۱۱۱ سرای ورزشی و فرهنگی تهران برای معلولان مناسب سازی شد

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: با همکاری شهرداری های مناطق ۲۲ گانه ۱۱۱ سرای ورزشی و فرهنگی برای استفاده معلولان مناسب سازی شده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران؛  سید «احمد خادم» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۶۶ محور از خیابان های شهر تهران نیز برای معلولان مناسب سازی شده است تا این قشر نیز به حقوق شهروندی خویش دست پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۵ تا ۹۸، با همکاری شهرداری تهران ۱۱۰ بوستان برای رفت و آمد معلولان مناسب سازی شده است، گفت: امسال شهرداری تهران بودجه خود را ۳۰۰ درصد افزایش داده یعنی از ۷۵ به ۵۰۰ میلیارد تومان ارتقا داده است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران  ادامه داد: این بودجه امسال تخصیص یافته و شهرداری دغدغه مند در مناسب سازی معابر و مکان های عمومی است. وی با اشاره به اینکه همه دستگاه ها باید در زمینه مناسب سازی ورود کنند،  گفت: حرکت های خوبی در زمینه مناسب سازی در دستگاه ها صورت گرفته ولی این امر متناسب با نیاز جامعه معلولان نیست و نیاز به اقدامات بیشتری است.

خادم افزود: باید پیش از ساخت و سازها، مبلمان شهری و ایجاد مکانهایعمومی، مقوله مناسب سازی در نظر گرفته شود تا از هزینههای بعدی و اضافی جلوگیری شود.

وی بر فرهنگسازی استفاده معلولان از خدمات عمومی و خصوصی تاکید کرد و گفت: در مرحله اول باید فرهنگ ایجاد شود و بعد از آن دغدغه و ابزار آن در دستور کار قرار گیرد زیرا تا مطالبه ای نباشد مساله ای پیگیری و به سرانجام نمی رسد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران ابراز داشت: در تصمیم ها و مناسب سازی های شهری باید خانواده های مددجویان بهزیستی و یا تشکلهای فعال را دخیل کنیم تا با شناخت مشکلات آنها موانع را برطرف سازیم.

در ادامه این جلسه کارشناس مسئول امور توانبخشی بهزیستی استان تهران بیان داشت: سال ۱۳۸۳ قانون جامعه حمایت از معلولان به تصویب رسید که در این قانون وظیفه همه دستگاه های متولی را بیان کرده است و این قانون در سال ۱۳۹۶ به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت بازنگری و اصلاح شد.

مریم سلطانی اضافه کرد: سال گذشته ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای معلولان هزینه مناسب سازی منزل و خودرو اختصاص یافته است.

وی گفت: همچنین دوره های آموزشی برای دستگاه های اداری و موارد اصلاحی در مناسب سازی ساختمان ها و خدمات به معلولان برگزار شده و این دوره ها در شهرستان های استان تهران نیز اجرایی شده است.

کارشناس مسئول امور توانبخشی بهزیستی استان تهران تاکید کرد: بعضی از دستگاه ها عنوان میکنند که مراجعه کننده معلول ندارند در حالی که امکان دارد یکی از کارکنان خودشان به معلولیت موقت دچار شود از این رو مناسبسازی مقوله های است که باید همه دستگاه ها به آن اهتمام داشته باشند.

وی با بیان اینکه معلولیت دو نوع است، گفت: معلولیت دائم و موقت است که در معلولیت موقت فرد در یک زمان کوتاهی دچار مشکل جسمی و حرکتی می شود مانند فردی که دچار شکستی در قسمتی از پا و یا دست شده باشد.

سلطانی خاطر نشان کرد: در جشنواره شهید رجایی که هر سال بین دستگاه های خدمت رسان برگزار می شود ۳۰ امتیاز به مناسب سازی دستگاه برای معلولان اختصاص یافته است تا از این طریق دستگاه ها با رغبت بیشتری در این زمینه ورود کنند.

کد خبر 21475

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد