راه‌اندازی مراکز جامع پیشگیری و درمان اعتیاد در خراسان رضوی

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی: یک مرکز جامع پیشگیری و درمان اعتیاد با ظرفیت 50 تا 200 نفر در خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، حسین تنهاطلب ضمن اعلام این مطلب افزود: این مرکز شامل مراحل سم‌زدایی، درمان سرپایی، مراقبت و پایش، توانمندسازی و اشتغال مددجوی بهبودیافته خواهد بود و به ازای هر مددجویی که در این مراکز به بهبودی دست یابد سالانه 9 میلیون تومان یارانه به مرکز تعلق می‌گیرد.

وی همچنین از کمک سازمان بهزیستی کشور برای تأسیس این مراکز خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به مطالعات علمی در مورد پروسه‌ی اعتیاد و درمان این بیماری عمیق و دشوار روان‌تنی، سازمان بهزیستی تصمیم گرفت مراکزی را تأسیس کند که علاوه بر سم‌زدایی و درمان، مراحل توانمندسازی و اشتغال را نیز شامل شود تا شخص بهبود یافته، به بهبودی و زندگی اجتماعی دست یابد و امکان عود و لغزشش به حداقل ممکن برسد.

تنها طلب گفت: دستور العمل نحوه راه‌اندازی این مراکز در اواخر سال 98 به بهزیستی استان‌ها ابلاغ شده و ما پس از فراخوان و مصاحبه‌های تخصصی، از بین 20 داطلب تأسیس این گونه مراکز، سه نفر را گزینش و مراحل صدور مجوز یک نفر در حال حاضر در دست اقدام است.

وی گفت: تأسیس مراکز جامع درمان اعتیاد هنوز در مراحل ابتدایی است و در حال حاضر در 6 استان به صورت پایلوت تأسیس شده است تا نتایج عملکرد این مراکز مورد ارزیابی‌ دقیق‌تر و رفع نقاط ضعف احتمالی قرار گیرد و سپس به صورت گسترده‌تر به تأسیس این مراکز پرداخته شود.

تنها طلب تأکید کرد: مجموع اقامت معتادان از زمان مراجعه تا پایان دوران خدمت‌گیری، در بخش‌های مختلف این مراکز حدود یک سال کامل می‌باشد و امید می‌رود که بهبودیافتگان پس از این مدت، به پاکی ماندگار و توانمندی استقلالی دست یافته باشند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: تا کنون این مراکز تنها به بحث سم‌زدایی، درمان و اقامت بازپرورانه می‌پرداختند و مراکزی هم برای اقامت موقت بهبودیافتگان در خارج از مرکز ترک اعتیاد، در نظر گرفته شده بود که حداکثر شش ماه آنها را پوشش می‌دادند.

تنها طلب اضافه کرد: از آنجا که اغلب افراد معتاد بخصوص، معتادان خیابانی یا مصرف‌کنندگان روان‌گردان‌ها، خانواده، اشتغال و زندگی خود را از دست می‌دهند لذا در مراکز جامع اعتیاد، به موضوع اشتغال هم توجه شده و مقرر گردیده که مراکز توانمندسازی و صیانت، مرحله‌ی بعدی ترخیص بیماران از مراکز ترک اعتیاد باشد.

وی خاطر نشان کرد: در مرکز صیانت، کارگاه‌های اشتغالی و حرفه‌آموزی دایر می‌شود که معتاد بهبودیافته‌ای که اشتغال و زندگی خود را از دست داده، بار دیگر توانمند و ماهر شود و بتواند اشتغال مفید داشته باشد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: قرار است در این کارگاه‌ها که با حمایت سازمان و کمک خیرین راه‌اندازی می‌شود پاک‌شدگان، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را بیاموزند و راهی برای اشتغال مفید و ماندگار بیابند.

کد خبر 22149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد