هفته دولت | عملکرد بهزیستی استان سمنان در دولت تدبیر و امید

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت : با برنامه ریزی های صورت گرفته اعتبارات و بودجه های استانی و ملی  از افزایش قابل توجهی برخوردار شده به گونه ای که امکان اجرایی کردن برنامه ها و فعالیت ها محقق شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، علیرضا ایزدپور مدیرکل گزارشی از دستاوردها و اهم اقدامات بهزیستی استان در دولت یازدهم و دوازدهم ارائه کرد.

علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان سمنان در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و شهید شاخص سازمان بهزیستی کشور و بنیانگذار سازمان بهزیستی شهید دکتر فیاض بخش و گرامی داشت هفته دولت ابراز داشتند : سازمان بهزیستی کشور بعنوان بزرگترین و تخصصی ترین سازمان حمایتی  در حوزه رفاه اجتماعی در کشور است و بیش از ۱۷۰ ریز فعالیت بر عهده دارد.

وی افزود : اداره کل بهزیستی استان سمنان با دارا بودن ۳۱۰ پرسنل در قالب نیروهای رسمی، پیمانی، قراردادی، طرحی و امریه در حال ارائه خدمت به بیش از ۲۵ هزار مددجو تحت حمایت خود می باشد که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی کلیه خدمات ارائه شده در این سازمان به بخش خصوص واگذار و این مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور فعالیت می نمایند.

ایزدپور ارتقای سطح خدمات رفاهی کارکنان و ساماندهی وضعیت نیروی انسانی از جمله اقداماتی بود که دولت در جهت بهبود وضعیت معیشتی کارکنان سازمان بهزیستی انجام داد و  با تقویت برنامه های آموزشی در حوزه کارکنان و جامعه هدف شامل افزایش سرانه آموزشی کارکنان، آموزش های حضوری و مجازی ویژه پرسنل و جامعه هدف گام خوبی در جهت توانمندسازی آنها برداشت.  

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه تعداد توانخواهان شناسایی شده در حوزه توانبخشی را در سال ۹۲ به تعداد نه هزار و ۸۹۳ نفر اعلام که این تعداد در ۵ ماهه اول ۹۹ به دوازده هزار و ۷۲۴ نفر افزایش یافته است. ایشان تعداد خدمت گیرندگان در مراکز توانبخشی را در ابتدای دولت یازدهم ۶۴۶ نفر که این افراد در سال ۹۹ به تعداد ۹۵۶ نفر افازیش داشته است.

ایزدپور ضمن بیان این مطلب که تعداد مراکز روزانه، حرفه آموزی و کارگاه در حوزه توانبخشی در سال ۹۲ به تعداد ۱۶ مرکز بوده است که با پیگیری انجام شده و حمایت سازمان بهزیستی کشور و بمنظور ارتقاء سطح ارائه خدمات به جامعه هدف این مراکز تا کنون به ۲۸ مرکز افزایش داشته است افزودند : تعداد مراکزشبانه روزی در استان در سال ۹۲ یازده مرکز بوده است که این تعداد در سال ۹۹ به ۱۰ مرکز کاهش داشته است که با تاکید سازمان بهزیستی کشور بر نگهداری سالمندان و معلولین در منزل و بهره مند شدن از خدمات مراکز روزانه در چند سال اخیر ۵ مرکز روزانه سالمندان فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد : تعداد افراد خدمت گیرنده در منزل ۳۹۳ نفر که در طول دولت یازدهم و دوازدهم این تعداد با افزایش ۱۶۸ نفری در ۵ ماهه ابتدایی سال ۹۹ به تعداد ۵۶۱ نفر رسیده شده است. ایشان تعداد مستمری بگیران را در حوزه توانبخشی را در ابتدای دولت یازدهم یک هزارو ۹۶۶ نفر بیان داشتند که این تعداد تا کنون به هفت هزار و ۵۱ نفر افزایش داشته است.

مدیرکل بهزیستی استان تعداد مستمری بگیران در معاونت اجتماعی را در سال ۹۲ یک هزار و ۳۸۲ نفر برشمرد که این تعداد در سال ۹۹ به یک هزارو ۷۷۸ نفر افزایش یافته است. ایشان در ادامه تعداد فرزندان تحت حمایت در مراکز نگهداری را در ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۱۸ نفر اعلام کردند که این فرزندان در هفته دولت امسال ۱۹۳ کودک می باشند و تصریح کردند : افراد تحت بیمه اجتماعی در سال ۹۲ ۵۷۱ نفر بوده اند که با پیگیری و مساعدت های لازم این تعداد تا کنون به ۶۷۵ نفر رسیده اند.

ایزدپور گفت : تعداد مراکز آسیب های اجتماعی از ۶ به ۸ و تعداد افراد پذیرش شده در این مراکز از یک هزار و ۹۰۷ نفر در سال ۹۲ به دو هزارو ۳۱۴ نفر در سال ۹۹  افزایش یافته است. ایشان در ادامه تعداد مهدهای کودک را در سال ۹۲ را ۱۲۳ مهد با جامعه آماری شش هزار و ۲۳۶ کودک برشمردند که این تعداد تا پایان سال ۹۸ به تعداد ۱۳۵ مهد کودک و جامعه آماری شش هزارو ۷۴۹ کودک بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان در بیان دستاوردها و اهم اقدامات بهزیستی استان در حوزه پیشگیری تعداد مراکز درمان و خدمات اعتیاد در مراکز گذری و سرپناه شبانه را در استان سمنان در ابتدای دولت یازدهم فاقد مرکز  بیان داشتند که تا ابتدای ۹۹ تعداد ۴ مرکز در این حوزه کاری شروع به فعالیت کرده اند ایشان نیز افزایش تعداد مراکز سرپایی از ۸ به ۱۱ و مراکز اقامتی میان مدت از ۱۱ به ۱۳ را دستاوردهای اداره کل در دولت یازده و دازدهم برشمردند و افزودند : در طرح غربالگری بینایی و شنوایی در استان از تعداد پانزده هزار و ۵۸۳ نفر در بینایی و هفت هزار و ۱۳۵ نفر در شنوایی در سال ۹۲ به تعداد بیست و چهار هزار و ۲۸ نفر در بینایی و شش هزار و ۹۰۲ نفر در شنوایی تا پایان سال ۹۸ رسیده ایم.

ایزدپور تعداد افراد تحت پوشش در طرح برنامه آگاهسازی از معلولیت ها را از هفت هزار و ۷۲۱ نفر در سال ۹۲ به ده هزار و ۸۵ نفر در سال ۹۹ اعلام کردند و افزودند : تعداد هزار و ۱۵ نفر در سال ۹۹ از خدمات مراکز مشاوره ژنتیک در استان بهره مند شده اند که با حمایت دولت و مجلس در این سالها این تعداد در سال ۹۸ به تعداد یک هزارو ۸۵۷ نفر افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه یکی از سیاست های سازمان بهزیستی کشور را در دولت تدبیر و امید ساخت، تهیه مسکن و اشتغال برای مددجویان و خانواده های دو معلولیتی بیان و ابراز داشتند از ابتدای دولت تدبیر و امید تا پایان سال ۹۸ تعداد یک هزار و ۸۰۰ مسکن مددجویی تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و در مدت ۷ ساله دولت دو هزار و ۷۸۷ نفر اشتغال ایجاد نماید.

ایزدپور تقویت و توسعه اورژانس اجتماعی، ایجاد پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه و آسیب خیز، توسعه و گسترش مهد های کودم روستایی و شهری، افزایش و حمایت از خانه های نگهداری کودکان و نوجوانان، چتر حمایتی برای زنان سرپرست خانوار و اجاد و تاسیس مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده را از دیگر دستاوردهای سازمان بهزیستی در معاونت اجتماعی در دولت یازده و دوازدهم برشمرده و افزودند : با تشکیل دولت تدبیر و امید یکی از اهداف والای سازمان بهزیستی حمایت و نگهداری سالمندان و معلولین در منزل بوده است که به همین منظور راه اندازی برنامه مراقبت در منزل جهت حمایت از معلولین و سالمندان، افتتاح مرکز اتیسم، افتتاح مراکز بیماران روان، سالمندان و جسمی حرکتی روزانه را در این راستا نام برد. ابلاغ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت از اقدامات ارزشمند دیگر دولت در حوزه معلولین در دولت تدبیر و امید بوده است و شاهد افزایش میزان مستمری مددجویان از چهارصد و هشتاد هزار ریال در سال ۹۲ به یک میلیون ۸۸۵ هزار ریال در سال ۹۹ و دریافت حق پرستاری به مبلغ شش میلیون ۶۲۵ هزار ریال در سال ۹۹، افزایش یارانه مراکز تحت نظارت و توجه به گذر از فقر مطلق در جامعه نیز بوده ایم.  

مدیرکل بهزیستی استان سمنان اجرای طرح ملی پیمایش رصد آسیب برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد در محلات شهری-روستایی، محیط آموزشی و محیط کار، افزایش تسهیلات جهت ایجاد اشتغال برای معتادین بهبودیافته، اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ و ۶ ساله، برگزاری طرح های پیش از ازدواج و آموزش زندگی خانواده، مشارکت در اجرای طرح نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد ۲۵-۱۵ سال(دانش آموزان دختر پایه های دهم و یازدهم)، اجرای طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان تا سال ۱۴۰۰ و گسترش برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها در ویژه دختران و پسران را بخش دیگری از اهم دستاوردهای معاونت توسعه پیشگیری اداره کل در دولت یازدهم و دوازدهم بیان داشتند.

ایشان در پایان: با برنامه ریزی های صورت گرفته اعتبارات و بودجه های استانی و ملی  از افزایش قابل توجهی برخوردار شده به گونه ای که امکان اجرایی کردن برنامه ها و فعالیت ها محقق شده است       

کد خبر 22162

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد