در رسانه | طرح غربالگری رایگان اختلالات بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال

طرح غربالگری اختلالات بینایی به منظور شناسایی تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال با همکاری بهزیستی و انجمن اپتومتری خراسان‌رضوی سال جاری در مطب اپتومتریست‌های داوطلب به طور رایگان اجرا می‌شود.

قدس آنلاین: این مطلب را سعید شاهپری، رئیس انجمن اپتومتری استان در نشست مشترک با کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی و خبرنگار قدس عنوان کرد و افزود: طرح غربالگری تنبلی‌چشم(آمبلیوپی) با سابقه ۲۴ ساله در کشورمان مانند سراسر جهان به منظور شناسایی و تشخیص تنبلی‌چشم در کودکان زیر هفت سال اجرا می‌شود، زیرا بهترین زمان طلایی درمان آمبلیوپی تا ۶ سالگی است و پس از هفت سالگی درمان کامل نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا ۲درصد افراد دچار تنبلی‌چشم می‌شوند که در کشور ما بین ۲ تا ۳ درصد است و با توجه به ۲۴ سال غربالگری پی درپی در آخرین پژوهشی که پنج سال قبل در مشهد انجام شد، رقم یک و ۷ دهم درصد(۱/۷) به دست آمده است.

کارشناس ارشد اپتومتری  خاطرنشان کرد: براساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر ۳۰هزار کودک کم‌بینا و ۷هزار کودک نابینا در کشورمان وجود دارد و جمعیت نابینایان بالای ۵۰ سال به ۸۰هزار نفر می‌رسد که بیشتر به خاطر عدم‌اصلاح عیوب‌انکساری و نزدن عینک، عدم درمان به‌موقع کاتاراکت(آب مروارید) و سایر اختلالات پاتولوژی و مشکلات  ناشی از دیابت، قوزقرنیه، پارگی قرنیه و شبکیه و... است.

از این رو با جراحی به‌موقع آب مروارید که می‌تواند ۷۵ درصد موارد اختلال بینایی را درمان کند، اصلاح عیوب‌انکساری و شناسایی زودهنگام تنبلی‌چشم، می‌توان ۸۰ درصد نابینایی و کم‌بینایی را پیشگیری و درمان کرد.

وی با اشاره به اهمیت درمان تنبلی‌چشم در کودکان زیر ۶ سال تأکید کرد:پس از هفت سالگی امکان درمان آمبلیوپی نیست و چنانچه درمان‌هایی انجام شود کامل نخواهد بود، ولی در سن زیر ۶ سال این اختلال کاملاً قابل درمان است به‌خصوص اینکه با هزینه کم، توانمندی کودک در کل عمرش بالا خواهد بود. به‌علاوه درمان یک تنبلی‌چشم ۴۴ برابر صرفه هزینه اقتصادی نسبت به سوراخ شدن ماکولای چشم دارد؛ بنابراین تشخیص و درمان به‌موقع تنبلی‌چشم از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس انجمن اپتومتری خراسان‌رضوی ضمن قدردانی از اپتومتریست‌های داوطلب خدمت در این طرح، خطاب به خانواده‌های مشهدی گفت:امسال به دلیل شرایط کرونا و هماهنگی با بهزیستی، غربالگری سطح دو اختلالات بینایی کودکان ۳تا۶ سال در مطب و کلینیک ۶۸ اپتومتریست به طور رایگان انجام می‌شود و کسانی که به مطب‌های اعلام شده مراجعه کنند هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

وی به تهیه عینک رایگان برای کودکان نیازمند توسط انجمن اپتومتری استان اشاره و یادآورشد:سال گذشته این انجمن افزون بر ۳۰۰ میلیون ریال هزینه تهیه فرم و عینک کودکان کم‌بضاعت را پرداخت کرده و امسال نیز در صورت نیاز به عینک برای این کودکان، از سوی انجمن اقدام خواهد شد.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان؛

تا آخر مهرماه طرح غربالگری سطح یک تنبلی‌چشم در سه پایگاه ثابت بهزیستی، مهدهای‌ کودک داوطلب و مطب ۶۸ اپتومتریست در مشهد انجام خواهد شد

در ادامه دکتر نرگس ژیان‌عابد، کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان با اعلام اینکه تا آخر مهرماه طرح غربالگری سطح یک تنبلی‌چشم در سه پایگاه ثابت بهزیستی، مهدهای‌ کودک داوطلب و مطب ۶۸ اپتومتریست در مشهد انجام خواهد شد، برای اطمینان خاطر والدین گفت:امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل در مراکز و پایگاه‌های غربالگری بهزیستی رعایت شده و غربالگران پس از تست سلامت با استفاده از ماسک، شیلد، اتاق ضدعفونی شده، ملحفه یکبارمصرف برای صندلی کودک و... در شرایط کاملاً بهداشتی به معاینه چشم کودکان با دستگاه پلاس اپتیکس خواهند پرداخت و تمامی هزینه‌ها به‌عهده بهزیستی خواهد بود.

دکتر ژیان در این زمینه توضیح داد:با توجه به گستردگی جمعیت مشهد و جمعیت حاشیه‌نشین در سه پایگاه ثابت بهزیستی و سه کلینیک سلامت کودک(جاده وکیل‌آباد)، کلینیک آرین(خیابان کوهسنگی) و کلینیک نشاط در(کوی طلاب) به عنوان پایگاه‌های دائم بهزیستی، کارشناسان آموزش‌دیده ما غربالگری سطح یک را انجام می‌دهند سپس برای سطح دو به کلینیک‌های اپتومتری ارجاع می‌شوند که پس از معاینات اپتومتری در صورت نیاز به جراحی توسط اپتومتریست به پزشکان متخصص چشم و بیمارستان‌ها معرفی و ارجاع می‌گردند و پیگیری و درمان می‌شوند.

وی با اعلام اینکه سال گذشته از سوی بهزیستی ۶۲۰ میلیون تومان برای شناسایی بچه‌های آمبلیوپی هزینه شده است، اظهار کرد : علاوه براین رقم سال گذشته برای تهیه عینک و جراحی کودکان تحت پوشش مبلغ ۷۳ میلیون تومان نیز جلب مشارکت توسط خیران داشتیم که امیدواریم امسال هم خیران برای هزینه درمان کودکان نیازمند به یاری ما بیایند.

وی همچنین تصریح کرد:خدمات سطح یک برای کسانی که در حاشیه شهر و مناطق روستایی تحت پوشش کمیته‌امداد و بهزیستی هستند رایگان خواهد بود و خدمات سطح دو نیز در کلینیک اپتومتریست‌ها طبق قراردادی که با بهزیستی دارند رایگان انجام خواهد شد.

در پایان این نشست رئیس انجمن اپتومتری خراسان‌رضوی و کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان توصیه کردند:والدین برای معاینه چشم کودکان زیر ۶ سال خود حتی اگرهیچ علامتی نداشته باشند به اپتومتریست‌ها مراجعه کنند.

کودک سه ساله خود را که پیشتر معاینه شده و مشکلی نداشته حتماً در چهار، پنج و۶ سالگی هر سال یک بار تحت معاینه اپتومتریست قرار دهند، چون چشم عضوی در حال رشد است و ممکن است در سن سه‌سالگی تنبلی چشم شناسایی نشود، ولی در چهار یا پنج سالگی مبتلا شود.

ازاین رو لازم است هر سال چشم بچه معاینه شود حتی اگر در سال قبل سالم تشخیص داده شده باشد.والدین برای آگاهی از آدرس  ۶۸ مرکز برگزیده انجام معاینه‌های رایگان سطح یک به آدرس اینترنتی ww.kao.ir سایت رسمی انجمن اپتومتری خراسان مراجعه نمایند.

کد خبر 22539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد