۱۶ درصد جمعیت کودکان بی سرپرست کشور در استان کرمان

ایسنا/کرمان مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کودکان کار و خیابانی استان اتباع افغانی هستند، عنوان کرد: در پنج مرکز روزانه و شبانه روزی کار نگهداری و تحصیل، حمایت از خانواده ها این افراد دنبال می شود.

ایسنا/کرمان مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کودکان کار و خیابانی استان اتباع افغانی هستند، عنوان کرد: در پنج مرکز روزانه و شبانه روزی کار نگهداری و تحصیل، حمایت از خانواده ها این افراد دنبال می شود.

"عباس صادق زاده" ظهر امروز دوم شهریورماه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: در سازمان بهزیستی که یک سازمان اجتماعی است ۱۸۹ ماموریت را به عهده داریم که اغلب آنها ماموریت های تخصصی اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه عمده ماموریت های ما تخصصی است، افزود: ساماندهی معتادان، برنامه ریزی در رفاه و سلامت اجتماعی و ... از جمله مهم ترین ماموریت های بهزیستی است و استان کرمان طی سال های گذشته با مشارکت خوب مردم توانسته در بسیاری از حوزه ها قدم هایی را بردارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه مسئولیت نگهداری و سرپرستی ۴۰۰۰ کودک بی سرپرست را در استان کرمان داریم که به نسبت جمعیت آمار خوبی نیست افزود: ۳.۳ درصد جمعیت کشور را داریم و جمعیت کودکان بی سرپرست در استان نسبت به کشور ۱۶ درصد است این در حالی است که سهم دولت در هزینه نگهداری این افراد بسیار کم است و هزینه ای که صورت می گیرد بیشتر توسط مردم و خیرین تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه ما یکی از دستگاه هایی هستیم که ۹۴ درصد فعالیت ها توسط مراکز خصوصی انجام می شود و خرید خدمت داریم، گفت: همه مراکز نگهداری معلولان در استان کرمان غیردولتی است و همه مراکز درمان اعتیاد سرپایی، نگهداری موقت و ماده ۱۶ توسط بخش غیردولتی اداره می شود و تنها یک مرکز دولتی داریم.

صادق زاده تصریح کرد: ۲۰ درصد از خدمات بهزیستی به صورت الکترونیک ارائه می شود و یکی از مسئولیت هایی که در این دولت دنبال کردیم، افزایش سهم الکترونیکی کردن خدمات است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: مراکز مثبت زندگی که در هفته دولت امسال فعالیت خود را آغاز می کنند، ماموریت ارائه خدمات حوزه بهزیستی را به طور کامل به شکل الکترونیکی به مردم جامعه دارند و می تواند سهم ما را به ۵۰ درصد افزایش بدهد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان ۱۵۶ مرکز مثبت زندگی را باید فعال کند که به ازای هر ۴۵۰ پرونده یک مرکز ایجاد خواهد شد تصریح کرد: مراکز مثبت زندگی خدمات سطح یک را به شکل الکترونیکی ارائه می کنند که خدماتی است که به همه جامعه در بحث صدور مجوزها، فرزندخواندگی، خدمات مربوط به معلولیت ها، توانمنسازی، اشتغال و ... ارائه می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: در مناطق محروم تعداد پرونده ها به ۱۵۰ مورد تقلیل داده شده زیرا پراکندگی مناطق مشکلاتی را به وجود می آورد و تلاش می شود خدمات مراکز مثبت زندگی ارزان تر، سریع تر و درب منازل ارائه شود و سعی کردیم جغرافیای تجمع مددجویان و پرونده ها را مشخص کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان کرمان ۲۲ مرکز مثبت زندگی فعال خواهد شد که در مرحله اول ۱۸ مورد آماده است، گفت: کار این مراکز در واقع ارائه خدمات از راه دور به مددجویان است.

صادق زاده با اشاره به فعالیت مرکز "توان به" در بهزیستی استان کرمان اظهار کرد: بسیاری از خدماتی که در حوزه سالمندی نیاز دارند، از طریق این سامانه قابل دریافت است و نیاز به مراجعه به مراکز نیست.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانبا اشاره به اینکه اپلیکیشن ناشنوایان را طراحی و بهره برداری کردیم که امیدواریم از این طریق خدمات را به این عزیزان ارائه کنیم بیان کرد: یکی از ماموریت های اصلی بهزیستی توانمندسازی است و در این راستا توانمندسازی، ایجاد اشتغال و ارائه تسهیلات صورت می گیرد که در حال حاضر این مسئله (ارائه تسهیلات از سوی بانک ها) به سهل ترین شکل ممکن رسیده و همکاری بانک ها در این راستا بسیار خوب است.

وی افزود: در حال حاضر سقف تسهیلات اعطائی به مددجویان بهزیستی ۵۰ میلیون تومان شده و استقبال کارفرمایان از نیروها خیلی افزایش یافته و شرایط برای توانمند شدن افراد جمعیت هدف خیلی بهتر از گذشته فراهم است.

صادق زاده تصریح کرد: مسئله ای وجود دارد که از آن رنج می بریم و باید فرهنگ توانمند شدن و استقلال و دست به بازوی خود گرفتن را بتوانیم ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه افرادی به مستمری های حداقلی رضایت می دهند اما از زندگی آبرومند و بهتر از مستمری خیلی استقبال نمی کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در استان کرمان معلولیت های جسمی حرکتی رتبه اول را دارد که تصادفات جاده ای و معلولیت ناشی از پرت شدن از درخت و ... علت عمده آن است و معلولیت های ذهنی نیز به دلیل شرایط نامساعد دسترسی افراد به آگاهی های این حوزه به وجود می آید.

وی اظهار کرد: هر سال ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر معلولیت مادرزادی در کشور متولد می شود که قانون پیشگیری از معلولیت را از استان کرمان به مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم و خوشبختانه این قانون در مجلس مصوب شد.

صادق زاده در ادامه گفت: استان کرمان به دلیل همجواری با استان های مرزی، ترانزیت مواد مخدر، شیوع اعتیاد یکی از زمینه های خلق کودکان بدسرپرست است و کودکان استان از بی سرپرستی به بدسرپرستی تبدیل شده اند.

وی تصریح کرد: در گذشته ۷۰ درصد کودکانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می شدند، بی سرپرست بودند و امروز ۸۷ درصد از جمعیت مراکز نگهداری کودکان بدسرپرست هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کودکان کار و خیابانی اتباع افغانی هستند، عنوان کرد: در پنج مرکز روزانه و شبانه روزی کار نگهداری و تحصیل، حمایت از خانواده ها این افراد دنبال می شود.

وی اظهار کرد: در ایام کرونا ۹۰ مرکز را در قرنطینه داریم و جمعیتی قریب به ۴۰۰۰ نفر در این مراکز زندگی می کنند که مشارکت خیرین در این شرایط قدری افت کرد و بخشی از بسته های معیشتی که در این ایام توزیع شد برای حمایت از افراد این مراکز و بخشی از خانواده های نیازمند توزیع شد.
صادق زاده تصریح کرد: در حال حاضر نیز در قالب طرح "ایران همدل" تلاش بر این است این تفکر را توسعه داده و مردم را در کنار سازمان های متولی مانند گذشته داشته باشیم.
وی در ادامه با اشاره به شرایط فرزندخواندگی عنوان کرد: به دلیل کثرت متقاضیان، بیش از ۱۲۰۰ خانواده در نوبت فرزندخواندگی در استان کرمان هستند.

کد خبر 22117

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد