غفلت والدین از فرزندان نوعی کودک آزاری محسوب می شود

یکی از اشکال کودک آزاری غفلت_بی‌توجهی به کودکان است و از موضوعات این روزهای جامعه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از موضوعات این روزهای جامعه که بهتر است بیشتر درباره آن بدانیم تا کمتر غفلت کنیم، "کودک آزاری" است.

موضوع کودک آزاری تلخ است، اما صحبت درباره آن خالی از لطف نیست و لازمه جامعه ماست. قطعا وقتی می‌گوییم "کودک آزاری" خیلی‌ها قلبشان در سینه‌هایشان به تندی می‌تپد، اما حداقل به همین دلیل هم شده باید بیشتر درباره این موضوع بدانیم تا بهتر با این معضل مقابله کنیم.

کودک آزاری ۴ شکل اصلی دارد؛ کودک آزاری جنسی، بدنی، عاطفی_روانی و غفلت_بی‌توجهی از اشکال کودک آزاری است. اما وقتی درباره کودک آزاری صحبت می‌شود، همه فکر می‌کنند می‌خواهیم درباره آزار رساندن جسمی به کودک و یا تعرض به کودکان صحبت کنیم و شاید کمتر کسی بداند غفلت_بی توجهی از انواع کودک آزاری است و غفلت والدین به کودکان از اشکال کودک آزاری محسوب می‌شود.

هر شکلی از بی توجهی به کودکان در دسته کودک آزاری قرار می‌گیرد حتی اگر اجازه حضور کودک در سرکلاس درس داده نشود یک نوع کودک آزاری محسوب می‌شود، اما در این روزها باید بیشتر به موضوع کودک آزاری توجه کنیم، چراکه به اعتقاد روانشناسان هریک از اشکال کودک آزاری آثار بلند مدتی و آسیب‌هایی زیادی برای کودکان به دنبال دارد که حتی تا بزرگسالی می‌تواند این آسیب‌ها ادامه پیدا کند و به دنبال آن اجتماع دچار آسیب شود.

کودک آزاری تبعات منفی و اختلالات روانی و بالینی را در کودک به وجود می‌آورد. خود انگاری ضعیف، آسیب‌های جنسی، عدم اعتماد به نفس ویا دوست نداشتن خود، پرخاشگری و رفتارهای مخرب و گاهی اوقات رفتارهای بازگشتی مانند شب ادراری و مکیدن انگشت از جمله پیامدهای منفی و مخربی است که بر روی کودک به جای خواهد ماند.

 کودک آزاری اگر به صورت روحی باشد تاثیر به شدت مخربی را بر روح و روان آن خواهد گذاشت که گاهی تا آخر عمر گریبان‌گیر فرد می‌شود.

اما حتی شوخی‌های بی مورد با کودکان نیز کودک آزاری به حساب می‌آید به همین منظور مرجان کربلایی روانشناس و درمانگر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بعضی از بزرگسالان به خود اجازه می‌دهند هر طور که دوست دارند، با کودک رفتار کنند با این استدلال که بچه است و متوجه نمی‌شود، درحالی که خود، متوجه نیستند شوخی‌های بی مورد و پی‌درپی با کودکان می‌تواند مصداق کودک آزاری عاطفی باشد که این نوع کودک آزاری تاثیری عمیق و پایدار بر جنبه‌های رشد کودک می‌گذارد.

براساس ماده ۱۱ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به موضوع کودک آزاری به طور کامل پرداخته است که اواخر خرداد ماه نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تهیه آیین نامه اجرایی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان برای طرح در هیات‌وزیران ظرف دوماه آینده خبر داد.

اگر با موارد کودک آزاری مواجه شدیم چه کار باید کنیم؟

۱۲۳ شماره اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی است که این خط تلفنی علاوه بر ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی توسط کارشناسان، در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان بررسی مورد کودک آزاری گزارش شده را فراهم می‌کنند.

پیشگیری بهتر از درمان است

اگر والدین در آموزش حقوق کودکان و تربیت جنسی کودکان به درستی عمل کنند امکان آسیب دیدن فرزندشان کمتر می‌شود البته کودکی مورد آزار قرار گرفت باید در اولین فرصت بدون ترس از قضاوت دیگران به مشاوران ارجاع داده شوند هیچ مسئله‌ای مهم‌تر از سلامت روان کودکان نیست.

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات موثر برای جلوگیری از کودک آزاری، گفت:  ضرورت دارد که بر موضوع پیشگیری از کودک آزاری اقداماتی را انجام دهیم، پس آموزش های لازم به خود کودک و مراقبین آن همچنین شناسایی به موقع موارد کودک آزاری می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

کد خبر 22170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد