اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در ایلام کلید خورد

مدیر کل بهزیستی ایلام با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم از عموم خانواده ها برای شرکت در این برنامه به منظور معاینه چشم کودکان سه تا شش ساله دعوت کرد.

زهرا همتی گفت: این طرح همه ساله با هدف پیشگیری از تنبلی چشم اول آبان ماه بصورت ملی در استانهای سراسر کشور اجرا میشد که به علت شیوع ویروس کرونا تقویم اجرایی آن در سال جاری تغییر یافت.

وی با اشاره به فعال شدن پایگاه های سنجش بینایی برای اجرای این برنامه در شهرستان های استان ادامه داد: این طرح در مرحله نخست در شهرستان های ایلام، آبدانان، دهلران، بدره و چرداول اجرا که تفاوت آن نسبت به سالهای گذشته معاینه چشم کودکان تنها از طریق دستگاه غربالگری با حفظ رعایت اصول بهداشتی است.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته عمده غربالگری کودکان از طریق تابلو E چارت انجام گرفته اظهار کرد: در اجرای این طرح در سال جاری به منظور حفظ سلامت مردم هیچ تماسی بین غربالگر و کودک ایجاد نشده و معاینه تنها از طریق دستگاه ویژه غربالگری انجام خواهد گرفت.

مدیر کل بهزیستی ایلام اظهار کرد: در این راستا خانواده های دارای فرزندان سه تا شش ساله می توانند با مراجعه به پایگاه های دائمی سنجش بینایی از سلامت چشمان فرزندانشان اطمینان کسب کنند و در صورت مشکوک بودن فرزندانشان به عارضه تنبلی چشم برای ادامه درمان به متخصصان ارجاع می شوند.

وی یادآورد شد: بر اساس برنامه زمان بندی انجام گرفته اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در مابقی شهرستانهای استان اعلام خواهد شد.

همتی یادآور شد: ۱۸ هزار و ۲۳۷ کودک سال گذشته در اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم سنجش شدند که از این تعداد یک هزار و  ۳۶۲ کودک مشکوک به اختلالات بینایی شناسایی شد که در نهایت پس از معاینات تخصصی ۴۷۶  نفر دچار اختلال بینایی بوده و تحت درمان قرار گرفتند.

عارضه تنبلی چشم در سن پایین براحتی قابل کنترل و درمان بوده و در صورت عدم درمان در بزرگسالی فرد را با مشکلات زیادی و حتی نابینایی مواجه خواهد کرد.

کد خبر 22481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد