برگزاری جلسه آموزشی مناسب سازی با همکاری بهزیستی و سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان مازندران دکتر گوهردهی با حضور در سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با اعضای هیات مدیره دیدار و در خصوص ضرورت مناسب سازی و نظارت بر اجرای دقیق استانداردها گفتگو کرد.

وی بابیان اینکه در برنامه ششم توسعه بهزیستی بعنوان متولی اصلی پیگیری بحث مناسب سازی در معابر و اماکن عمومی معرفی شده است، گفت: مناسب سازی  یعنی اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل به طوری که افراد معلول قادر باشند تا آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی ˓معابر˓محیط شهری و بین شهری و ساختمانهای عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی ˓اجتماعی ˓فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه مناسب سازی تنها برای افراد دارای معلولیت نیست افزود:   سالمندان، کودکان و  زنان باردار از جمله گروه هایی هستند که موقتا یا دائما نیاز به استفاده از امکانات مناسب سازی شده پیدا خواهند کرد.
مدیر کل بهزیستی مازندران با تاکید بر اینکه مناسب سازی تنها برعهده دستگاه های اجرایی و سازمان های دولتی کشور نمیباشد تصریح کرد:  علاوه بر اینکه سازمانهای دولتی و عمومی و شهرداری ها وظیفه رعایت اصول مناسب سازی را بر عهده دارند، معلولین و سازمانهای مردم نهاد، بخش خصوصی و  آحاد مردم نیز علاوه بر رعایت این موارد با مطالبه گری میتوانند نقش مهمی در پیشبرد اهداف این مهم بر عهده داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه سه درصد از جمعیت استان بعنوان افراد دارای معلولیت تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند، امار تخمینی افراد معلول، ناتوان و کم توان را بین ۱۰ الی ۱۵ درصد دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردها حدود 35 الی 40درصد از افراد جامعه نیازمند استفاده از امکانات مناسب سازی هستند.. .
دکتر گوهردهی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در سال ۹۶ افزود: سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی  ساختمان ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید..
وی خواستار همکاری  اداره کل بهزیستی و سازمان نظام مهندسی در برگزاری جلسه آموزشی مناسب سازی با کمک دستگاههای اجرایی ،نهاد ها و سازمانها شد و افزود : بهزیستی این آمادگی را دارد تا دوره های آموزشی آشنایی با آیین نامه  و دستورالعمل های مربوط به مناسب سازی در فرایند طراحی و نظارت و اجرا در ساختمانهای عمومی و خصوصی برای مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار نماید
.
دکتر گوهردهی با تاکید بر اهمیت رعایت چک لیست مناسب سازی ونظارت بر اجرای آن در بررسی نقشه های معماری اماکن عمومی و ساختمانها در دفاتر نمایندگی سازمان در سطح استان تصریح کرد: اجرای آیین نامه و دستور عمل های مناسب سازی به فرایند طراحی و نظارت و اجرا در ساختمانهای اعم از عمومی و ساختمانهای بند (د) برای  کلیه مهندسان استان الزامیست.
مدیرکل بهزیستی استان مازندران خواستار نظارت بر اجرای استاندارد های مناسب سازی کلیه ساختمانها توسط مهندسین ناظر و تیم های بازرسی سازمان نظام مهندسی شد و خاطرنشان کرد: هماهنگی و تعامل لازم با سازمان ،شهرداری ها،مراجع صدور پروانه و دیگر دستگاههای ذیربط مبنی بر اینکه صدور پایان کار پروژه های ساختمانی با کاربری عمومی ، باید منوط به رعایت استاندارد های تخصصی و نصب تجهیزات مربوط به معلولان باشد

کد خبر 21638

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد