هفته دولت | تشریح دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بهزیستی ایلام

مدیر کل بهزیستی ایلام با اشاره به دستاوردها و برنامه های مهم دولت تدبیر و امید در این سازمان گفت: راه اندازی سامانه شفافیت، حمایت از مددجویان پشت نوبت، افزایش مستمری مددجویان، افزایش حق پرستاری، تامین مسکن، کمک به درمان مصرف کنندگان مواد مخدر، جلب مشارکتهای مردمی و غیره از جمله مهمترین این دستاوردها در دولت تدبیر و امید است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی ایلام، زهرا همتی روز دوشنبه با اعلام این مطلب، از رشد حدود سه برابری صاحبخانه شدن مددجویان زیر پوشش این سازمان در دولت تدبیر و امید خبر داد.

وی گفت: از سال ۹۲ تاکنون در مجموع یک هزار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۷۱۶‬‬‬‬‬‬‬‬‬واحد مسکونی تحویل مددجویان زیر پوشش این سازمان شده در حالی که این رقم در دولت قبل ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۵۸۲‬‬‬‬‬‬‬‬‬واحد بوده است.

وی همچنین از تامین مسکن خانواده های دارای دو عضو معلول و زنان سرپرست خانوار با مشارکت بنیاد برکت خبر داد و گفت: این در حالی است که این برنامه در دولت قبل وجود نداشته است.

وی به روند پرداخت تسهیلات اشتغال مددجویان زیر پوشش اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید حدود ۵۹میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی ویژه مددجویان مناطق روستایی برای اولین بار پرداخت که موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان و اشتغالزایی آنها شده است.

مدیر کل بهزیستی ایلام همچینن میزان پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۶ دولت قبل را ۱۰۰ میلیون ریال و دولت تدبیر و امید بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

وی همچنین از افزایش مشارکتهای مردمی در دولت کنونی خبر داد و گفت: میزان مشارکت مردم در ارایه خدمات به مددجویان زیر پوشش در دولت قبل حدود ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭۵۰۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬میلیون ریال و در دولت تدبیر و امید حدود ۱۷۰ میلیارد ریال بوده است.

***پوشش مراکز اورژانس اجتماعی ایلام در تمامی شهرستانهای استان

همتی در ادامه به فعالیتهای این سازمان در حوزه معاونت اجتماعی اشاره کرد و گفت: تعداد مراکز اورژانس اجتماعی از چهار مرکز دولت قبل با پذیرش پنج هزار نفر به ۱۰مرکز با پوشش ۵۰هزار نفر در دولت جدید افزایش یافته است.

وی ساماندهی ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۱۷۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬کودک کار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۲۱۲‬‬‬‬‬‬‬‬‬ کودک بی سرپرست و تشکیل ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۴۰۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬گروه خدمات مالی خرد با هدف اشتغال زنان و دختران در مناطق روستایی را از دیگر اقدام های انجام شده در دولت تدبیر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که شمار کودکان کار و بی سرپرست در دولت قبل به ترتیب ۱۳ و ۲۷کودک بوده و گروه های مالی خرد نیز ابتکار دولت جدید بوده است.

*** برقراری بیمه تکمیلی زنان سرپرست خانوار و کودکان چند قلو

مدیر کل بهزیستی ایلام همچنین از برقراری بیمه تکمیلی زنان سرپرست خانوار به تعداد یک هزار نفر و کودکان چند قلو به تعداد یک هزار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۴۱۱‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر خبر داد.

به گفته وی، همچنین در اجرای طرح تامین یک وعده غذای گرم شمار کودکان زیر پوشش قرار گرفته این طرح در دولت قبل سه هزار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۲۰۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر بوده که در دولت تدبیر با پوشش ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭۱۰۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬درصدی به شش هزار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۶۵۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر افزایش یافته است.

***برقراری مستمری برای اعضا خانواده های با سرپرست معلول برای اولین بار

وی همچنین از برقراری مستمری برای اعضا خانواده های با سرپرست معلول برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید به تعداد دو هزار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭۵۰۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ نفر خبر داد.

به گفته وی، همچنین در دولت تدبیر و امید برای نخستین بار کمک هزینه شهریه به دانشجویان مراکز آموزش عالی دولتی استان پرداخت شده است.

مدیر کل بهزیستی ایلام از پذیرش ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭۱۰۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬درصدی تمامی معلولان و سالمندان در مراکز شبانه روزی این سازمان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: شمار این افراد از ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۱۶۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر دولت قبل به ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۳۳۵‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر در دولت جدید افزایش یافته است.

وی افزایش ارایه خدمات مددکاری به معلولان از ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۹۲۳‬‬‬‬‬‬‬‬‬ نفردولت قبل به سه هزار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۹۳۲‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر در دولت جدید، پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده از ۹۰ نفر به تعداد ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۲۵۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر، خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه در مناطق روستایی از بیش از چهار هزار نفر به شش هزار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۱۲۳‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر، کمک به درمان معلولان از ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭۵۰۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر به ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۷۲۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬ نفر، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب معلولان از ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۲۴۴‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر به ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۶۳۳‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر را از دیگر خدمات ارایه شده این حوزه به معلولان عنوان کرد.

وی اظهار کرد: همچنین افزایش سه برابری حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی و افزایش پوشش آن از ۸۲نفر به ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۳۸۵‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر، شهریه دانشجویان معلول از ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۱۵۷‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر به ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۲۳۸‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر، کمک هزینه به دانش آموزان از ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭۵۰۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر به یک هزار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۱۶۴‬‬‬‬‬‬‬‬‬ نفر و کمک هزینه وسایل کمک توانبخشی و مصرفی از سه هزار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۵۸۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر به شش هزار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۵۵۱‬‬‬‬‬‬‬‬‬نفر در دولت قبل نسبت به دولت تدبیر و امید افزایش داشته است.

*** افزایش تسهیلات اشتغالزایی به بهبود یافتگان

وی به خدمات این اداره کل در حوزه معاونت پیشگیری اشاره کرد و گفت: در این مدت تسهیلات پرداختی اشتغالزایی به بهبود یافتگان از ۵۰نفر دولت قبل به ۶۶۵نفر دولت تدبیر و امید افزایش یافته است.

وی توسعه پایگاه های بینایی سنجی از یک مرکز به پنج مرکزبا هدف کاهش معلولیت شنوایی، راه اندازی سه مرکز مشاوره ژنتیک خصوصی برای اولین بار ، توسعه پایگاه های سلامت روان از پنج مرکز به ۹ مرکز، افزایش جمعیت های همیار سلامت روان از چهار مرکز به ۱۲ مرکز، توسعه موسسات مردم نهاد از ۱۱مرکز به ۴۷مرکز و مراکز اقامتی میان مدت از هشت مرکز به ۱۵مرکز را از دیگر اقدام های این اداره کل در این حوزه برشمرد.

***افزایش ۳۰ درصدی خدمات‌دهی بهزیستی ایلام در سال گذشته

مدیر کل بهزیستی ایلام در ادامه به عملکرد این سازمان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: خدمات‌دهی به جامعه هدف در طول سال گذشته نسبت به سال ما قبل آن ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: ۲۰ هزار و ۹۵۶ خانوار، خدمت گیرنده از بهزیستی ایلام هستند که از این تعداد شش هزار و ۶۴۳ خانوار با سرپرستی زنان و ۱۴ هزار و ۳۱۳ خانوار نیز از جامعه معلولان هستند.

وی با ذکر اینکه اکنون ۲۰ هزار و ۲۷۲ خانوار مستمری بگیر ثابت و ماهیانه در مجموع حدود ۲۵ میلیارد ریال مستمری به صورت متمرکز دریافت می‌کنند، ادامه داد: بهزیستی ایلام در طول سال ۹۸ در مجموع ۹۲۰میلیارد ریال اعتبار صرف خدمات دهی به مددجویان زیر پوشش کرده است که از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال مستمری و مابقی حمایت‌های موردی از مددجویان بوده است.

***پرداخت ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان

مدیرکل بهزیستی ایلام به خدمات حوزه اشتغال اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست‌های دولت در راستای خودکفایی و استقلال مالی مددجویان، در طول سال گذشته ۳۰ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال تسهیلات مسکن و همچنین حدود ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان واجد شرایط پرداخت شده است.

همتی اضافه کرد: علاوه بر این بیش از شش میلیارد ریال کمک‌های موردی بنا بر نیاز مددجویان نظیر ودیعه مسکن، آماده‌سازی شغلی و تهیه لوازم ضروری به این افراد پرداخت شده است.

وی یادآور شد: در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی نیز در این مدت مبلغ ۶۵ میلیارد ریال مشارکت نقدی و غیرنقدی در راستای کمک به مددجویان جذب شده که در قالب اقلام بهداشتی، مواد غذایی وسایل و لوازم ضروری بین مددجویان توزیع شده است.

***اختصاص ۲۳ میلیارد ریال به دفتر زنان بهزیستی ایلام

مدیرکل بهزیستی ایلام با بیان اینکه حوزه دفتر زنان در زمینه بیمه زنان سرپرست خانوار، تشکیل گروه‌های همیار، حمایت از فرزندان چند قلو، مددکاری خانواده‌های طلاق، دانشجویان و ارتقای توان علمی فرزندان زنان سرپرست خانوار فعالیت دارد گفت: در سال ۹۸ در مجموع بیش از ۲۳ میلیارد ریال اعتبار به این حوزه اختصاص یافته است.

به گفته همتی، در حوزه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی نیز شامل مراکز اورژانس اجتماعی، خانه امن زنان، واحد کودکان کار و خیابان، واحد کاهش طلاق، واحد افراد دارای اختلالات هویت جنسی، خانه سلامت دختران و مرکز بازپروری زنان است که علاوه بر نگهداری از افراد آسیب‌پذیر در این حوزه‌ها در زمینه آموزش و مداخله در راستای کمک به افرادی که به مراکز اورژانس مراجعه سرپایی داشته و یا تشکیل پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق آسیب‌خیز فعالیت دارد در مجموع مبلغ شش میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی افزود: برای دفتر شبه خانواده نیز که سرپرستی کودکان فاقد سرپرست، کودکان نگهداری شده در مراکز و یا نزد خانواده‌های جایگزین را به عهده دارد در راستای نگهداری، بیمه تامین آتیه، آموزش و ارتقای توان علمی آنان و مددکاری شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام یادآور شد: همچنین در دفتر کودکان که پرداخت شهریه به مهدهای کودک برای کودکانی که توان پرداخت شهریه را ندارند و دادن یک وعده غذای گرم به کودکان در روستاها و ایجاد و گسترش مهدها فعالیت می‌کند مبلغ ۱۹ میلیارد ریال هزینه شده است.

***هزینه ۱۷۵ میلیارد ریالی بهزیستی در حوزه خدمات دهی به معلولان

همتی به خدمات حوزه توانبخشی این اداره کل اشاره کرد و گفت: این حوزه اموری نظیر نگهداری بیماران روانی، سالمندان، معلولان ذهنی و جسمی در مراکز، کمک به کاشت حلزون در کودکان ناشنوا، تامین وسایل بهداشتی مددجویان نظیر ویلچر، تخت، اعصا و غیره، تامین وسایل کمکی و اندام‌های مصنوعی، کمک به ایاب و ذهاب معلولان، خدمات مددکاری به معلولان، پرداخت کمک هزینه دانشجویی دانشجویان معلول در دانشگاه‌های غیردولتی، کمک هزینه به دانش‌آموزان و مناسب سازی منازل معلولان را بر عهده دارد که در طول سال گذشته در این زمینه‌ها ۱۷۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

***پنج میلیارد اعتبار برای مبارزه با اعتیاد

وی افزود: در راستای کاهش اعتیاد و پرداخت کمک هزینه به افراد معتاد جهت درمان، آموزش کودکان در مهدهای کودک در راستای مصون سازی از اعتیاد، آماده‌سازی شغلی افراد معتاد، کاهش بیماری‌ها در افراد معتاد و تشکیل گروه‌های اجتماع‌محور در راستای کاهش اعتیاد در محلات نیز پنج میلیارد و ۵۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی اظهار کرد: همچنین در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با اجرای فعالیت‌هایی نظیر آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج، آموزش خانواده و آموزش مهارت‌های زندگی سه میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام هزینه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها با فعالیت‌هایی نظیر معاینه‌ چشم تمامی کودکان سه تا ۶ سال و معاینه و غربالگری شنوایی تمامی نوزادان، آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها و پرداخت هزینه آزمایشات ژنتیک افراد به ویژه افرادی که یک فرزند معلول دارند و تمایل به بارآوری مجدد را دارند و هزینه سه میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال در حوزه مشاوره که عهده‌دار امور مراکز مشاوره و آموزش مشاوران و پرداخت کمک هزینه مشاوره به افرادی که توان پرداخت هزینه‌های مشاوره را ندارند را از دیگر خدمات این سازمان در سال گذشته برشمرد.

وی اظهار کرد: همچنین با توجه به بحران سیل فروردین ماه سال ۹۸ و وارد شدن خسارت به مددجویان بیش از ۳۵ میلیارد ریال کمک نقدی به مددجویان و مراکز سازمان بهزیستی پرداخت شده است.

پایان

کد خبر 22129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد