هفته دولت | تشریح دستاوردهای اداره کل بهزیستی قزوین در دولت‌ تدبیر و امید

مدیرکل بهزیستی قزوین همزمان با هفته دولت اقدامات و دستاوردهای این اداره کل را در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم تشریح کرد.

علیرضا وارثی با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته در معاونت امور اجتماعی از سال ۹۲ تاکنون گفت:

در این مدت ضمن آغاز افزایش کمک معیشت به همراه مستمری به زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده به تعداد هزار و ۸۰۰ خانوار، مستمری ماهیانه زنان سرپرست خانوار در دوره ۵۰ درصد رشد یافت.

وی، افزایش ۵۰ درصدی  کمک هزینه به خانواده‌های دارای فرزند چندقلو، ایجاد و گسترش  کلینیکهای مددکاری به ۱۱ کلینیک و اجرای طرح مراقبت مشارکتی کودکان(طرح مشک) در سطح استان را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.

وارثی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید هزار و ۴۷۴ خانوار از طریق سرمایه کار و وام خود اشتغالی و اشتغال در گروه‌های همیار توانمند و از چرخه حمایتی بهزیستی خارج شدند.

به گفته وارثی طی این مدت در راستای اجرای عدالت اجتماعی و  گسترش دولت الکترونیکی، یارانه مراکز همکار با دفتر توانمند سازی خانواده و زنان  و دفتر کودکان و نوجوانان، مستمری و معیشت مددجویان، مستمری خانواده های چند قلویی و یارانه مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست حوزه اجتماعی الکترونیکی شده است.

وی همچنین ازراه اندازی سامانه فرزند خواندگی خبر داد و گفت : در دولت یازدهم و دوازدهم حمایت از کودکان تحت سرپرستی در قالب افزایش یارانه مراکز غیر دولتی نگهداری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست  و امداد ماهیانه فرزندان تحت مراقبت در خانواده ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

به گفته وارثی به منظور تحقق اصل ۴۴قانون اساسی و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی درارائه خدمات به کودکان و ایجاد بستری مناسب در راستای رشد همه جانبه کودکان و ایجاد اشتغال برای زنان و دختران جوان و جویای کار،  مهدهای کودک (به طور میانگین حدود ۱۱۰ مهدکودک درسال ۹۹) خصوصی سازی شد.

مدیرکل بهزیستی قزوین از راه اندازی چهار مرکز رفاه کودک و خانواده در این مدت خبر داد و اظهار داشت: این مراکز با هدف افزایش سطح دسترسی جامعه به خدمات ویژه رفاه کودک وخانواده، فراهم کردن امکان مراقبت از کودکان درساعت عدم حضور سرپرستان ، آموزش مهارت های زندگی به کودکان برپایه فرهنگ دینی و ملی ایجاد شده اند.

وی ادامه داد: در دولت دوازدهم هشت مرکز اورژانس اجتماعی به منظور ارائه خدمات تخصصی و به موقع به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در شهرستان‌های استان راه اندازی شد.

وارثی، توانمند سازی ساکنان سکونتگاههای غیر رسمی، مناطق آسیب خیز و حاشیه شهر و کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در این مناطق را از دیگر خدمات این اداره کل عنوان کرد و افزود: در این راستا  پنج پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه نشین شهرهای تاکستان، اقبالیه، قزوین، مهرگان و الوند ایجاد شد.

وی ادامه داد:برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از حضور وکارکودکان در خیابان بر کودک، خانواده و جامعه و گسترش مداخلات تخصصی در راستای افزایش خدمات به کودکان کار طی این مدت  ۲ مرکز روزانه حمایتی- آموزشی کودک و خانواده در شهرستان قزوین و  تاکستان تاسیس شد.

وارثی خاطرنشان کرد: ۲۴ ساعته شدن خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، راه اندازی یک مرکز نگهداری شبانه روزی خانه امن به منظور حمایت و توانمندسازی زنان خشونت دیده و تأسیس مرکز جامع مراقبت از خانواده در شهرستانهای قزوین، تاکستان، آبیک و بوئین زهرا از دیگر دستاوردهای اداره کل بهزیستی استان در دولت تدبیر و امید بوده است.

این مسوول یادآور شد: در راستای شناسایی و جذب دختران بالای ۱۲ سال در معرض آسیب های اجتماعی به همراه خانواده های ایشان و کمک به ارتقای سطح امنیت محیط زندگی آنان یک مرکز روزانه حمایت‌های روانی اجتماعی دختران و خانواده در استان راه اندازی شد.

مدیرکل بهزیستی قزوین افزود : همچنین در راستای کاهش آسیبهای ناشی از طلاق بر کودکان، مرکز مهر خانواده جهت ملاقات فرزندان با والدین و ارائه خدمات روانشناختی به آنان در همین مدت ایجاد شد.

وارثی گفت: در حوزه  پیشگیری از معلولیت‌ها هم در سال ۹۴ برای اولین بار در کشور برنامه غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال ۵تا۳ سال بصورت آزمایشی در استان قزوین و ۱۲ استان دیگر آغاز شد و از آن هرساله این طرح در سطح مهاد کودک استان انجام میشود.

وی  با بیان اینکه  در حوزه ژنتیک نیز فعالیت‌ها طی این ۲دوره وسعت یافته و هدفمندشده است که  اجرای طرحهای  مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک افراد ۱۵-۲۵ سال از جمله آنها است.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی هم اجرای طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان با هدف کاهش فردگرایی و رقابت جویی ناسالم و افراطی و افزایش روحیه مشارکت جویی از سال تحصیلی ۹۶-۹۵ تا پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برای دانش¬آموزان پایه هشتم متوسطه اول اجرا شد. وارثی اضافه کرد: طرح مذکور پس از ۳ سال اجرا و بازبینیهای مکرر، تکمیل و به آموزش و پرورش واگذار شد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه مشاوره وامور روانشناختی نیز ضمن افزایش تعداد مراکز مشاوره، تخصصی شدن مراکز  و افزایش خدمات در حوزه یارانه،

 طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵الی ۶ ساله جهت تشخیص زود هنگام کودکان و آموزش به والدین  از سال ۹۴ تاکنون در مهاد کودک در حال اجرا است.

وارثی گفت:در  حوزه اعتیاد هم، تاسیس و راه اندازی مراکز  درمان اعتیاد با رویکردهای جدید در سال ۹۷،  مرکز جامع درمان اعتیاد در سال ۹۹، مرکز درمان اعتیاد ویژه ی زنان مبتلا به اعتیاد در سال ۹۶،  مرکز سرپناه شبانه ویژه ی مصرف کنندگان بی خانمان در سال ۹۷، مرکز توانمندسازی و جامعه پذیری بهبودیافتگان (ویژه ی مردان و زنان) در سال ۹۸، مرکز درمان دادگاه مدار و مدیریت مورد در راستای بهبودی، حمایتهای اجتماعی و در نهایت مانای در درمان در سال ۹۷ تاسیس و راه اندازی شد.

‏مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: بر اساس اهداف استراتژیک سازمان و به منظور توسعه خدمات ، گسترش اشتغالزایی و رقابت در فعالیت های تخصصی، اقدامات قابل ملاحظه و برجسته ای در جهت ایجاد و توسعه مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان ، سالمندان و بیماران روانی مزمن، انجام شده و کماکان بر اساس نیاز جامعه و تعدادبالای افراد پشت نوبت خدمات و متقاضیان درحال گسترش است.

وارثی گفت :این مراکز به تعداد ۵۵ مرکز شامل مراکز ارائه دهنده خدمات به صورت روزانه ، شبانه روزی ارائه خدامات توانبخشی در منزل و جامع به گروههای هدف هستند که  نیازهای مراقبتی ، بهداشتی و درمانی بیماران روانی مزمن را بر عهده دارند.

وی با اشاره به حمایت معیشتی از ۲۳ هزار و ۱۹۵ نفر از معلولان گفت:

پرداخت حق پرستاری از ۴۵۵ معلول ضایعه نخاعی، پوشش ۱۰۰ درصدی افراد معلول ساکن روستا در توانبخشی مبتنی بر جامعه و حمایت های تحصیلی به دانش آموزان ودانشجویان، بیمه پایه ، مناسب سازی محیط زندگی و وسایل نقلیه معلولان، ایاب وذهاب، معافیت سربازی وپلاک ویژه خودرو معلولان از دیگر حمایت‌های بهزیستی استان از معلولان تحت پوشش است.

  وی ادامه داد: برای توسعه خدمات عدالت محور سازمان بهزیستی  مبادرت به صدور پروانه فعالیت برای تاسیس  انجمن ها وبنیادهایی نموده است که باهدف غیر سیاسی وبصورت انتفاعی وغیر انتفاعی درراستای اهداف سازمان بهزیستی تشکیل وبه جامعه هدف خود ارائه خدمت می نمایند.

وی گفت:۱۰ موسسه مردم نهاد نیز بصورت تخصصی به جامعه هدف دارای معلولیت، به تفکیک نوع معلولیت خدمات مختلف توانبخشی ، توانپزشکی ، آموزشی ، حرفه آموزی ، رفاهی وغیره  ارائه می کنند.

مدیرکل بهزیستی قزوین به خدمات این اداره کل در حوزه اشتغال اشاره کرد وگفت :از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۸ سهم بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی و یارانه ارتقای کارایی و تسهیلات اشتغال به ۳۲۹ هزار و ۸۰۰ تن از مددجویان تحت پوشش بهزیستی شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار و بهبود یافتگان پرداخت شد.

وارثی افزود: در بخش مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول شهری نیز سهمیه استان قزوین ۲۵۶ واحد مسکونی بوده که تاکنون ۲۱۹ واحد واگذار و تعداد ۳۷واحد تا پایان سال واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد:همچنین از سهمیه ۱۲۸ واحد مسکونی خانوارهای دارای دو عضو معلول روستایی نیز تعداد ۷۵ واحد واگذار شده و ۵۳ واحد دیگر تیز تا پایان امسال تحویل می‌شود.

وی گفت : در این مدت دفتر مشارکت‌های مردمی این اداره کل نیز ۲۳۷ میلیارد و ۹۴۵ میلیون ریال مشارکت های نقدی، غیر نقدی و خدماتی از خیران جذب کرده است.

 مدیرکل بهزیستی قزوین، تامین کمک هزینه ازدواج و جهیزیه ۲۳۲ نفر به ارزش ۳۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون ریال از طریق خیران و همچنین اجرای طرح حامی با تحت پوشش قرار دادن ۲۷۲ فرزند را از دیگر خدمات دفتر مشارکت های مردمی بهزیستی استان قزوین عنوان کرد.

کد خبر 22180

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد