آغاز اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در هرمزگان

مدیر کل بهزیستی استان هرمزگان از آغاز اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در استان خبر داد و گفت : در سال گذشته 446کودک با مشکل تنبلی چشم شناسایی شدند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان هرمزگان ؛ غلامحسین رنجبر در آیین افتتاح این برنامه در اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس گفت : یکی از برنامه‌های مهم سازمان بهزیستی، غربالگری کودکان برای پیشگیری از بروز تنبلی چشم است. در این برنامه کودکان ۳ تا ۶ سال هر ساله از اول آبان ماه با استفاده از چارت Eو دستگاه مورد سنجش بینایی قرار می گیرند.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان اذعان داشت : در سال جاری با توجه به اوج گیری بیماری کرونا و همزمانی آن با آنفولانزای H1N1 در نیمه دوم سال برنامه های پیشگیرانه، ارتقاء و سلامت از جمله برنامه کشوری پیشگیری از آمبلیوپی تحت تاثیر قرار گرفت بنابراین اجرای برنامه در کشور از 15 تیرماه به مدت سه ماه آغاز شد که متاسفانه در استان هرمزگان با توجه به وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید19 این امر محقق نشد و اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در هرمزگان به اواخر مرداد ماه تا پایان آبان ماه موکول شد .

غلامحسین رنجبر به اتخاذ تمهیداتی برای رعایت صد درصد پروتکل های بهداشتی از سوی سازمان بهزیستی اشاره کرد و تصریح کرد : تنها ابزار انجام غربال کودکان در سال جاری با دستگاه است و استفاده از چارت تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است تا غربالگر هیچ تماسی با بچه نداشته باشد. این دستگاه به گونه‌ای است که فاصله بچه با غربالگر یک متر است و هیچ تماسی برقرار نمی‌شود و در عرض چند ثانیه غربالگری انجام می‌شود و در نتیجه میزان خطر کمتر می‌شود.

به گفته وی، باید یکی از والدین همراه کودک باشد و استفاده از ماسک و موارد بهداشتی از موضوعاتی است که در این پروتکل مشخص شده است.

رنجبر اظهار داشت : ما تلاش می کنیم ارائه خدمت در کنار توجه به پیشگیری از شیوع بیماری کرونا باشد بنابراین خانواده‌ها باید قبل از مراجعه به مراکز خودارزیابی انجام دهند و اگر تب، خستگی و یا سابقه تماس با بیمار کرونایی را دارند تا دو هفته به پایگاه‌ها مراجعه نکنند و اگر مبتلا شده‌ باشند تا یک ماه بعد از بهبود مجاز به ورود به پایگاه نیستند .

مدیرکل بهزیستی هرمزگان از غربالگری 80 هزار و 897 کودک در سال گذشته خبر داد و گفت: براساس معاینات انجام شده در سطح سوم تعداد2 هزار و 525 کودک به اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم، عیوب انکساری، انحراف چشم و سایر بیماری ها مبتلا بودند که از این تعداد 446  نفر دارای مشکل تنبلی چشم تشخیص داده شدند.

وی افزود : این برنامه در سال جاری و با عنایت به اهداف و استراتژیهای سال 99  در 15 پایگاه ثابت وسیار در سراسر استان اجرا می گردد.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان هزینه دریافتی در بخش دولتی را 33000 ریال و بخش خصوصی 68000 ریال عنوان کرد و گفت : شهروندان در سراسر استان می توانند با در دست داشتن شناسنامه کودک به ادارات بهزیستی شهرستانها مراجعه و از خدمات غربالگری بینایی بهره مند گردند .

کد خبر 21828

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد