دل‌خوشی کاذب برخی معتادان به کرونا

کرونا گویا به دلخوشی برخی معتادان تهران تبدیل شده است تا جایی که آنان گاهی به شایعه مصونیت‌شان در مقابل این ویروس لبخند می‌زنند و گاهی هم به کاهش ظرفیت در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر به خاطر رعایت فاصله اجتماعی در مراکز نگهداری دل خوش می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از ایرنا، کرونا گویا به دلخوشی برخی معتادان تهران تبدیل شده است تا جایی که آنان گاهی به شایعه مصونیت‌شان در مقابل این ویروس لبخند می‌زنند و گاهی هم به کاهش ظرفیت در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر به خاطر رعایت فاصله اجتماعی در مراکز نگهداری دل خوش می‌کنند. 

کرونا این روزها ظرفیت مراکز بازپروی بهزیستی را به دلیل رعایت فاصله اجتماعی کاهش داده و تردد تعداد بیشتری از معتادان متجاهر در معابر و خیابان‌ها را به محور گفت‌وگوی برخی از مسوولان ذیربط تبدیل کرده است.

گویا از یک سو عوامل انتظامی انتظار دارند تا بهزیستی بر اساس ظرفیت این مراکز نسبت به نگهداری آنان اقدام کند و بهزیستی نیز پذیرش کمتر معتادان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط می‌داند. 

اما در مجموع هشدار فرمانده انتظامی استان تهران نسبت به عواقب حضور و تردد ۱۰ تا ۱۵ هزار معتاد متجاهر در خیابان‌ها، مراکز بازپروری را به چاره‌اندیشی واداشته است تا دلخوشی معتادان به این وضعیت موقتی باشد.

به گفته سردار حسین رحیمی، اکنون این تعداد معتاد متجاهر در سطح شهر تهران رها هستند و می‌توانند مُخل نظم و امنیت باشند؛ این در حالی است که بالغ بر ۶ هزار ظرفیت خالی برای پذیرش این تعداد معتاد در تهران وجود دارد.

۷۰ درصد معتادان در ارتکاب جرائم مختلف دخالت دارند

 فرمانده انتظامی استان تهران تاکید می کند که بیش از ۷۰ درصد این معتادان در ارتکاب جرائم مختلف دخالت دارند و بار سنگینی را برای جامعه تحمیل می‌کنند.

سردار رحیمی از مسئولان و متولیان امر می‌خواهد که نسبت به پذیرش معتادان متجاهر اقدام کنند و به این موضوع توجه جدی‌تری داشته باشند.

وی می‌گوید: چندین بار در رابطه با جمع‌آوری این افراد با دیگر مسئولان و ارگان‌ها مکاتبه داشتم؛ این افراد در سرقت، خفت‌گیری و جرائم دیگر تأثیرگذار هستند و باید مراکز بازپروری توسعه یابد و برای ساخت و ساز، نگهداری و کارآموزی معتادان متجاهر اقداماتی انجام شود.

رئیس پلیس تهران با تاکید بر اینکه باید مقررات بهداشتی برای جمع‌آوری و پذیرش معتادان متجاهر در نظر گرفته شود، ابراز می‌کند: مسئولیت جمع‌آوری معتادان با نیروی انتظامی نیست اما پلیس به این امر اقدام می‌کند در حالی که مراکز بازپروری از پذیرش این معتادان به بهانه کرونا امتناع می‌کند.

وی می‌گوید: پیش از کرونا و در زمان جمع‌آوری معتادان متجاهر یک مرحله غربالگری صورت می‌گرفت، اکنون نیز یک پروتکل جدید درباره آزمایش مربوط به کرونا باید انجام شود که کار پیچیده‌ای نیست.

به گفته سردار رحیمی و بر اساس آمارها در مراکز بازپروری کمترین آلودگی از حیث کرونا وجود دارد.

کار جمع‌آوری معتادان متجاهر متوقف نشده است

به گفته استاندار تهران در آخرین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، کار جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان تهران متوقف نشده و تنها به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ظرفیت پذیرش مراکز نگهداری معتادان تکمیل شده است.

انوشیروان محسنی بندپی می‌گوید: استان تهران به دلیل دارا بودن شرایط خاص، گاهی میزبان سرریز معتادان سایر استان‌هاست و در واقع تهران غربالگری معتادان متجاهر مهاجر از سایر استان‌ها را برعهده دارد که با خالی شدن ظرفیت، برخی مراکز نگهداری از معتادان متجاهر به پذیرش آنها اقدام خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از کش‌وقوس‌ها و مخالفت‌های فراوان سرانجام شهرداری تهران پذیرفت که پای کار بیاید و مراکز بهاران را به پذیرش و نگهداری معتادان اختصاص دهد؛ همچنین براساس قانون برنامه ششم دستگاه‌های شهرداری و بهزیستی مکلف به پذیرش، نگهداری و جامعه‌پذیر کردن معتادان هستند.

مراکز پذیرش معتادان متجاهر افزایش می‌یابد

بهزیستی استان تهران یکی از متولیان پذیرش معتادان متجاهر است و مدیرکل این نهاد به خبرنگار ایرنا می‌گوید: اکنون با همکاری شهراداری تهران درصدد هستیم تا مراکز پذیرش و بازپروری معتادان متجاهر را افزایش دهیم.

امین شاهرخی ادامه می‌دهد: مرکز ایثار ورامین که قبلا به بیماران روانی مزمن اختصاص داده بود با ظرفیت پذیرش یکهزار معتاد متجاهر به اشتغال و کارآفرینی بهبود یافتگان اختصاص یافته است.

وی اضافه می‌کند: همچنین معاونت اجتماعی شهرداری تهران برای پذیرش ۲ هزار معتاد متجاهر در مراکز بهاران اعلام آمادگی کرده است که نیاز به آماده‌سازی دارد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران تاکید می‌کند: درصدد هستیم با استفاده از امکانات و اختصاص مکان‌های مختلف، پنج هزار معتاد متجاهر را پذیرش کنیم ولی این امر نیاز به زمانی حدود یک تا ۲ ماهه دارد.

وی با بیان اینکه اکنون مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ و ۱۶ (ترک اعتیاد اجباری) دارای ظرفیت خالی است، می‌گوید: بر اساس دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و به خاطر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، امکان استفاده از تمام ظرفیت این مراکز وجود ندارد.

شاهرخی خاطر نشان می‌کند: اکنون حدود ۹ هزار معتاد در مراکز بازپروری و ترک اعتیاد حضور دارند که مراحل بهبودی را طی می‌کنند. نهادهای متولی درصدد برنامه‌ریزی برای پذیرش این معتادان بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی هستند تا دلخوشی کاذب آنان خیلی زود به دلخوشی واقعی تبدیل شود زیرا مسرت واقعی آنان در بازپروری و ترک اعتیاد است. 

کد خبر 22048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد