در رسانه | معضل ازدواج از معضل طلاق در کشور ما پیشی گرفته است

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: معضل ازدواج درکشور ما از معضل طلاق پیشی گرفته است. ازدواج در کشور ما در طول ۸ سال گذشته از ۸۸ هزار به ۴۸ هزار ازدواج کاهش پیدا کرده است .

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: غلامحسین حقدادی معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در توضیح افزایش تماس شهروندان مشهدی با اورژانس اجتماعی خراسان رضوی طی چند ماه اخیربیان کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی که این روزها گریبانگیر اکثر مردم شده و نیز استرس های روانی ناشی از کرونا تقریبا از همان ابتدا افزایش تعداد تماس با اورژانس اجتماعی برای ما کاملا بدیهی بود.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تا به امروز شهروندان مشهدی تعداد۸۱ هزار ۷۲۳ بار با خط ۱۲۳ تماس گرفته اند که این تماس ها در سالهای گذشته تعداد تماس خیلی کمتر از این را با اورژانس اجتماعی داشتیم.

حقدادی افزود: از این تعداد تماس حدود ۵۴ هزار تماس مرتبط با فعالیت اورژانس بوده است و مابقی سئوالتی بوده که در حوزه کاری اورژانس نبوده که به هر شکل یا همکاران من پاسخو بوده اند یا به مراکز مرتبط ارجاع داده اند. از این تعداد ۱۸۰۰ تماس آن توسط خودروهای سیار به ماموریت انجامیده است

وی در خصوص تعداد تماس های کودک آزاری و همسر آزاری دراین مدت گفت: تماس های زیادی با موضوع کودک آزاری به اورژانس اجتماعی شده که الزاما همه اش گزارش کودک آزاری نبوده و صرفا سئوالهایی در این خصوص بوده است. یعنی عملا کودک آزاری صورت نگرفته است. با این همه اما از ابتدای امسال ما حدود ۳۴۰۰ تماس کودک آزاری داشته ایم این در حالی است که فقط تعداد ۱۴۸ مورد کودک آزاری صرف بوده که به ماموریت انجامید شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین از ابتدای امسال تعداد ۳۷۰۰ مور همسر آزاری به اورژانس اجتماعی گزارش شده است که ۳۸۵ مورد آن به ماموریت انجامیده است.

وی گفت: اما در خصوص  آنچه که اختصاصا درباره شیوع بیماری کرونا با تلفن ۱۲۳ تماس گرفته شده است بود  ۱۲۰۰۰ مورد بوده که درباره علائم بیماری، مشکلات اقتصادی بیماری کرونا و... و مواردی از این دست بوده که با اینکه در حیطه اختیارات مانبوده ولی همکاران من مساعدت لازم را با مراجعه کنندگان تلفنی داشته اند.

حقدادی در توضیح آمارمیزان طلاق در ۴ ماهه اول امسال افزود:میزان آمار طلاق در سال جدید به دلیل اینکه چند ماهی مراکز قضایی و مشاوره تعطیل بودند مخدوش است و آمار قابل استنادی نیست ولی با این همه آمار دو ماه خرداد و تیرامسال نشان میدهد که خوشبختانه امار طلاق افزایش نداشته است.

وی ادامه داد: جای خوشحالی است که بگویم میزان سازش زوجین امسال ۱۸ درصد افزایش داشته است. اما میزان افرادی که وارد پروسه مشاوره شده اند ولی طلاق نگرفته اند  حدود ۳۳ درصد بوده است که این آمار نشان می دهد نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته ایم.

این مقام مسئول درتوضیح لزوم مشاوره قبل از ازدواج گفت: آن چیزی که مسلم است مشاوره و مراجعه، به علم و تجربه افرادی که می توانند کمک کنند در عرصه روان شناحتی و مددکاری از روز  اول تا روز اخر زندگی لازم است. و برای ازدواج و انتخاب همسر اگاهی و توان و مهارت لازم است و برای طلاق هم مشاوره لازم است و هر کدام ماهیت خود را دارد و مانع همدیگر نیست ولی چون مشاوره قبل از ازدواج به لحاظ قانونی هیچ الزامی ندارد انجام نمی شود.

اما چیزی که این میان حائز اهمیت این است که در حال حاضرمعضل ازدواج درکشور ما از معضل طلاق پیشی گرفته است. ازدواج در کشور ما در طول ۸ سال گذشته از ۸۸ هزار به ۴۸ هزار ازدواج کاهش پیدا کرده است در واقع ما الان حدود ۶۰ درصد ازدواج های هشت سال قبل راداریم. حتی تعداد زیادی پشت  موضوع ازدواج مانده اند و در واقع بخشی از اینها حتی از سن ازدواجشان هم گذشته است حتی تعداد زیادی جوان آماده ازدواج داریم که اینها به هر دلیلی میلی به ازدواج ندارند که این قضیه می تواندمشکلات زیادی را برای باروری، سالمندی و...بوجود می آورد و حتی باعث آسیب های اجتماعی زیادی میشود.

غلامحسین حقدادی بیان کرد: اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است که ما در ازدواج  دو مشکل داریم که یکی ازدواج بد و دیگری کمبودازدواج است که این ازدواج کم هم به اندازه کافی آسیب زننده است. صرفا نباید به دنبال افزایش آمار ازدواج باشیم. نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم. باید به شکلی برنامه ریزی و آگاه سازی بشود که حمایت های لازم از ازدواج صورت بگیرد و چیزی مانع ازدواج نشود یعنی برای داشتن یک ازدواج خوب فضا سازی و آگاه سازی کند.

کد خبر 21671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد