افتتاح نمادین برنامه کشوری غربالگری شنوایی

در سومین روز از هفته ی دولت نمایشگاه کاریکاتوری پیشگیری از اعتیاد با حضور مدیرکل بهزیستی استان و همکاران در محوطه ی اداره کل بهزیستی استان برپا گردید

به گزارش رواط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی مدیر کل بهزیستی استان در مراسم افتتاح نمایشگاه کاریکاری پیشگیری از اعتیاد بیان کرد: دفتر پیشگیری از اعتیاد یکی از دفاتر تخصصی معاونت امور توسعه پیشگیری استان می باشد که از سال 1386رویکرد اجتماع محور را بعنوان روشی برای فعالیت در محلات شهری و روستایی با هدف پیشگیری از اعتیاد در محلات اجرا می کند.
عرب نژاد ادامه داد: توانمندسازی عموم مردم در جهت فعالیت واقدام در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد در محله زندگی خود، محور کار این برنامه می باشد. در این دفتر در سال 1398 تعداد58محله فعال بوده وبا کمک تسهیلگران بخش غیر دولت فعالیت هایی در زمینه کاهش عوامل خطر وافزایش عوامل محافظ در فرد و خانواده وجامعه انجام داده است که مهمترین اقدامات  به شهرح زیر است:
1.    برگزاری204 کارگاه آموزشی وآموزش7352 نفر از عموم مردم در مباحث خانواده وپیشگیری از اعتیاد
2.    برگزاری 56نمایشگاه دائمی و سیار پیشگیری از اعتیاد وبازدید7326نفر از این نمایشگاه ها
3.    تولید وتوزیع بسته های آموزشی و فرهنگی پیشگیرانه به تعداد 3347نسخه
4.    برگزاری13 همایش با موضوعات پیشگیری از اعتیاد با جمعیت بیش از2860نفر
5.    برگزاری مسابقات ورزشی وفعالیت ها همگانی جهت3702نفر
6.    تربیت نیروی انسانی متخصص از طریق برگزاری کارگاه آموزشی و دوره های باز آموزی در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد جهت26نفر
مدیر کل بهزیستی استان اظهار کرد: این فعالیت ها در ابتدای سال 1399 با توجه به شرایط ناشی از گسترش ویروس کرونا بصورت فعالیت در فضاهای مجازی وتبلیغات محیطی صورت گرفته است. از جمله اقدامات موثر این دفتر استفاده از کلیپ های آموزشی ویژه فضاهای مجازی که از تولیدات سازمان بهزیستی کشور می باشد، بوده است.
معرفی وآگاه سازی جامعه نسبت به خط ملی اعتیاد"09628"
وی با اشاره به اینکه از برنامه های دیگر سال 99 این دفتر معرفی وآگاهسازی خط ملی اعتیاد"09628" بوده است، عنوان کرد: این خط در زمینه مشاوره پیشگیری و درمان اعتیاد فعالیت می نماید. استفاده از خدمات این خط رایگان می باشد. این خط هر روز از ساعت 8 صبح تا 9 شب آماده پاسخگوئی و مشاوره به افرادی است که درباره اعتیاد، داروها و نحوه استفاده از آن و نشانی نزدیک ترین مراکز درمانی ترک اعتیادمی باشد.
عرب نژاد همچنین از دیگر طرح های اجرایی این دفتر به  نام طرح "مصون سازی خانواده محور کودکان زیر سن دبستان در برابر اعتیاد" خبر داد و بیان کرد:  این طرح در مهد های کودک استان اجرا می گردد وخانواده، محور تمامی آموزش ها می باشد.
وی ادامه داد: پیشگیری از اعتیاد امریست که باید از دوران کودکی مورد توجه والدین قرار گیرد لذا والدین باید آموزش لازم برای ایجاد فضای مناسب در تربیت کودک را ایجاد کنند. این طرح در 21 مهد کودک استان در سال98 اجرایی گردیده و1024 نفر از والدین آموزش های لازم را فرا گرفتند. جلسات آموزشی طرح در شش جلسه طراحی گردیده و آموزش بر اساس پکیچ ویژه طرح و توسط مربیان آموزش دیده صورت می گیرد.
اجرای طرح "پازک" با هدف پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان
مدیر کل بهزیستی استان بیان کرد: از دیگر طرح های اجرایی در دفتر پیشگیری از اعتیاد طرح "پازک" با هدف پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان می باشد. زنان و کودکان قشری هستند که ممکن است از زندگی با فرد معتاد آسیب دیده وبعضا دچار اعتیاد گردند لذا این طرح با هدف کاهش این آسیب ها اجرا می گردد.

عرب نژاد ادامه داد: این طرح 5مرحله اجرایی دارد که در مرحله اول کلیه اطلاعات و شناسنامه یک محله تهیه می گردد و در مراحل بعدی طرح، آموزش های لازم به خانواده وبویژه زنان دارای همسر معتاد در خصوص کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظ داده می شود. این طرح در سال 98 در 15 محله استان اجرا گردیده و3820 نفر از خدمات طرح بهره مند شده اند.

 

کد خبر 22254

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد