کودک آزاری به سبک متکدیان/ برخی بچه‌های کنار متکدیان دزدی هستند

حبیب‌الله مسعودی فرید گفت: وقتی متکدیان جمع‌آوری می‌شوند اولین کار احراز هویت نسبت فرزندان کنار آنهاست که در برخی موارد هیچ نسبتی بایکدیگر ندارند و بچه دزدی یا سرراهی هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حتما برای‌تان پیش آمده وقتی از خانه بیرون می‌روید کنار خیابان زنی را می‌بینید که با یک بچه‌ای که یا نوزاد است یا ۴، ۵ سال بیشتر ندارد نشسته و گدایی می‌کند یا اینکه وقتی پشت چراغ قرمز ایستاده‌اید زنی که یک نوزاد پشتش بسته شیشه ماشین‌ها را می‌زند و طلب پول می‌کند، تا اینجای ماجرا شاید دل‌تان بسوزد که یک مادر با فرزند خود در گرما و سرما از سر ناتوانی تکدی‌گری می‌کند اما داستان وقتی جالب می‌شود که بدانید اکثر این کودکان دزدی هستند و این زنان برای ترحم و دلسوزی بیشتر شما از این بچه‌های دزدی یا سرراهی استفاده می‌کنند حتی ماجرا دردناک‌تر می‌شود وقتی بدانید گاهی اوقات به این بچه‌ها قرص، شربت خواب‌آور یا حتی تریاک می‌دهند که بیمارگونه به نظر بیایند و دل شما بیشتر بسوزد و کمک کنید.

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با تائید دزدی بودن برخی از کودکان کنار متکدیان به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: طبق آئین‌نامه ساماندهی متکدیان مصوب ۱۳۷۸، مسئولیت متکدیان برعهده شهرداری و فرمانداری است اما در تقسیم کاری که صورت گرفته بهزیستی مسئولیت بچه‌های زیر ۱۸ سال را برعهده گرفته است.

او افزود: وقتی شهرداری یا فرمانداری، متکدی را جمع آوری می‌کند یکی از اولین کارها این است که اگر بچه به ویژه نوزادی همراه فرد متکدی (چه زن چه مرد) باشد نسبت او را با فرد، احراز می کنند که در این میان مواردی بوده که بچه هیچ نسبتی با فرد نداشته و دزدی بوده است.

مسعودی فرید عنوان کرد: شخصا سه مورد را از نزدیک مشاهده کردم که بچه دزدی بوده و فرد متکدی برای ترحم و دلسوزی بیشتر مردم از بچه سوءاستفاده می‌کرده است و بعضا این بچه‌ها نوزاد هستند و پشت خانم‌های متکدی خواب هستند.

او با ابراز بی‌اطلاعی از آمار این بچه‌های دزدی گفت: بنده اطلاع دقیقی از  اینکه شیوع و شدت این موضوع چقدر است، ندارم اما متاسفانه مسئله‌ای است که وجود دارد و توسط متکدیان رخ می‌دهد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی درباره نحوه برخورد با این متکدیان اظهار کرد: تکدی‌گری جرم است و قوه قضائیه با فرد متکدی برخورد قاطع انجام می‌دهد اما اگر یک کودک کنار فرد متکدی حضور داشته باشد فقط برخورد قوه قضائیه کافی نیست.

او افزود: اگر متکدی پدر یا مادر بچه باشد با پیگیری‌های ما و حکم قاضی بچه به‌طور موقت یا دائم از خانواده گرفته شده و به بهزیستی منتقل می‌شود اما اگر بچه هیچ نسبتی با فرد متکدی نداشته باشد و دزدی یا سر راهی باشد او را به بهزیستی آورده و دنبال پدر و مادر واقعی‌اش می‌گردیم اما اگر پس از پیدا شدن خانواده ببینیم آنها صلاحیت نگه‌داری فرزندشان را ندارند همچنان کودک را در بهزیستی نگه‌داری می‌کنیم تا در آینده برای او مشکلی ایجاد نشود.

مسعودی فرید در پایان عنوان کرد: از آنجایی که شیوع این موضوع خیلی زیاد نیست، آمار دقیقی نداریم که تاکنون چه تعداد از این بچه‌ها که دزدی یا سرراهی هستند در کنار متکدیان پیدا شدند و اکنون در بهزیستی زندگی می‌کنند.

کد خبر 22455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =