: برای راه‌ندازی این مراکز شرایط کمی سخت تر شده است به طوری که مجوز برای اقوام درجه یک هم صادر نخواهد شد به عنوان مثال در فرایند  مراکز خدمات بهزیستی بنده ۴ ماده ۲۶ که در آینده نزدیک در کشور راه‌انداری خواهند شد اولا ثبت درخواست‌ها الکترونیکی شده است همچنین فرایند صدور دستی خارج شده است یعنی در سامانه صدور مجوزهای افرادی که بخواهند همکار ما باشند باید مدارک خود را در سامانه آپلود و ثبت کنند که این کار منجر به شفافیت خواهد شد و از بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد کرد. به عنوان نمونه مراکز خدمات بهزیستی در ۲ هزار و ۵۰۰ نقطه شناسایی شده است که مراکز خدمت رسانی بهزیستی در ۲۲  خدمت سطح یک در ۲ هزار و ۵۰۰ نقطه  محلات و مناطق مختلف کشور ارائه خواهد شد و فرایند خدمت رسانی به جامعه هدف سازمان تسریع می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ۱۱ هزار نفر برای درخواست این طرح  به صورت الکترونیکی و بر اساس ضوابط و مقررات ثبت‌نام کردند و براساس معیارهای مشخص افراد انتخاب خواهند شد و ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز  راه‌اندازی خواهد شد که حتماً مسئله تعارض منافع در این افراد شدیدتر اعمال خواهد شد و نه تنها خود مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان ناظر بهزیستی نمی‌توانند در رابطه با مجوز این مراکز اقدام کنند بلکه اقوام درجه یک از دریافت مجوز این مراکز منع شده‌اند.

قبادی دانا تصریح کرد: بنابراین در اجرای بخشنامه  تعارض منافع در سازمان بهزیستی کاملاً جدی هستیم و به صورت سیال این کار ادامه دارد و ادراه کل بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی دائماً بر حُسن اجرای این کار نظارت می‌کند البته یک تیم کاری متشکل  از مجموعه بازرسی، حراست و مشارکت‌های سازمان بهزیستی نظارت بر حُسن اجرای بخشنامه را دنبال می‌کنند.

وی اظهار کرد: تلاش شده است فعالیت‌های سازمان بهزیستی به سمتی برود که هم شفافیت ایجاد کند و هم زمینه‌های احتمال فساد را به حداقل برسانیم  و بر همین مبنا در حال حاضر تمام پرداخت‌های سازمان برای جامعه هدف بهزیستی به صورت کامل الکترونیکی انجام می‌شود و برای یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مستمری ماهیانه به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود. همچنین حق پرستاری معلولان ضایع نخاعی به صورت متمرکز و الکترونیکی پرداخت می‌شود علاوه بر اینکه مبلغ آن نیز از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۵۴ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: پرداختی‌های به حدود ۶۰۰  کلینیک‌ مددکاری اجتماعی که با سازمان بهزیستی همکاری دارند به صورت الکترونیکی انجام می‌پذیرد.   همچنین یارانه مراکز نگهداری کودکان دارای سرپرست غیر موثر (خانه‌های فرزندان) به صورت الکترونیکی  پرداخت می‌شود علاوه بر این یارانه این افراد از ۴۲۰ هزار تومان در هر ماه به ۶۵۰ هزار تومان رسیده است. برای فرزندان ۱۲ تا ۱۸ سال به ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافته است و اگر فرزند بی سرپرستی معلول باشد ماهیانه ۹۲۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است که به آن مرکز و موسسه خیریه به صورت ماهیانه و الکترونیکی پرداخت می‌شود.

قبادی دانا اضافه کرد: در ارتباط با امداد فرزندانی که در خانواده‌های جایگزین هستند در گذشته به صورت ماهیانه ۳۷۰ هزار تومان پرداخت می‌شد که خوشبختانه  این رقم  به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافته است که به صورت الکترونیکی روی کارت بانکی خانواده‌ها که تعدادشان ۱۶ هزار فرزند در خانواده‌های جایگزین هستند واریز می‌شود.

وی گفت: برای مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت، سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان ذهنی، جسمی-حرکتی یارانه  مراکز به صورت الکترونیکی و ماهیانه برای روی کارت بانکی موسسات غیردولتی  واریز می‌شود که رقم آن ۹۲۴ هزار تومان در ماه در نظر گرفته شده است و این مبلغ برای افرادی که مجهول الهویه هستند و یا خانواده و سرپرست موثری ندارند یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان پیش بینی شده است که امیدواریم بتوانیم این مبلغ را در سال ۹۹ افزایش قابل توجه بدهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  با اشاره به فعالیت ۱۵ هزار مهدکودک در سطح کشور گفت: از این تعداد حدود ۷ هزار مهد در روستا و مناطق حاشیه‌ای فعالیت دارند که طرح  تأمین یک وعده غذای گرم در این مناطق انجام می‌شود و مبالغ به صورت متمرکز و الکترونیکی پرداخت می‌شود. همچنین برای مراکز نگهداری و اقامتی افراد دارای اعتیاد هم  موضوع الکترونیکی کردن آنها در دست اقدام است و بزودی اجرایی خواهد شد.

قبادی دانا در پایان گفت: شناخت هویت افرادی که آسیب دیده اجتماعی هستند با استفاده ابزار بیومتریک  و شناسایی عنبیه  از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری سازمان بهزیستی پیگیری است و امیداریم بتوانیم هویت افراد را شناسایی کنیم که این مسئله به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک خواهد کرد و در بهبود و بازیابی این افراد موثر خواهد بود. در موضوع کودکان کار نیز این مسئله در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 22565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =