هفته دولت | مدیر کل بهزیستی مازندران خدمات بهزیستی در دولت تدبیر و امید را تشریح کرد

سازمان بهزیستی بعنوان تنها متولی سلامت اجتماعی در برنامه ششم توسعه ، به طیف وسیعی از مردم جامعه خدمات ارائه می‌کند که در دولت تدبیر و امید این خدمات به‌نحوی چشمگیر در تمام حوزه‌ها افزایش یافته است.

از جمله مهمترین خدمات سازمان بهزیستی در دولت تدبیرو امید می‌توان به ارائه خدمات توانپزشکی و مراقبتی در مراکز روزانه ، شبانه روزی و مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل ، اجرای طرح ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی توسط اعضا خانواده در مناطق محروم و کم برخوردار ، تامین و واگذاری تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی به معلولان جسمی حرکتی و معلولان شنوایی و بینایی ، پرداخت مستمری ماهانه به معلولین و حق پرستاری به افراد دارای آسیب نخاعی ، طرح های توانمند سازی معلولان و سالمندان ، مناسب سازی منزل ، تامین و تاسیس مسکن مددجویان، ارائه خدمات اورژانس اجتماعی، ارائه خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی، درمان و بازتوانی معتادان، اشتغال مددجویان، صدور مجوز مراکز و موسسات غیردولتی تحت نظارت و مهدهای کودک، تامین و تاسیس مسکن مددجویان و بسیاری دیگر اشاره کرد، این خدمات از سال ۱۳۹۲ تا به امروز  سبب بهبود وضعیت مددجویان این سازمان شده است.
مدیرکل بهزیستی استان در تشریح خدمات سازمان بهزیستی در دولت  یازدهم و دوازدم ،  یکی از طرح‌های بسیار مهم این نهاد حمایتی را تامین و تاسیس واحدهای مسکونی مددجویان برشمرد و گفت: بخشی از منابع مالی مورد نیاز این واحدها از محل اعتبارات مصوب سازمان بهزیستی در قالب احداث یا خرید به مددجوی تحت پوشش این سازمان تحویل داده شده است ضمن اینکه خیرین نیز با حمایت های خود نقش بسزایی در این امر ایفا نمودند.
دکتر گوهردهی حمایت های دولت تدبیر و امید از ایجاد مسکن برای گروههای هدف بهزیستی را بی سابقه دانست و بیان کرد: واحد های مسکونی تحویلی به جامعه هدف از تعداد ۱۰۰ واحد درسال ۱۳۹۲ به تعداد ۶۹۲ واحد در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. که در مجموع این هفت سال ۴۱۶۷  واحد مسکونی به گروه های هدف واگذار شد.
مدیر کل بهزیستی مازندران با تاکید بر حمایت های مالی  دولت تدبیر و امید از ایجاد اشتغال، به  رشد ۷۰ درصدی اشتغال در میان جامعه هدف بهزیستی در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و افزود: آمار اشتغال این سازمان نشان می‌دهد که ایجاد اشتغال از ۱۶۵۴نفردر سال ۱۳۹۲ به ۲۸۴۷ نفر در سال ۱۳۹۸رسیده است.

وی یکی دیگر از ماموریت‌های این سازمان را کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواند و افزود: اداره کل  بهزیستی مازندران در حوزه آسیب های اجتماعی طی سالهای دولت تدبیر و امید تلاش نموده است تا با راه اندازی مراکزی بمنظور ارائه خدمات به افراد در معرض آسیب اجتماعی و آسیب دیده اجتماعی  گامی مهم در راستای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی  بردارد  که در این راستا مراکز اورژانس اجتماعی از طریق خط تلفن ۱۲۳ به ارائه خدمات سیار اجتماعی و مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌پردازند.
دکتر گوهردهی با بیان اینکه تعداد افراد برخوردار شده از خدمات طرح مداخله برنامه اورژانس اجتماعی ، از سال ۹۲ تا سال ۹۶ ، رشد  ۵ /۲۰۵ درصدی داشته است. افزود:  این امر به دلیل افزایش تعداد مراکز اورژانس اجتماعی و تلاش برای آگاهسازی از فعالیتهای مراکز اورژانس اجتماعی است،  همچنین در طی سالهای ۹۷ تا ۹۸ با  رشد ۱۷ درصدی مواجه بودیم.
مدیرکل بهزیستی مازندران اظهار کرد: واحدهای ارائه خدمات اورژانس اجتماعی درمقایسه با سال ۱۳۹۲، بیش از ۶۳ درصد افزایش یافته است؛ همچنین تعداد این مراکز از ۱۱ مرکز طی ۷ سال به  ۱۸ مرکز در سراسر استان توسعه یافته است.
گوهردهی  با اشاره به اینکه مراکز مشاوره اعم از مراکز سلامت روان محلی ، عمومی، تخصصی و دولتی زیر نظر این سازمان نیز به ارائه خدمات به عموم شهروندان می‌پردازند، گفت: رشد بیش از ۱۶۴ درصدی  تعداد این مراکز در استان طی دولت یازدهم و دوازدهم نشان‌دهنده اهمیت مقوله مشاوره در نزد خانواده‌ها و افزایش اعتماد عمومی به خدمات بهزیستی است.
وی در ادامه با بیان اینکه مراکز شبه‌خانواده نیز در کنار خیریه‌ها و مراکز نگهداری کودکان و شیرخوارگاه‌ها به ارائه خدمات به کودکان فاقد سرپرست موثر می پردازند، اظهار کرد: تعداد مراکز امور آسیب دیدگان اجتماعی از ۱۹ مرکز در سال ۹۲ به ۲۴ مرکز با ۲۶ درصد رشد همراه بوده است..

مدیرکل بهزیستی مازندران در ادامه پیشگیری و درمان اعتیاد بعنوان یکی از مهمترین معضلات اجتماعی را از مهمترین اهداف بهزیستی در دولت تدبیر و امید نام برد و یادآور شد: با هدف درمان بیماران دچار سوء مصرف مواد مخدر در استان تعداد مراکز درمان و کاهش آسیب  اعتیاد از ۱۰۶مرکز در سال ۱۳۹۲ به ۱۳۶ مرکز رسیده است که رشدی بالغ بر ۲۸درصد را نشان می‌دهد.
گوهردهی از ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک درراستای وظیفه پیشگیری از معلولیت‌ها و بیماری‌های وراثتی یاد کرد و بیان داشت: هم‌اکنون ۲۱ مرکز مشاوره ژنتیک در استان مشغول فعالیت است که تعداد آن‌ها در آغاز دولت تدبیر و امید ۸ مرکز بوده است.
وی به اقدامات این سازمان در حوزه توانبخشی معلولان و توان‌خواهان نیز اشاره کرد و با بیان رشد ۳۶ درصدی مراکز خدمات توانبخشی در دولت تدبیر و امید  گفت: بخش عمده‌ای از خدمات بهزیستی به افراد توانخواه و دارای معلولیت اختصاص دارد که به صورت روزانه یا شبانه‌روزی صورت می‌گیرد که بر همین اساس تعداد این مراکز از ۸۳ مرکز در سال ۹۲ به ۱۱۳ مرکز در سال ۹۸ رسیده است.
گوهردهی با بیان اینکه بهزیستی استان مازندران تا کنون ۶۶ هزار معلول در سطح استان را تحت پوشش خدمات خود قرار داده که بیش از ۷۳ درصد معلولین تحت پوشش استان از خدمات مستمر بهزیستی برخوردار می شوند اذعان کرد:  در همین راستا تعداد افراد بهره مند از مستمری ماهانه و حق پرستاری از ۹۴۶۴ نفر در سال ۹۲ به ۴۷۸۶۷ نفر در سال ۹۸ افزایش یافته که به رشد ۴۰۵ درصدی در این زمینه دست یافته ایم و در بحث مبلغ پرداختی به معلولین مشمول دریافت خدمات مستمری ، افزایش   ۲۲۴ درصدی مبلغ مستمری تا سال ۱۳۹۸ را شاهد بوده ایم .
دکتر گوهردهی یکی از فعالیت های قابل توجه در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی به جامعه هدف  را  راه اندازی سامانه طلاق( سامانه تصمیم ) در سالجاری نام برد و افزود: .راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیکی طلاق نه تنها باعث کاهش رابطه مستقیم مردم با نیروی انسانی بخش اداری می‌شود، بلکه میزان آرامش و ثبات خاطر برای تصمیم ‌گیری را افزایش می‌دهد، این روش سطح و نوع تفکر جامعه نسبت به اهمیت تحکیم خانواده را نیز ارتقا می‌بخشد و موجب بهبود روند تصمیم‌گیری‌ها و ممانعت از بروز هر گونه اختلال در این مسیر می‌شود.
مدیر کل بهزیستی استان مازندران تامین بخشی از شهریه کودکان متعلق به سه دهک پایین درآمدی را اقدامی دیگر در جهت حمایت از قشر محروم جامعه دانست و گفت: سازمان بهزیستی در خصوص حمایت از کودکان خانواده های کم برخوردار که امکان پرداخت شهریه مهد کودک را ندارند، طرح پیشبرد منافع عالیه کودکان با رویکرد حمایت یکپارچه از مهدهای کودک را در قالب پرداخت بخشی از شهریه مهد کودک هر ساله در دستور کار خود دارد  در طی سالهای دولت تدبیر و امید، ۲۹۲۵ کودک از این خدمات برخوردار شدند.
دکتر گوهردهی ارائه یک وعده غذای گرم با هدف بهبود وضع تغذیه کودکان ۶-۳ ساله خانواده های نیازمند در مناطق محروم وروستایی و حاشیه شهرها را یکی از اقدامات مهم دولت عنوان و خاطرنشان کرد: این امر که موجب ارتقاء آگاهی خانواده هادر زمینه تغذیه و رشد کودکان و اصلاح عادات و ایجاد رفتار تغذیه ای صحیح در کودکان میشود ، از سال ۱۳۸۶ به مرحله اجرا درآمد که در طی سالهای ۹۲ تا ۹۶ با رشد ۵۷۹ درصد مواجه بوده است.
 گفتنی است در راستای برون سپاری فعالیت ها به بخش غیر دولتی ، شاهد صدور و اعطای مجوز فعالیت ۹۰۷  موسسه و مرکز در طول هفت سال در دولت تدبیر و امید (۹۲ تا ۹۸ ) بوده ایم.
شایان ذکر است طی این مدت در راستای اجرای عدالت اجتماعی و  گسترش دولت الکترونیکی، یارانه مراکز همکار با دفتر توانمند سازی خانواده و زنان  و دفتر کودکان و نوجوانان، مستمری و معیشت مددجویان، مستمری خانواده های چند قلویی و یارانه مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست حوزه اجتماعی الکترونیکی شده است.

کد خبر 22217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد