مهمترین اقدامات و دستاوردهای بهزیستی استان اصفهان در دولت تدبیر و امید

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان، مهمترین اقدامات و دستاوردهای بهزیستی استان در دولت تدبیر و امید را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، مرضیه فرشاد با اشاره به اهمیت اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، افزود: برای بانوان سرپرست خانوار باید شغل کوچک یا خانگی ایجاد کرد. 
وی یکی از دستاوردهای مهم را تشکیل گروه‌های مالی خرد، عنوان کرد و گفت: سازمان بهزیستی خدمات متعددی به مددجویان خود اختصاص می‌دهد و گام اولیه اشتغال‌زایی، آماده سازی شغلی است که بر مباحث توانمندسازی درونی مثل ارتباط موثر، اعتماد بنفس، حرفه آموزی و غیره متمرکز می‌شود.
فرشاد، سیاست کنونی بهزیستی را حرکت به سمت شغل‌های نوین و شغل‌های با ارزش افزوده بالا، برشمرد و تصریح کرد: در این راستا تشکیل تعداد گروه‌های مالی خرد در سال 92 از 20 گروه به 150 گروه در سال 98 افزایش یافته است.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان، همچنین از اهمیت تحصیل فرزندان مراکز شبه خانواده سخن به میان آورد و گفت: رسالت مربیان مراکز شبه خانواده در استقلال فکری نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همین رسالت، در اشتغال به تحصیل این عزیزان نیز نمود عینی داشته و تعداد دانشجویان مراکز شبه خانواده  در سال 98 به 166 نفر رسیده است.
وی افزایش تعداد مراکز اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های استان را یکی دیگر از دستاوردها اعلام و خاطرنشان کرد: ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی؛ ناشی از غفلت و ناآگاهی است و مداخلات این مراکز باعث افزایش سطح آگاهی افراد جامعه می‌شود؛ در واقع کار مراکز اورژانس اجتماعی بیشتر مداخله، مدیریت بحران و تلاش برای حل مشکل آسیب دیدگان است.
فرشاد تعداد مراکز اورژانس اجتماعی در استان را، 18 مرکز برشمرد و افزود: علاوه بر مراکز ثابت هم اکنون تیم‌های سیار مراکز اورژانس اجتماعی در قالب خودروهای ون به همراه مددکار و روانشناس در صورت تماس افراد با خط اورژانس و نیاز به مداخله در محل حاضر می‌شوند و اقدامات حمایتی و کنترلی را انجام می‌دهند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، پل ارتباطی 123 را راهی برای استفاده از خدمات و کمک به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: در ایام شیوع کرونا و در ابتدای سال جاری کارشناسان بطور ویژه و خاص پاسخگوی تماس‌های مردم در خصوص مدیریت هیجان ها و پیامدهای روانی این ویروس بودند.
وی فعایت‌های پیشگیرانه در بهزیستی را پیشانی سازمان عنوان کرد و گفت: به تبع کشور، اقدامات پیشگیری در استان نیز از روند صعودی و مثبتی در هفت سال اخیر برخوردار بوده است. 
فرشاد اظهار کرد: به یقین اجرای برنامه و طرح‌هایی چون؛ غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران، غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال، مشاوره ژنتیک و آگاهسازی پیشگیری از معلولیت‌ها و پوشش حداکثری جامعه هدف، افزایش رضایتمندی و سلامت اجتماعی را به دنبال داشته است چرا که برداشتن یک گام در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها، بهره‌وری زیادی به دنبال خواهد داشت.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان، تماس با خط ارتباطی 1480 و دریافت خدمات مشاوره‌ای و تماس‌گیرندان را، اصلی موفق در خدمت‌رسانی به جامعه هدف عنوان کرد و افزود: تماس‌گیرندگان می‌توانند با کمترین هزینه از کمک‌های مشاورین متخصص بهره‌مند شوند.
وی از رشد تعداد پایگاه‌های سلامت روان اجتماعی در سال 98 نسبت به سال ابتدایی دولت یازدهم خبرداد و گفت: آسیبهای اجتماعی و روند رو به رشد آن در جامعه کنونی وظایف و مسئولیت‌های ما را خطیر و حساس تر نموده که باید با پرهیز از موازی کاری و نگاهی متفاوت و عمیق تر و با کمک گرفتن از ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در گروه‌ها و پایگاه‌های سلامت روان در جهت کاهش آسیب‌ها تلاش مضاعف نماییم .
فرشاد تصریح کرد: می‌توان با بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل بالقوه افراد توانمند و فعال در گروه ها و پایگاه‌های سلامت روان اجتماعی  بیش از پیش در زمینه خدمت رسانی به جامعه هدف موفق بود .
وی فعالیت‌های پیشگیرانه در حوزه اعتیاد را نیز مثمرثمر عنوان کرد و گفت: پیشگیری از اعتیاد در محله‌های شهری و روستایی، 60 درصد رشد داشته است.
فرشاد، اجرای طرح موبایل سنتر را خدمتی نوین در این حوزه برشمرد و گفت: مداخله و ارتقاء کیفیت برنامه‌های پیشگیرانه و توانمندسازی گروه‌های مختلف هدف از جمله راهبردهای اولیه سازمان بهزیستی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است لذا؛ امیدواریم با راه‌اندازی موبایل سنترها شاهد کاهش آسیب‌های اعتیاد در سطح استان و کشور باشیم.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان همچنین از افزایش کیفیت و بهبود خدمات در حوزه توانبخشی خبر داد و افزود: به صورت میانگین بیش از 50 درصد فعالیت‌ها در این حوزه با رشد بالغ بر 68 درصدی مواجه بوده است و رشد خدمات در این حوزه و ارائه طرح‌های جدید روند خدمات رسانی به افراد دارای معلولیت بهبود یافته است.
وی در راستای برون سپاری فعالیت‌ها به بخش غیر دولتی، یادآورد شد: از ابتدای دولت یازدهم تا سال جاری 1037 پروانه فعلیت برای مراکز غیردولتی صادر شده است. 
وی راه اندازی مراکز مثبت زندگی را اقدامی نو و موثر در راستای خدمت رسانی به جامعه هدف برشمرد و افزود:  مراکز مثبت زندگی از پراکندگی خدمات جلوگیری کرده و با  تجمیع خدمات در یک واحد می‌تواند گامی موثر در راستای اهداف سازمانی بردارد.
فرشاد، تامین مسکن مددجویی را یکی دیگر از طرح‌های بسیار مهم این نهاد حمایتی عنوان و خاطرنشان کرد: تامین پنج هزار و  219  واحد از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به مددجویان بهزیستی استان واگذار شده است. 
مدیر کل بهزیستی اصفهان با تاکید بر حمایت های مالی  دولت تدبیر و امید از ایجاد 33 هزار و 590 فرصت شغلی، و رشد آن در سالهای اخیر اشاره کرد.  
وی با اشاره به رشد جلب و جذب مشارکت‌ مردمی نقدی و غیرنقدی و خدماتی در مراکز دولتی و خیریه‌ای؛ خاطرنشان کرد: این رقم رشد 123 درصدی نسبت به سال 92 داشته است.
فرشاد در پایان نگاه حمایتی همراه با ایجاد استقلال در جامعه هدف بهزیستی در دولت یازدهم و دوازدهم را دلیلی بر افزایش رضایت خانواده بزرگ بهزیستی برشمرد.

کد خبر 22297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد