در رسانه | امکان شیوع «اختلال روانی پس از سانحه» در بین خانواده‌های داغدار کرونا

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: استرس و فشار روانی حاصل از دست دادن عضوی از خانواده در شرایط شیوع کرونا می‌تواند علایم اختلال روحی و روانی پس از سانحه را در افراد ایجاد کند، اختلال روانی که بسیار جدی محسوب می‌شود.

غلامحسین حقدادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص آسیب‌های روحی و روانی کرونا گفت:کرونا تاثیرات منفی چند جانبه روحی و روانی را در پی دارد و ایجاد استرس نمونه بارز این تاثیرات است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: طبیعتا تمام اختلالات روانی و بیماری‌های جسمی و روحی با منشاء استرس و اضطراب با شیوع کرونا گسترش پیدا خواهند کرد.

وی افزود: ویروس کرونا عامل ظهور استرس مزمن طولانی مدتی است که  تا مدت زمان بسیاری با مردم همراه است و این استرس بیشتر از ترس  ابتلا به این ویروس ناشی می‌شود و اختلال اضطراب و افسردگی یکی از نمودهای آن است.

حقدادی تصریح کرد: ویروس کرونا یک سری تبعات جانبی دارد مانند لطماتی که از جانب کساد شدن کسب و کار مردم و ضرر و زیان‌های اقتصادی بر معیشت مردم وارد می‌شود و یقینا تاثیر لطمات اقتصادی اپیدمی کرونا در تولید استرس و عدم برخورداری مردم از تغذیه مطلوب در پی نبود توان اقتصادی کافی در تامین مواد غذایی مغذی از دیگر آسیب‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان توضیح داد: ابتلای یکی از اعضای خانواده به کرونا عامل دیگری در تولید استرس است، که باید به آن پرداخت، وقتی یکی از افراد خانواده در شرایط سخت ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرد و یا جان خود را از دست می‌دهد، طبیعتا استرس بسیار زیادی به سایر افراد خانواده تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: این استرس می‌تواند بسیار در روح و روان افراد آن خانواده پایدار بماند و حتی می‌تواند علایم اختلال روحی پس از سانحه را در افراد ایجاد کند، اختلال روانی که  بسیار جدی محسوب می‌شود و معمولا در شرایط پر تنشی همچون جنگ و زلزله در افراد حادثه دیده ظهور می‌کند.

حقدادی با اشاره به فشار روانی که بر پرستاران و پزشکانی که در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس حاضر هستند، عنوان کرد: این گروه از افراد با استرس و خستگی طولانی مدتی مواجه می‌شوند و به طور دائم هم نگران ابتلا به این ویروس هستند و از طرفی به طور مستقیم مدام با افرادی مواجه هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند و شرایط سخت این بیماری را سپری می‌کنند و یا جان خود را از دست می‌دهند، با دیدن این صحنه‌های غم‌انگیز با افسردگی و اضطراب بسیار دامنه‌داری مواجه می‌شوند که منجر به فرسودگی جسمی و روحی این افراد می‌شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان با بیان اینکه فرسودگی جسمی و روحی کادر درمان را باید بسیار جدی گرفت، توضیح داد: این موضوع می‌تواند در درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا و در ادامه روند درمان و کنترل این اپیدمی مخصوصا برای آینده بسیار اثر گذار باشد.

حقدادی با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم در پی شیوع کرونا اظهار کرد: تغییری که کرونا در سبک زندگی افراد جامعه آرام آرام ایجاد کرده است، منجر به تغییرات تدریجی در شخصیت، سبک رفتاری و وضعیت روانی افراد جامعه شده است.

وی افزود: تطبیقی که مردم در سبک جدید زندگی با کرونا می‌دهند، اگر راحت و توام با سازگاری و به طور منطقی پیش برود، مشکلی را برای آنها به وجود نمی‌آورد، اما اگر افراد جامعه بخواهند در برابر این تغییر سبک زندگی از خود مقاومت نشان دهند، طبیعتا این مقاومت در بدن افراد تولید استرس می‌کند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان بیان کرد: وقتی روح و روان افراد جامعه با هجمه گسترده استرس و اضطراب ناشی از کرونا به طور مستقیم و غیر مستقیم مواجه می‌شود یقینا بیماری‌های روان‌تنی، بیماری‌های پوستی، غددی،گوارشی، قلبی و عروقی افزایش پیدا خواهد کرد.

حقدادی افزود: افسردگی و انواع اختلالات اضطرابی و ترس‌های مرضی ، وسواس ، اختلالات انطباق روانی و بیش فعالی‌ شایع خواهند شد و حتی بیماری‌های روانی که قبلا در افراد مبتلا کنترل شده بود، دوباره تشدید می‌شوند.

وی در ادامه سخنانش در خصوص راهکارهای کاهش تبعات سوء روحی و روانی کرونا گفت: بدن انسان مجهز به ریز فاکتورهایی است تا در برابر ظهور و بروز این استرس از خود دفاع کند این مکانیزم‌های دفاعی یا انطباقی باید کارآمد باشند تا با کمترین تبعات و خسارات بدن انسان را از لحاظ روحی و روانی از آسیب‌های این پدیده شوم خلاص کنند، اما اگر انسان‌ها مجهز به این مکانیزم‌ها نباشند و با رفتارهای هیجان‌مدار با آن مواجه شوند، طبیعتا به سلامت نمی‌توانند این دوره را پشت سر بگذرانند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در توضیح مکانیزم‌های انطباقی بیان کرد: مکانیزم‌های انطباقی درست، مکانیزم‌هایی است که به فرد کمک می‌کند، این مساله را چگونه به بهترین شکل کنترل کند و یقینا افرادی که مجهز به مهارت حل مساله هستند، می‌دانند چه راه‌کارهای مساله مداری را در پیش بگیرند تا بهتر با این شرایط برخورد کنند.

حقدادی تصریح کرد: اگر افراد در مواجه با کرونا صورت مساله را پاک نکنند، بلکه راه حل آن را بیابند و از برخوردهای هیجانی با این شرایط پرهیز کنند، یقینا با توجه به قابلیت بدن انسان در مواجه و تطبیق آن با انواع استرس‌های شدید و قادر هستند، این دوران را به سلامت به پشت سر گذارند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم با آموزش‌های عمومی و برگزاری جلسات مشاوره افراد جامعه را به این مکانیزم‌ها مجهز کنیم.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی توضیح داد: ورزش، تغذیه مناسب، کاهش استرس‌های محیطی، ایجاد روابط سالم و حمایت‌مدار بین افراد خانواده و ایجاد روحیه امید و نشاط نقش بسزایی در حفظ سلامت روان افراد دارد.

حقدادی در خصوص افراد به سوگ نشسته در دوران اپیدمی کرونا گفت: این افراد غم بزرگی را تجربه می‌کنند، غم عظیمی که در شرایط عادی قادر بودند آن را با برگزاری محافل تعزیه و دیدار بستگان التیام دهند، حتی برگزاری مراسم خاکسپاری باعث کاهش استرس در انسان می‌شود اما در شرایط حاضر برگزاری این مراسم دیگر میسر نیست و ممکن است به علت سپری نشدن درست دوره سوگواری علائم دیرپای آسیب‌های روانی در این افراد دیده شود.

وی به خانواده‌های سوگوار توصیه کرد: جهت طولانی نشدن دوره سوگواری در روح و روان نزدیکان متوفی باید به دنبال راه‌کارهای جایگزین باشند و باید اقوام و سایر بستگان سعی کنند، از طریق برگزاری مراسم مجازی سوگواری، تماس و گفت‌وگو با خانواده داغدار به ابراز همدردی بپردازند.

کد خبر 21673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد