هفته دولت| بهزیستی و برنامه‌های کارآمد برای خانواده‌ای بزرگ

بهزیستی سازمانی مهم با جامعه هدف بزرگ و وظایف متعدد مصداق عبارت «یک سر و هزار سودا» است با این وجود به نظر می‌رسد این سازمان با توجه به بودجه و اعتبارات خود به ویژه در دولت تدبیر و امید تا حد زیادی توانسته برنامه‌های کارآمد و موثری را از جمله واگذاری مسکن برای خانواده بزرگ بهزیستی از جمله زنان سرپرست خانوار و معلولان اجرا کند.

به گزارش ایرنا، حوزه وظایف بهزیستی از اجرای خدمات توانبخشی تا نگهداری کودکان سرپرست یا حتی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بسیار گسترده است با این وجود بهزیستی به رغم محدودیت اعتباری تاکنون توانسته بسیاری از اهداف خود را در این حوزه‌ها محقق سازد.

حتی سایه کرونا بر مراکز بهزیستی نیز نتوانست این سازمان را در راه خدمت رسانی به مددجویان خود بازدارد و بهزیستی حتی نخستین پروتکل اصول پیشگیری از کرونا را  ۲۵ روز قبل از مشاهده نخستین مورد ابتلا به این ویروس در کشور در پنجم بهمن ابلاغ کرد و در مجموع از زمان شیوع کرونا در اسفند ماه گذشته تاکنون بیش از ۸۰ پروتکل بهداشتی تدوین شده است.

هر چند ۱۳۳ نفر از مددجویان بهزیستی در ۱۰۴ مرکز آلوده به کرونا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند اما دست اندرکاران بهزیستی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا از ابتلای مددجویان به این بیماری جلوگیری کنند و با توجه به شرایط کرونا، کارگروه بازرسی و نظارت بر پروتکل های بهداشتی در مراکز نگهداری را فعال کردند. پروتکل‌های بهداشتی بهزیستی با توجه به ساکنان مراکز - سالمند، کودک، معلول و بیمار و وضعیت مناطق تدوین شده است به طور مثال در مراکز خود در مناطق سفید، پذیرش جدید به صورت محدود وجود دارد در حالیکه در مناطق قرمز، پذیرش جدید در مراکز ممنوع است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز از واریز کمک هزینه تامین اقلام بهداشتی برای مراکز بهزیستی خبر داد و گفت: این مبالغ برای ۴۸ هزار نفر در مراکز توانبخشی و ۱۲ هزار نفر در مراکز اجتماعی به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان هفته گذشته واریز شد. این مبالغ برای تامین اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده نظیر گان، ماسک و شیلد به مراکز اقامتی نگهداری افراد دارای معلولیت، سالمندان، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، بیماران روان مزمن و معلولان ذهنی و حرکتی اختصاص داده شده است.  
محمد نفریه با اشاره به ارائه تب سنج به همه مراکز بهزیستی گفت: این سومین واریز کمک هزینه تامین اقلام بهداشتی برای مراکز بهزیستی از زمان شیوع کرونا در اسفند ماه گذشته تاکنون است و واریز مرحله بعد در پاییز بستگی به زمان پیک سوم کرونا و وضعیت آنفلونزای  فصلی دارد.

افزایش مبلغ مستمری‌ در دولت تدبیر و امید

تعداد مستمری بگیران در دولت تدبیر و امید همواره سیری صعودی داشته به طورمثال در سال ۹۷، ۵۰۰ هزار مستمری بگیر به چرخه مستمری بگیران بهزیستی اضافه شد. تا نیمه سال ۹۷ حدود ۵۰۰ هزار خانوار جمعیت تحت پوشش سازمان بهزیستی مستمری ماهانه دریافت می‌کردند، اما با مساعدت دولت حدود ۵۵۰ هزار خانوار پشت نوبت به این تعداد اضافه شد. برخی از این افراد در حدود ۱۵ سال در نوبت دریافت مستمری بودند اما خوشبختانه این مشکل رفع شد و تا پایان سال ۹۷ حدود یک میلیون و ۵۰ هزار خانوار تحت پوشش مستمری ماهانه قرار گرفتند.

همچنین مبلغ مستمری آنان نیز در سال ۹۸ از محل هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافت. کل مبلغی که این خانوارها در سال ۹۷ دریافت کردند ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود که با همراهی دولت این مبلغ در سال ۹۸ به ۲۷۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت. البته با بررسی‌هایی که انجام شد حدود ۱۷۸ هزار خانوار تحت سرپرستی فرد معلول که مستمری یک معلول را دریافت می‌کردند با حمایت دولت و همراهی معاونت سازمان برنامه و بودجه کشور، مشمول بازنگری شدند و مقرر شد از این پس مستمری مناسبی دریافت کنند.  

رئیس سازمان بهزیستی کشور اخیرا اعلام کرد که  ۴۵۸ میلیارد تومان برای ۵۰۳ هزار خانوار مستمری بگیر در سال ۹۸ به صورت الکترونیکی پرداخت شد و ۸۱۸ هزار فرد دارای معلولیت از خدمات حمایتی مانند مستمری، حق پرستاری، کمک هزینه تحصیلی و ایاب و ذهاب بهره مند شده اند.

وحید قبادی دانا افزود: به عنوان افزایش مستمری از محل تبصره  ۱۴ قانون برنامه و بودجه نیز دو هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای یک میلیون و ۶۹ هزار خانوار پرداخت شده است.

علاوه بر این مستمری‌ها، کمک هزینه معیشتی برای ۸۵ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی از ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان در اردیبهشت ماه امسال واریز شد.

اجرای برنامه پیشگیری از معلولیت‌ها

سازمان بهزیستی کشور برنامه های غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران را نیز اجرا می کند، چنانکه از سال ۷۴ تا کنون ۴۱ میلیون کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند و از تنبلی چشم حدود ۴۰۰ هزار کودک پیشگیری شده است.گفتنی است  پوشش غربالگری شنوایی از ۵۰ درصد در سال ۹۰ به ۹۲ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان بهزیستی علاوه بر تولی گری افراد دارای معلولیت، پیشگیری از وقوع معلولیت‌ها است، افزود: برای پیشگیری از مشکلات ناشنوایی و کم شنوایی هم از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۱۱ میلیون نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند و از ایجاد ناشنوایی و کم شنوایی در ۳۱ هزار نفر پیشگیری شده و تشخیص زودهنگام را برای آنها داشتیم.
قبادی دانا با اشاره مشاوره ژنتیک ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از معلولیت ها، ناشی از بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی است از سال ۷۷، مشاوره های ژنتیکی شروع شده و تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور از خدمات مشاوره ژنتیک به منظور پیشگیری از معلولیت‌ها بهره‌مند شدند.

اختصاص ۴۸۵ میلیارد تومان برای توانبخشی در دولت تدبیر و امید

در دولت تدبیر و امید برای توانبخشی معلولان، سالمندان و افراد دارای اختلال روان مزمن، ۴۸۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و پرداخت شد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای کاردرمانی و فیزیوتراپی و توانبخشی به ازای هر فرد در مراکز درجه یک مبلغ ۶۲۷ هزار تومان در ماه پرداخت می‌شود. برای مراکز درجه دوم ۵۶۲ هزار تومان پرداخت می شود که این هم طبق مصوبه هیئت وزیران برای ۱۳۱۴ مرکز انجام می شود.  
قبادی دانا ادامه داد: در ارتباط با تأمین وسایل بهداشتی افراد دارای معلولیت و دارای ضایعه نخاعی علاوه بر بحث حق پرستاری که به ۵۲۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده، سرانه تامین وسایل بهداشتی آنها از ماه جاری به دو برابر افزایش پیدا میکند یعنی از ۸۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان به  مبلغ ۱۶۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان بسته به ضایعه نخاعی، گردنی و کمری افزایش می‌یابد که برای ۲۷ هزار و ۸۷۶ خانوار این کار انجام شده است.

دولت تدبیر و امید و راه‌اندازی خانه‌های کوچک حمایتی

خانه های کوچک حمایتی برای توانخواهان نیز یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید برای گروه معلولان، ساالمندان و بیماران روانی مزمن است. رئیس سازمان بهزیستی کشور در این باره می گوید: سیاست این سازمان بر قرارگیری توانخواهان تحت پوشش بهزیستی در درون خانواده‌ها است و این برنامه در حوزه اجتماعی شکل گرفته و در حوزه توانبخشی در حال شکل گیری است.

قبادی دانا با اشاره به راه اندازی چهل خانه کوچک حمایتی و گروهی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن، ادامه داد: افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید،  نیازمند نگهداری در مراکز هستند و می خواهیم آنها را از مراکز بزرگ و از آسایشگاه ها به سمت مراکز کوچک بیاوریم.

وی افزود: خانه های کوچک را برای افراد دارای اختلالات ذهنی، سالمندان، معلولان جسمی، حرکتی و افراد داره ضایعه نخاعی و همچنین بیماران روانی مزمن خواهیم داشت.

قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت

قانون حمایت از حقوق افراد دارای در اسفند سال ۹۶ مصوب و اردیبهشت سال ۹۷ ابلاغ شد، این قانون به مسائلی مانند مناسب سازی، دسترس پذیری و تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی های عمومی، حمایت های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت های اداری و استخدامی و برنامه ریزی، نظارت و منابع مالی می پردازد.

البته تامین بودجه این قانون محل بحث است که رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره این قانون با بیان اینکه در سال ۹۸ اولین بار بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان تخصیص یافت، گفت: بودجه در نظر گرفته شده در این بخش ۱۱۰۰ میلیارد بود که ۷۷۶ میلیارد یعنی ۷۳ درصد آن تخصیص یافته است.

سرانجام سند مناسب سازی در دولت تدبیر و امید

سند ملی راهبردی ستاد مناسب سازی کشور در دولت تدبیر و امید در سال ۹۷ به تصویب رسید. این سند، برنامه ای استراتژیک و نقشه راه پنج ساله ستاد مناسب سازی است که برای شناخت موقعیت فعلی کشور در زمینه مناسب سازی معابر برای معلولان تدوین شده است و توصیف و تحلیل محیط داخلی و خارجی برای مناسب سازی را ارائه می دهد و جهت حرکت ستاد مناسب سازی کشور را مشخص می کند.
سند راهبردی مناسب سازی در سال ۹۷، تصویب شده و نواقص و مشکلات آن بررسی و راهکارهای مناسب نیز تدوین شده است؛ این سند بیش از یکصد صفحه دارد و در آن وظایف تمام دستگاه های کشور در زمینه مناسب سازی مشخص شده است.

۱۶۶ میلیارد تومان اعتبار برای اورژانس اجتماعی

سازمان بهزیستی کشور در بخش اجتماعی، مدیریت امور متعددی از اورژانس اجتماعی تا مهدهای کودک و فرزندخواندگی را برعهده دارد.

به گفته قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور،  ۱۶۶ میلیارد تومان، اعتبار مراکز فوریتهای اجتماعی یا همان مراکز اورژانس اجتماعی در سال بوده است؛ این مرکز با مراجع قضایی و انتظامی برای برخورد با موارد خرید و فروش کودک و کودک آزاری همکاری دارد. وظایف اصلی اورژانس اجتماعی با تلفن ۱۲۳ رسیدگی به امور همسرآزاری، کودک آزاری و موارد خودکشی است.

افزایش موارد فرزندخواندگی در دولت تدبیر و امید

در حوزه فرزندخواندگی نیز سازمان بهزیستی کشور امسال  سامانه فرزندخواندگی به آدرس http://adoption.behzisti.net  را راه اندازی کرد. این سامانه بسیاری از مشکلات بوروکراسی در فرآیند فرزندخواندگی را رفع می کند زیرا با اجرای این سامانه فرآیند ثبت درخواست، رسیدگی، ارجاع، معرفی کودک و پیگیری های متقاضیان به شکل الکترونیکی انجام می شود.

از سوی دیگر در دوران دولت تدبیر و امید موارد فرزندخواندگی افزایش یافته است و سالانه دو هزار کودک به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: می خواهیم فرزندان دارای سرپرست غیرموثر در درون خانواده قرار بگیرند ک  از سال ۱۳۹۰ تا الان بیش از ۱۰ هزار کودک به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی سپرده شده است که کار بزرگی بود.
قبادی دانا افزود: اگر کودک به فرزندخواندگی سپرده نمی‌شود در مراکز بهزیستی، نگهداری می‌شوند. سیاست سازمان از سال‌های گذشته این بود که آسایشگاه ها و محلهای نگهداری کودکان بی سرپرست و غیر موثر و بی سرپرست و بد سرپرست به جای اینکه در آسایشگاه و روان خانه‌ها و یتیم خانه ها باشد تبدیل به نگهداری آنها درون خانواده شود. بر این اساس  سامانه ملی فرزندخواندگی رونمایی شد و در حال فعالیت است.

افزایش سرانه پرداختی فرزندان در مراکز نگهداری

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: به عنوان حق نگهداری کودکان و نوجوانان دارای سرپرست غیرموثر در خانواده که بالغ بر ۱۷ هزار خانوار هستند، ۱۳۲ میلیارد تومان در سال پرداخت می شود. سرانه پرداختی برای هر فرزند نیز از ۳۷۰ به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت.
قبادی دانا خاطرنشان کرد: برای کمک نگهداری کودکان در ۵۵۱ مرکز شبه خانواده نیز ۷۱ میلیارد تومان اختصاص یافت. سرانه هر فرزند تا ۱۲ سال، ۶۵۰ هزار تومان، برای فرزند ۱۲ تا ۱۸ سال، ۷۵۰هزار تومان و برای فرزند دارای معلولیت، ۹۲۵ هزار تومان در ماه پرداخت الکترونیکی می شود.

در اردیبهشت ماه امسال نیز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به صورت الکترونیک روی کارت بانکی ۲۸ هزار فرزند تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای سرپرست غیر موثر  واریز شد و علاوه برآن تدوین برنامه حمایت از زندگی مستقل فرزندان بالای ۱۸ سال بهزیستی تدوین شده است.

مهدهای کودک در دولت تدبیر و امید

۱۵ هزار مهدکودک تحت پوشش سازمان بهزیستی فعالیت دارد که هفت هزار مهد روستا جهت نگهداری و آموزش فرزندان در مناطق محروم و روستاها ایجاد شده است  و در مهدهای مناطق محروم نیز یک وعده غذای گرم توزیع می شود که ۷۵ میلیارد تومان بودجه برای آن صرف شد.

البته در شرایط فعلی مهدهای کرونا با مشکلات متعددی به علت کرونا، تعطیلی مهدها، فعالیت های مجازی مهدها و کمترشدن متقاضیان مهدها روبرو هستند.

اجرای برنامه های توانمندسازی برای زنان سرپرست خانوار

در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار خانوار زن سرپرست تحت پوشش سوی بهزیستی هستند که برنامه توانمندسازی برای آنها اجرا می‌شود.

۲۵۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار با اعضای تحت پوشش، تقریباً ۵۸۱ هزار نفر را شامل می‌شوند که جهت توانمندسازی آنان در سال‌های اخیر برنامه‌های بسیار خوبی برای آنان اجرا شده است.

فاطمه عباسی مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور درباره این برنامه ها گفت: در کنار وام و تسهیلات و برنامه‌های توانمندسازی، برنامه آماده سازی شغلی را داریم تا آموزش‌های خاص شغلی بر اساس توان زنان سرپرست خانوار ارائه شود.

وی  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح تامین مالی خرد برای زنان سرپرست خانوار افزود: طرح تامین مالی خرد از جمله برنامه های توانمندسازی به شمار می رود که فقط مخصوص زنان سرپرست خانوار نیست بلکه همه زنان و جوانان ساکن در مناطق حاشیه شهرها، مناطق محروم و روستاها شامل آن می شوند.

 به گفته وی، در حال حاضر ۱۴۵۰ گروه همیار داریم که بیشتر در مشاغل خرد مشغول به کار هستند. همچنین ۳۹۴۱ گروه خود یار داریم که حدود ۶۶ هزار نفر در این گروه ها مشغول به کار هستند. همچنین حدود هفت هزار نفر در ۱۴۵۰ گروه همیار ما مشغول به کار هستند.  برای گروه‌های خودیار نیز مبلغی برای آماده سازی شغلی به موسسات داریم.  علاوه بر این مبلغی به تسهیلگران در کلینیک های مددکاری اعطا می شود تا این افراد را برای پذیرش شغلی آماده کنند.

تشکیل مراکز مثبت زندگی در دولت تدبیر و امید

فراخوان تشکیل مراکز مثبت زندگی برای ارائه خدمات ۲۲ گانه‌ای در مراکز مثبت زندگی امسال صادر شد تا فعالیت هایی از جمله تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی‌های محلی، شناسایی داوطلبان و خیرین، آگاه‌سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری به طور منسجم در این مراکز اجرا شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره این مراکز می گوید: برنامه داریم  ۲۵۰۰ مرکز خدمات بهزیستی را در ۲۵۰۰ محله در سراسر کشور ایجاد کنیم که در ۲۲ خدمت سطح یک سازمان بهزیستی در این مراکز اجرا خواهد شد. این مراکز مبتنی بر آی تی و مجموعه فعالیت‌های مددکاری اجتماعی خواهد بود  ۱۱ هزار و ۷۰ نفر متقاضی تاسیس این مراکز بودند که از طریق این سامانه تقاضای خود را ارائه و مدارک لازم را  آپلود کردند.
قبادی دانا افزود : درخواست ها و موافقت اصولی برای آنها با توجه به شرایط و ضوابط صورت می‌گیرد. بنابراین این سامانه کار خودش را آغاز کرده و برای بقیه موارد هم در روزها و هفته‌های آتی تکمیل خواهد شد.  براساس دستورالعمل های موجود در سازمان ۷۲۹ مرکز غیر دولتی ارائه دهنده خدمات بهزیستی توسط این سامانه مجوز ها را دریافت می کنند. تاکنون مجوز ۴۳ هزار و ۹۰۵ مرکز از  ۱۲ مورد خدمت، داده شده و فعال هستند که این موارد شامل مهدهای کودک، مراکز توانبخشی، مراکز نگهداری و دیگر مراکز هستند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین ۹۶۸۱ موسسه غیردولتی و خیریه هم از سازمان بهزیستی تاکنون مجوز فعالیت دریافت کردند که  ۲۰۱۲ موسسه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مجوز گرفتند.  در سال ۹۸ برای ۲۴۸۵ مرکز مجوز صادر شده و برای ۶۰۵ موسسه غیردولتی و خیریه هم مجوز فعالیت صادر شده است.

قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در دولت تدبیر و امید

شنبه بیست و چهارم خردادماه سال ۹۹، روحانی رئیس جمهور قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را برای اجرا به قوه قضائیه، وزارت دادگستری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور را برای اجرا ابلاغ کرد. روز یکشنبه هجدهم خرداد ماه امسال نیز، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در جلسه شورای نگهبان بررسی و عدم مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد.

لایحه حمایت از اطفال و کودکان سال ۸۸ با پیشنهاد قوه قضاییه به دولت دهم کلید خورد اما این قانون  پس از ۱۱ سال و در سال ۹۹ پس از فراز و فرودهای بسیار به سرانجام رسید. قانونی که بسیاری از کارشناسان معتقدند می تواند خلاءهای موجود در حمایت از کودکان و نوجوانان را تا حد زیادی پرکند.

اجرای برنامه های اعتیاد و پیشگیری از اعتیاد در دولت تدبیر و امید

سازمان بهزیستی کوچک، برنامه های درمان و ترک اعتیاد، پیشگیری از اعتیاد و همچنین بازتوانی معتادان پس از رهایی از اعتیاد متعددی را هر ساله اجرا می کند به طورمثال امسال طرح جمع آوری معتادان متجاهر و ابلاغ دستورالعمل جمع آوری معتادان متجاهر به استان ها با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و داشتن زیرساخت های لازم را اجرا کرد.

توسعه مراکز جامع درمان و بازتوانی دارای سیستم پرهیز مدار یکی از برنامه های اجرا شده در دولت تدبیر و امید است؛ مراکز جامع درمان و بازتوانی دارای سیستم پرهیز مدار است یعنی فردی که وارد این مراکز می‌شود نباید دارویی مصرف کند و آنگاه می‌تواند از خدمات بعدی استفاده کند.

همچنین ۱۲ درصد از ظرفیت ۱۰۹ مرکز اعتیاد بهزیستی شامل مراکز اقامتی یعنی کمپ‌ها، مراکز گذری کاهش آسیب، مراکز توانمندسازی و جامعه پذیری، مراکز ترک اعتیاد اجتماع درمان مدار یا تی سی و مراکز سرپناه شبانه یا شلتر به زنان اختصاص دارد.

در اجرای جمع آوری معتادان متجاهر نیز سال گذشته تقریبا نزدیک ۹۰ درصد معتادان متجاهر در شهرهای استان تهران جمع آوری و دستگیر و به مراکز ماده ۱۶ هدایت شدند. فقط تعداد معدودی از آنها که زخم باز داشتند یا افراد بالای ۶۵ سال بودند، نتوانستند وارد مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ شوند. در مجموع، سال گذشته،  ۲۴ هزار و ۸۵۲ نفر در ۱۰۹ مرکز فعال در حوزه اعتیاد تحت نظارت بهزیستی، پذیرش شدند.

در حوزه پیشگیری از اعتیاد نیز طرح پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری با عنوان «کارمندیاری» یا «کیان» در کشور کشور در دولت تدبیر و امید (سال ۹۷) اجرا شد و ادامه دارد.

ساخت ۹۰ هزار واحد مسکونی از ابتدای دولت یازدهم برای مددجویان بهزیستی

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی کشور ۱۲۶ هزار واحد مسکونی برای مددجویان ساخته شده که ۹۰ هزار واحد مسکونی نیز از ابتدای دولت یازدهم ساخته شده است. همچنین ۴۵ هزار واحد هم در دست احداث است.  

قبادی دانا افزود: قراردادهای احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی نیز توسط بنیاد مسکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت منعقد شده است؛  همچنین قرارگاه محرومیت زدایی مسئولیت ساخت پنج هزار و ۲۵۲ واحد مسکونی به ویژه در مناطق مرزی، بسیج سازندگی پنج هزار واحد روستایی با اولویت روستاهای سیل‌زده و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) ۱۵ هزار واحد مسکونی را بر عهده گرفته‌اند.

کد خبر 22126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد