افتتاح نمادین برنامه کشوری غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال در خراسان جنوبی

همزمان با سومین روز از هفته ی دولت مراسم نمادین آغاز برنامه غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال در استان خراسان جنوبی باحضوردکتر عرب نژاد مدیرکل دکتراحمدی معاون امورتوسعه پیشگیری شرفی مدیربهزیستی بیرجند و تعدادی از کارشناسان ستادی و شهرستانی در محل پایگاه انجام تست غربالگری بینایی برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به بیست وپنجمین سال انجام غربالگری بینایی کودکان 3تا6 درکشور توسط سازمان بهزیستی بیان کرد:  خانواده های دارای کودک 3تا6ساله دراولین فرصت با در دست داشتن شناسنامه به مراکز و پایگاه های دائمی و غیر دائمی دراستان مراجعه تا ازسلامت بینایی کودکان خودمطمئن شوید.
عرب نژاد ادامه داد: همچنین هم استانی های عزیز می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به ادارات بهزیستی شهرستانها به آدرس اینترنتی زیرمراجعه نمایند.  www.behzisti-kj.ir
مدیر کل بهزیستی استان در این مراسم بیان کرد: تنبلی چشم یکی از علل آسیب بینایی از خفیف تا شدید می باشد. به طوری که تنبلی چشم شایعترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر 20 سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان است.
وی ادامه داد: از سایر عوارض تنبلی چشم در کودکان می توان از اختلال در دید عمق، کاهش قدرت تمرکز و قدرت تفکیک، اختلالات تحصیلی و یادگیری اشاره کرد شیوع آمبلیوپی در جهان 2 تا 5 درصد است. تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است. درحالی که اگر به موقع درمان نشود فرد از یک چشم یا هر دو چشم بسیار کم بینا و یا نابینا می گردد.
عرب نژاد گفت: سازمان بهزیست کشور به منظور ارتقاءسطح سلامت از طریق فرهنگ پیشگیری در جامعه و با هدف کاهش بروز وشیوع معلولیت های قابل پیشگیری ،از طریق بهره گیری از انواع روشهای پیشگیرانه نسبت به اجرای آزمایشی برنامه غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ، با هدف تشخیص زود هنگام تنبلی چشم وکاهش شیوع اختلالات بینایی به ویژه کاهش شیوع آمبلیوپی در 1374 درمهدها و آمادگی های  شهر بندعباس کار خور را اجرا نمود و پس از آن در سال 1377 رسما برنامه مذکور بصورت کشوری دراستان ها اجرایی گردید. همچنین این برنامه از سال 84 دراستان اجرایی و  کماکان در حال اجراست.
وی افزود: گاهی هزینه های روانی واجتماعی آن بسی بیشتر از هزینه های آشکار اقتصادی آن است. وتوصیه جدی وتاکید اصلی ما دربهزیستی بعنوان متولیان بحث پیشگیری از بروز معلولیتها و مجری برنامه غربالگری بینایی این است.
لازم به ذکر است برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرح های پیشگیرانه ای است که به منظور شناسایی وتشخیص زودهنگام تنبلی چشم وسایر اختلالات بینایی درکودکان 3تا6سال ، درطول سال در پایگاههای دائمی تحت نظارت بهزیستی شهرستان ها انجام می شود.
برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی (تنبلی چشم) و سایر اختلالات بینایی کودکان 3 تا 6 سال در پایگاههای  دائمی و غیر دائمی انجام می پذیرد.
پایگاه های دائمی: در زمینه غربال بینایی سطح اول کودکان 3تا 6 سال با استفاده از چارت و با دستگاه پلاز اپتیکس در تمام طول سال فعالیت می کنند.
پایگاه های غیر دائمی : بصورت ثابت و سیار  در سراسر کشور از ابتدای آبانماه آغاز می گردد و  شامل مهد های کودک آمادگی ها مراکز و  خانه های بهداشت می باشد.
عرب نژاد گفت: درحال حاضر استان خراسان جنوبی، دارای 13دستگاه غربالگری پلازاپتیکس مجهز وپیشرفته جهت اجرای برنامه می باشد و پایگاه های تحت نظارت سازمان بهزیستی درحال ارائه خدمت به همشهریان عزیز می باشند .همچنین درحال حاضر 45 مجری غربالگری آموزش دیده،15مسئول پیگیری، 24 اپتومتریست و3چشم پزشک دراستان دربرنامه همکاری دارند.

کد خبر 22257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد