هفته دولت| توجه عملی و اجرایی به توانمند سازی و بازتوانی معتادان در دولت های یازدهم و دوازدهم

دکتر فرید براتی سده، مدیر کل دفتر توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت:می توان نقش و دستاورد دولت های یازدهم و دوازدهم را توجه عملی و اجرایی به توانمندسازی و بازتوانی معتادان و تمامی آحاد جامعه هم از بعد آموزش های همگانی و استفاده از فن آوری های نو و هم در بعد بهبودی معتادان و هم در ابعاد کاهش آسیب دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، دکتر فرید براتی سده، مدیر کل توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، عمده ترین دستاورد دولت تدبیر و امید در این حوزه را توجه به ابعاد توانمندسازی و بازتوانی معتادان دانست و گفت:اصلی ترین و اساسی ترین موضوع در درمان و بهبودی معتادین بحث توانمندسازی و برگشت پذیری آنان به جامعه است.

وی افزود:در مورد معتادان نمودهای این توانمندسازی در موضوعاتی چون خدمات پس از ترک مواد، اشتغال، امور بیمه ای و حمایت از خانواده ها و توجیه آنان برای پذیرش فرزندان بهبودیافته شان و نیز موضوع اسکان برای آن دسته از معتادانی است که خانه و کاشانه ای ندارند و به اصطلاح بی خانمان هستند.

براتی گفت:این موضوعات در دولت های قبل هم شناخته شده و مورد نظر بود ولی انصافا این دولت یازدهم و دوازدهم بودند که در این باره عملا اقدام کردند و این اقدامات در سازمان بهزیستی محقق و اجرایی شد.

وی افزود:نمودهای چنین توجه و عملیاتی را می توان در اجرای طرح مدیریت مورد برای اولین بار در کشور از سال ۹۳ و نیز ایجاد و راه اندازی مراکز توانمندسازی برای اهداف پیش گفته که در حال حاضر در ۱۸ استان فعال هستند و نیز در ارتقای خدمات کاهش آسیب و پوشش دهی بیشتر به معتادان پرخطر و بردن خدمات به محل های تجمع این معتادان از طریق راه اندازی موبایل ون یا موبایل کلینیک که در دولت یازدهم عملیاتی شد دانست.

براتی همچنین به استفاده از فضای مجازی در پیشبرد آموزشهای پیشگیری به شکل سازمان یافته و نظام مند با ایجاد کمپین «کاربین» اشاره کرد و گفت: این کمپین  با  ساخت و توزیع پیام های پیشگیرانه در فضای مجازی برای جوانان و خانواده ها و آحاد جامعه، اهداف پیشگیری از اعتیاد را دنبال می کند.

وی گفت: همچنین اجرای مطلوب تر و توسعه خدمات برای معتادان متجاهر نیز از دستاوردهای دولتهای یازدهم و دوازدهم بوده و هست.بنابراین می توان نقش و دستاورد دولت های یازدهم و دوازدهم را توجه عملی و اجرایی به توانمندسازی و بازتوانی معتادان و  تمامی آحاد جامعه هم از بعد آموزش های همگانی و استفاده از فن آوری های نو و هم در بعد بهبودی معتادان و هم در ابعاد کاهش آسیب دانست.

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به میزان اعتبار بهزیستی در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد نیز گفت:طی هشت سال گذشته و مخصوصا در دولت دوازدهم اعتبار و بودجه دفتر اعتیاد بهزیستی تقریبا سه و نیم تا چهار برابر شده است و به همین دلیل امکان توجه به توانمندسازی و بازتوانی معتادان و جامعه میسر شد، چون خدمات بازتوانی و توانمندسازی هزینه بر و گران است ولی قدر مسلم اگر این اعتبارات بیشتر هم باشد. آمادگی خدمات رسانی بیشتر وجود دارد.

وی افزود: ما توانسته ایم به ۴۵ تا ۵۳ درصد اهدافی که در این زمینه ها داشته ایم دست یابیم اما بخشی از عدم توفیق بیشتر، ناشی از افزایش هزینه ها و بخشی نیز ناشی از شرایط کرونایی در کشور است که کار و فعالیت های ما را به تعویق انداخته است.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه بیشتر به این ابعاد، بتوانیم در مدت باقیمانده تا پایان این دولت به اهدافمان نایل شویم.

کد خبر 22363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =