در رسانه | ضرورت ورود یک متولی برای فروش محصولات خانگی

ایسنا/قزوین معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین با اعلام اینکه آموزش و توانمندسازی مددجویان تحت پوشش متقاضی ورود به مشاغل خانگی در اولویت قرار دارد، گفت: در زمینه بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی باید یک متولی و یا سامانه مطلوبی برای فروش وجود داشته باشد.

غفار رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان بهزیستی بستر لازم جهت اشتغال را برای جامعه هدف فراهم کرده است در این راستا به زنان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت، بهبودیافتگان، فرزندان ترخیصی و افراد تحت سرپرست تسهیلاتی را از محل بند «ب» تبصره ۱۶ پرداخت می‌کند.

وی با اعلام اینکه حداقل و حداکثر تسهیلات پرداختی به متقاضیان مشاغل خانگی ۲۵ و ۵۰ میلیون تومان است، افزود: سازمان بهزیستی تلاش می‌کند به‌صورت مداوم پیگیری‌ها لازم را داشته باشد و قبل از پرداخت تسهیلات نیز به مطابقت شغل موردنظر با ارگونومی مددجو، وضعیت اجتماعی و روحی و روانی آنان توجه دارد.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: از میان افراد متقاضی مشاغل خانگی ۶۰ درصد افراد دارای معلولیت، ۳۰ درصد زنان سرپرست خانوار و ۱۰ درصد افراد بهبود یافته بودند. ۴۰ درصد متقاضیان در صنعت و خدمات مشغول به فعالیت شدند که از میزان ۲۰ درصد در عرصه مشاغل خانگی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و توانمندسازی مددجویان تحت پوشش متقاضی ورود به مشاغل خانگی در اولویت قرار دارد و در خصوص آموزش مباحث زیادی مطرح شده است اگر فردی آموزش درستی ندیده باشد قطعاً در مراحل دیگر با شکست مواجه خواهد شد.

رمضانی اشاره کرد: بعد از آموزش و توانمندسازی باید بازاریابی، ایجاد شبکه، حمایت از کسب‌وکار و حمایت از پیشران‌ها و بستر لازم برای هدایت از تسهیلات وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: عدم اطلاع‌رسانی بزرگ‌ترین مشکل است و باید بررسی کنیم که آیا تسهیلات مکفی است یا خیر! این دو موضوع از چالش‌های پیش روی ما است و اگر بتوانیم آن‌ها را حل کنیم بسیاری از مشکلات موجود حل خواهد شد؛ قوانین موجود نیز ایراداتی دارند که باید با پیگیری آن‌ها را حل کنیم.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: اگر آماده‌سازی شغلی موردتوجه قرار گیرد و فرد بداند چه شغلی با وضعیت او متناسب است در آن مشغول به کار خواهد شد و منجر می‌شود ما به هدف‌گذاری خود نزدیک‌تر شویم.

وی تصریح کرد: در مشاغل خانگی باید به شیوه‌های سنتی و نوین نگاه جدیدی داشته باشیم قطعاً باید مشاغل سنتی مانند صنایع‌دستی بومی‌سازی شوند، در روستاها اغلب بیشتر به صنایع‌دستی اهمیت می‌دهند. در روستاها مشاغلی همچون صنایع‌دستی، تولیدات دامی و شیلات مطرح شده است که متقاضیان می‌توانند ازاین‌گونه مشاغل استفاده کنند.

رمضانی اشاره کرد: در زمینه مشاغل خانگی مشاغلی همچون خیاطی، صنایع‌دستی و فرش دستبافت بیشترین متقاضی را داشته است چون در روستاها به دلیل سبک زندگی سنتی به صنایع‌دستی اهمیت می‌دهند.

وی تشریح کرد: با توجه به قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در کشور صنایع‌دستی هر منطقه با منطقه‌ای دیگر متفاوت است و حفظ سنت و ارزش‌های هر منطقه اولویت دارد به همین جهت در کشور می‌توانیم صنایع‌دستی متنوعی داشته باشیم به شرطی که اطلاع‌رسانی درستی انجام‌شده باشد و مشاوره‌های لازم ارائه شود تا بستر لازم را برای ایجاد یک کسب‌وکار خانگی فراهم کنیم.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بستر آموزش و بازاریابی را فراهم کنیم قطعاً در زمینه مشاغل خانگی موفق خواهیم بود. در زمینه بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی باید یک متولی و یا سامانه مطلوبی برای فروش وجود داشته باشد؛ حتی در این بخش می‌توانیم صادرات نیز داشته باشیم.

خروجی مطلوب مشاغل خانگی درگرو اطلاع‌رسانی صحیح

وی گفت: برای متقاضی مشاغل خانگی باید بازار کار را ترسیم و از ابتدا برای آن برنامه‌ریزی کرد، البته دراین‌بین حمایت دستگاه‌های دولتی بسیار مهم است و قطعاً اطلاع‌رسانی به مردم اهمیت بسزایی دارد؛ متأسفانه اطلاع‌رسانی مطلوبی صورت نمی‌گیرد و این در حالی است که روستاها از ظرفیت بالایی برخوردار هستند، تا زمانی که اطلاع‌رسانی صورت نگیرد شاهد خروجی مطلوب نخواهیم بود.

رمضانی بیان کرد: اتصال به بازار، حمایت از دستگاه‌های دولتی و ایجاد مشوق بسیار تأثیر دارد، اگر دستگاه‌های اجرایی هماهنگ باشند از موازی کاری و هدر رفت منابع جلوگیری خواهد شد در این راستا باید رسته‌های فعالیت مشخص شود و سهمیه‌های در سطح استان تعیین و در جلسات مختلف پیگیری شود.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین با اعلام اینکه حدود ۴۰۰ عنوان شغل خانگی وجود دارد، اضافه کرد: این‌گونه مشاغل برای افراد با شرایط خاص مانند معلولان که امکان حضور در جامعه را ندارند مناسب و این عزیزان می‌توانند با آموزش نسبت به راه‌اندازی یک شغل خانگی اقدام و بدین طریق مخارج زندگی خود را کسب کنند.

وی اشاره کرد: دانشجویان هنگام انتخاب رشته باید به بازار توجه داشته باشند ولی متأسفانه به علت ضعف سیستم آموزشی اغلب فارغ‌التحصیلان بیکار هستند که می‌توانیم با ارائه آموزش آنان را به سمت مشاغل خانگی هدایت کنیم.

عملیاتی نشدن استارت‌آپ‌ها خلأ مشاغل خانگی

رمضانی تصریح کرد: یک خلأ بزرگ در کشور ما وجود دارد و آن این است که دوره‌های آموزشی و استارت آپ‌های بسیاری در سطح کشور برگزار می‌شوند ولی هیچ از آن‌ها عملیاتی نشده و خروجی ندارند؛ ورود به مشاغل خانگی نیازمند برنامه‌ریزی است و باید بررسی کنیم که کدام استارت‌آپ برای مشاغل خانگی مفید خواهد بود.

وی گفت: برای فروش و بازاریابی محصولات مشاغل می‌توانیم از بستر فضای مجازی نیز استفاده کنیم و تولیدکنندگان می‌توانند محصولات تولیدی خود را در این فضا عرضه کنند.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین در پایان یادآور شد: جهاددانشگاهی فرصت خوبی را ایجاد کرده است و آموزش‌های مدون و عملیاتی دارد؛ قطعاً با همراهی جهاددانشگاهی شاهد خروجی مثبت در عرصه مشاغل خانگی خواهیم بود و متقاضیان نیز می‌توانند از طریق این نهاد آموزش‌های لازم را کسب کنند.

کد خبر 22099

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد