در رسانه | ۱۲ درصد از جمعیت شهرستان گناباد را سالمندان تشکیل می‌دهند

رییس اداره بهزیستی گناباد: افزایش جمعیت سالمندان و گسترش شکاف بین نسلی در این شهرستان به یک دغدغه مهم تبدیل شده است.

قاسمعلی طالبی روز چهارشنبه در جلسه شورای ساماندهی سالمندان گناباد افزود: با توجه به زیاد بودن جمعیت سالمند این شهرستان باید  از ظرفیت تشکلهای مردم نهاد و غیر دولتی برای فرهنگ سازی و حمایت از این قشر و استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف در این زمینه بهره گرفت.

وی ادامه داد: زیاد بودن جمعیت سالمند در گناباد نشان دهنده توجه خاص به بهداشت و سلامت مردم این شهرستان است که موجب افزایش میانگین سنی شده است.

معاون فرماندار گناباد گفت: با توجه به جمعیت سالمندان وجود تنها یک مرکز برای نگهداری سالمندان در این شهرستان کافی نیست و باید از ظرفیتهای مختلف از جمله خیران برای حمایت از این قشر استفاده شود.

وی افزود: با توجه به شرایط سخت دوران شیوع کرونا و قرنطینه خانگی و کاهش مراودات اجتماعی و وجود مشکلات روحی برای سالمندان باید با انجام مشاوره های روان شناسی برای حمایت از این قشر گام برداشت.

طالبی با اشاره به اینکه دستگاههای اجرایی به دلیل مسائل و مشکلاتی مانند کمبود و محدودیت اعتبارات توان کافی برای توجه و  تکریم بازنشسته های خود ندارند، خواستار عنایت بیشتر به قشر بازنشسته ادارات شد.

رییس اداره بهزیستی گناباد هم پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: افزایش جمعیت سالمندان و گسترش شکاف بین نسلی در این شهرستان به یک دغدغه مهم تبدیل شده است.

علی آراسته افزود: ۱۲ درصد از مجموع بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان را سالمندان تشکیل می‌دهند و گناباد از نظر پیری جمعیت دومین شهر سالمند کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: بر این اساس توجه به مسائل و مشکلات قشر سالمند به ویژه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی باید در اولویت قرار گیرد.
رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: بخاطر تداوم پدیده خشکسالی و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن مهاجرت از این شهرستان به دیگر نقاط کشور افزایش یافته و جمعیت سالمندان گناباد طی سالهای اخیر افزایش یافته است.
وی افزود: خانواده و بستگان بیشتر سالمندان گناباد در دیگر نقاط کشور ساکن هستند اما این قشر به دلیل تعصب و علاقه به زادگاه خود در این شهرستان مانده اند لذا باید توجه بیشتری نسبت به مراقبت و تامین نیازهای سالمندان صورت گیرد.
آراسته ادامه داد: مشکل مهم سالمندان خلاء روحی و عاطفی است که آنها را به حاشیه رانده بنابراین باید بیشتر در کانون خانواده با محوریت فرزندان و متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود نگهداری و مورد توجه قرار گیرند.
مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

کد خبر 21521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد