کاهش ۳۲ درصدی طلاق در اردکان یزد

رئیس اداره بهزیستی اردکان گفت: آمار طلاق در میان مراجعان به مرکز کاهش طلاق در این اداره ۳۲ درصد کاهش یافت .

حمیدرضا پایدارفر افزود: در سال گذشته، ۸۱۰ پرونده طلاق به مرکز تحکیم بنیان خانواده بهزیستی ارجاع شد که ۳۲ درصد آن منجر به مصالحه شده است.
وی اضافه کرد: بهزیستی اردکان توانسته با برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، آموزش‌های پیش از ازدواج و آموزش خانواده آمار سازش را بالا ببرد.


پایدارفر، افرادی که در معرض کودک آزاری، همسر آزاری، والد آزاری، معلول آزاری و خشونت خانگی قرار گرفته اند، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کلیه افرادی که در بحران ناشی از بلایای طبیعی و غیرطبیعی گرفتار شده اند، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلافات حاد خانوادگی، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، کودکان خیابانی و کار، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند را خدمت گیرندگان برنامه اورژانس اجتماعی معرفی کرد.


رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان ضمن ارائه گزارش عملکرد بهزیستی در سال ۹۷، از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای سه هزار و ۵۰۲ نفر از کودکان سه تا ۶ ساله شهرستان خبر داد و افزود: این طرح با هدف شناسایی کودکان دارای مشکل بینایی و پیشگیری از نابینایی و کم بینایی کودکان در بزرگسالی، همه ساله توسط بهزیستی اجرا می‌شود که از این تعداد ۴۴۶ نفر مشکوک به تنبلی چشم و سایر بیماری‌های چشمی شناسایی و برای پیشگیری به متخصصان ارجاع شدند.


وی افزود: همچنین تعداد ۲هزار و ۱۵۵ نوزاد و کودکان مهدهای کودک در سال گذشته مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد، ۲۶۲ مورد با مشکل شک به وجود مشکلات شنوایی شناسایی و برای پیگیری تشخیصی تکمیلی و مداوا به مراکز درمانی تخصصی معرفی شدند.


پایدارفر برگزاری بیش از ۸۵ دوره آموزشی آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها، آموزش پیشگیری از اعتیاد، آموزش مهارت های زندگی، آموزش خانواده و آموزش پیش از ازدواج برای هفت هزار و ۵۶۰ نفر از شهروندان، ارائه خدمات طرح مراقبین و ویزیت در منزل ۱۴۵ سالمند و معلول اردکانی، پیگیری و جلب مشارکت خیّرین در زمینه پیشرفت ۵۰ درصدی ساختمان سازی مرکز اختلالات بلع و تغذیه و دندانپزشکی معلولین ذهنی از مهمترین برنامه‌های بهزیستی اردکان در سال ۹۷ عنوان کرد.


رئیس بهزیستی تعداد اشتغال ایجاد شده در سال ۹۷ را ۳۴۰ نفر عنوان کرد و افزود: در سال ۱۳۹۷ با پرداخت انواع تسهیلات قرض‌الحسنه خوداشتغالی، مشاغل خانگی و کارفرمایی زمینه اشتغال ۸۷ نفر و همچنین از طریق صنایع شهرستان ازجمله گندله‌سازی و شرکت کاشی و سرامیک ایفا سرام اردکان بدون دریافت هیچ‌گونه تسهیلات، زمینه اشتغال ۲۵۳ نفر از مددجویان بهزیستی فراهم‌شده است.
پایدارفر تصریح کرد: در راستای تسهیل اشتغال، توانمند سازی و بازگشت بهبود یافتگان به اجتماع در سال گذشته به تعداد ۳۲ نفر از بهبود یافتگان وام خود اشتغالی پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در حوزه درمان معتادان ۲ مرکز درمان سرپایی و یک مرکز اقامتی میان مدت (کمپ) تحت نظارت بهزیستی در شهرستان وجود دارد که در سال گذشته ۵۲۰ نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند.
پایدارفر کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر ارتقای کیفیت زندگی آحاد جامعه را از اهداف کلی و ارائه خدمات تخصصی رایگان، به موقع و در دسترس گروه‌های هدف، ارتقای برنامه‌ها در جهت توانمندسازی مراجعین در ابعاد مختلف، توسعه برنامه‌های ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی و همچنین توسعه و تقویت برنامه اورژانس اجتماعی در سطح شهرستان را از اهداف اختصاصی این برنامه عنوان کرد.


این مسئول تصریح کرد: بهزیستی اردکان بیش از یک هزار و هشتصد معلول و ۳۵۶ خانوار نیازمند شهرستان را تحت پوشش و حمایت خود دارد و خدمات خود را از طریق ۴۰ مرکز روزانه و شبانه روزی (۱۶ مهد کودک، ۱۱ مرکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی و ویزیت در منزل، ۱۰ مؤسسه فعال در حوزه پیشگیری و ۳ مؤسسه خیریه همکار) به آحاد مردم، ارائه می‌نماید همچنین در شهرستان اردکان یک مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی شامل خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳) یک تیم خدمات سیار اجتماعی فعالیت دارند.
پایدارفر در ادامه افزود: بهزیستی، مجموعه‏ای هماهنگ از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی است که برای بهبود زندگی آحاد افراد جامعه و به ویژه گروه‌های آسیب پذیر جامعه، انجام می‌شود.
وی سازمان بهزیستی را سازمانی متخصص، دانش مدار و پاسخگو دانست که پا به پای مردم و همراه با رشد و تکامل آنان در عرصه‌های مختلف، خدمات متنوع و گوناگونی را با رویکرد پیشگیری، حمایتی، توانبخشی و اجتماعی به آحاد جامعه ارائه می‌دهد.
پایدارفر با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی افزود: ترویج ارزش‌‎های فرهنگی به منظور ارتقاء سلامت اجتماعی در جامعه ضروری است.
وی تصریح کرد: در شرایط حاضر مسئله‌ای که باید بسیار در جامعه مورد توجه قرار گیرد و از همه ابزارهای اطلاع رسانی در نهادینه کردن آن استفاده کنیم آگاهی از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی است که قشرهای مختلف جامعه ما را تهدید می‌کند.
پایدارفر با بیان اینکه باید با نگاهی روزآمد و منطبق با واقعیات این مشکلات را بشناسیم و بتوانیم برای مقابله با آنها راهکاری مناسب ارائه کنیم تا جامعه را از معرض خطر ابتلاء به این آسیب‌ها مصون نگه داریم اضافه کرد: بر همین اساس امروز باید نگران آسیب‌هایی چون طلاق، اعتیاد و خشونت و دلایل پیدایش آنها در جامعه باشیم تا بتوانیم این آسیب‌ها را محدود و کنترل کنیم.
وی عنوان کرد: بیشترین فعالیت بهزیستی در حوزه توانمندسازی مددجویان، تأمین مسکن برای افراد تحت پوشش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، معلولیت‌ها و اعتیاد با تاکید بر جلب مشارکت‌های مردمی است.

کد خبر 2203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد