کرمان در معلولیت‌های جسمی و حرکتی رتبه نخست کشور را دارد

کرمان ‌- ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: این استان همچنان در معلولیت‌های جسمی و حرکتی رتبه نخست را دارد و دلیل عمده آن معلولیت‌های ناشی از تصادفات و پرت شدن از درخت در جنوب کرمان است.

به گزارش ایرنا، عباس صادق‌زاده روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی ۱۸۹ ماموریت را بر عهده دارد افزود: عمده ماموریت‌های تخصصی ما برنامه‌ریزی در حوزه رفاه و سلامت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی استان کرمان طی سال‌های گذشته با مشارکت خوبی که مردم با این سازمان داشته‌اند توانسته گام‌های مطلوبی بردارد تصریح کرد:  ۹۴ درصد فعالیت‌های بهزیستی استان کرمان به بخش غیردولتی و به صورت خرید خدمت انجام می‌شود و دولت یارانه‌ای را برای این مراکز اختصاص داده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: مسئولیت و نگهداری بیش از چهار هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست را در استان کرمان داریم که ۱۶ درصد کشور را ‌شامل می‌شود که این درصد مطلوبی نیست.

وی با بیان اینکه استان کرمان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر و  فروپاشی خانواده‌ها در اثر اعتیاد، کودکان بدسرپرست زیادی دارد تصریح کرد: در گذشته در مراکز ۷۰ درصد کودکان بی سرپرست و ۳۰ درصد بدسرپرست بودند اما هم اکنون ۸۷ درصد کودکان بدسرپرست و ۱۳ درصد کودکان بی سرپرست هستند.

صادق‌زاده گفت: ۶۳ مرکز کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در استان کرمان وجود دارد و در جایگاه دوم در سطح کشور قرار دارد.
وی با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌ها در دولت تدبیر و امید افزایش الکترونیکی کردن خدمات است گفت: مراکز مثبت زندگی خدمات سطح یک را به شکل الکترونیکی ارائه می کنند که خدماتی است که به همه جامعه در بحث صدور مجوزها، فرزندخواندگی، خدمات مربوط به معلولیت ها، توانمنسازی، اشتغال و غیره ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه این مراکز به شکل کشوری ثبت و پالایش شده و در هفته دولت تعدادی از آنها به بهره‌برداری خواهد رسید تصریح کرد: در سطح استان کرمان ۱۵ مرکز مثبت زندگی به بهره برداری میرسد به ازای هر پرونده یک مرکز راه اندازی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از راه‌اندازی ۲۲ مرکز مثبت زندگی در شهر کرمان خبرداد و گفت: ۱۸ مرکز مثبت زندگی در شهر کرمان به زودی به بهره برداری خواهد رسید و مابقی در مسیر مراحل صدور پروانه بهره برداری است و استان کرمان در این زمینه نسبت به سایر استان‌ها پیشگام است.
صادق‌زاده با اشاره به راه‌اندازی سامانه'توان به' ویژه سالمندان گفت: ارائه خدمات به سالمندان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیاز به حضور در مراکز نیست.

وی راه اندازی نرم افزار  ناشنوایان را از دیگر خدمات بهزیستی استان در سال جاری عنوان کرد و گفت‌: در این نرم‌افزار  بیش از یکهزار و ۶۰۰‪واژه برای  ناشنوایان ترجمه و  ارائه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه بانک‌ها همکاری بسیار مطلوبی با مددجویان در حوزه ایجاد اشتغال دارند و بسیاری از موانع برطرف شده است تصریح کرد: سقف تسهیلات مددجویان به پنجاه میلیون تومان رسیده و استقبال کارفرمایان نسبت گذشته افزایش یافته و شرایط برای توانمندسازی مددجویان بسیار فراهم است.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه همچنان استان کرمان در معلولیت‌های جسمی و حرکتی رتبه اول را دارد و دلیل عمده آن معلولیت‌های ناشی از تصادفات و پرت شدن از درخت بیشتر در جنوب است گفت:  معلولیت‌های ذهنی دومین رتبه در استان را دارد که در این طرح غربالگری و مشاوره ژنتیک اجرایی شده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کودکان کار و خیابانی از کودکان افاغنه هستند و به همین دلیل ساماندهی صحیحی انجام نمی‌شود گفت: در عین حال همین کودکان در پنج مرکز روزانه و شبانه روزی نگهداری می‌شود و توانمندسازی از آن‌ها و خانواده‌هایشان انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان  خاطرنشان کرد : هر چه مسائل اجتماعی گسترده‌تر می‌شوند؛ پدیده‌هایی از قبیل کودکان خیابانی در جامعه زیاد می‌شوند.

صادق‌زاده با بیان اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا  ۹۰ مرکز قریب ۴ هزار نفر را در قرنطینه داریم گفت: مقیمان این مراکز به دلیل اینکه هیچ خانواده ای نداشتند مجبور به ماندن در مراکز شدند و بخشی از  بسته‌های معیشتی در اختیار این مراکز قرار گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر در قاب طرح ' ایران همدل' تلاش می‌شود تا  مردم را در کنار سازمان‌های متولی داشته باشیم.

کد خبر 22115

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد