حمایت از اقدامات خردمندانه  موجب تعالی بهزیستی می شود

نشست بررسی فعالیت های موسسات خیریه بهزیستی استان تهران در موضوعات توانبخشی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، در این نشست، سید احمد خادم معاون امور توانبخشی بهزیستی استان، غلامرضا فروغی مشاور جوان رئیس سازمان بهزیستی کشور و مدیرعامل بنیاد خیریه معلولین ایرانیان حضور داشتند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در ابتدا با تبریک دهه ولایت و عید سعید غدیرخم با تاکید بر اینکه تاکنون بخشی از خدمات بهزیستی به جامعه هدف مبتنی بر محور روستا بوده است، بیان داشت: مصادیق مثبت فراوانی در این حوزه داریم که در دسترس عموم قرار دارد و قابل مشاهده است. 
سید احمد خادم در ادامه افزود: توانبخشی باید به سمتی برود تا محله محوری پایه و اساس آن شود که نگاه مبتنی بر روستا به این موضوع کمک جدی می نماید. 
این مسئول در این رابطه اضافه کرد: باید گسترش دامنه خدمات به سمت و سوی آحاد جامعه باشد و خدمات در متن جامعه ارائه شود تا مردم به شیوه های مختلف خدمات را لمس کنند. 
خادم با بیان اینکه در خیریه ها دو مدل برای جمع آوری کمک های مردمی وجود دارد، تصریح کرد: در نوعی، افراد مختلف فعالند و اعانات مردم را جمع آوری می کنند و در دیگر مدل، کارکنان خیریه ها از خانواده بهزیستی هستند که در این حالت این افراد تکالیف اجتماعی و مسئولیت های مردم را بیشتر تحریک نموده تا آحاد جامعه برای کمک نمودن وسوسه انگیزانه اقدام کنند. 
وی افزود: در تحریک و تشویق مردم برای ادای تکالیف بهینه اجتماعی نباید فقط به خیریه ها متکی بود بلکه باید همه دست به دست هم داده و به عنوان مثال بر نقش پر رنگ رسانه ها تأکید بیشتری نمود.
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران با تشریح خانه های مهربانی اظهار داشت: در این خانه ها که راه اندازی می شوند بر اساس محله محوری آموزش های خاص سبک زندگی به افراد دارای معلولیت ارائه می شود تا فرد بازتوان و توانمند گردد.
وی افزود: در خانه های مهربانی  حداکثر توان برای برآورده شدن نیازهایی چون مهارت، شغل، مسکن، ازدواج و ... بکار گرفته می شود. 
خادم در ادامه گفت: کارگاه های کوچکی در محلات فعالند که تولیدات افراد دارای معلولیت را که قریحه و ذوق هنری دارند را به نمایش گذاشته و بازاریابی می کنند  که خوشبختانه مجموعه بهزیستی در استان تهران از این افراد با نگاهی خاص حمایت نموده و در دستور کار خود دارد. 
وی افزود: ضرورت نگاه مستمر به تکلیف اجتماعی و تشویق مردم باید دائما صورت پذیرد و این نگاه در راستای هدف غایی که همان غنی شدن و خود کفا گردیدن است، قرار گرفته و ریل گذاری برای هدایت توانخواهان و افراد دارای معلولیت در قالب گروه های اجتماعی و توانبخشی نیز در راستای تکمیل همین دیدگاه است.
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در پایان تصریح کرد: از خدمات و اقداماتی که مطلوب و خردمندانه باشند و موجبات احیا و تعالی خانواده بزرگ بهزیستی را فراهم آورند، حمایت می نمائیم. 

در ادامه نشست مشاور جوان رئیس سازمان بهزیستی کشور با تبریک عید غدیرخم، حضور سید احمد خادم بر مسند معاونت توانبخشی بهزیستی تهران را فرصتی مبارک و غنیمت دانست و تصریح کرد: نگاه خانواده محور ایشان به سازمان بهزیستی و پرهیز از جزیره محوری باعث شده تا عملا لمس کنیم تا خانواده بهزیستی بالنده است و در لایه های زیرین آن ارتباطات صمیمانه موج می زند و این نشان می دهد که روحیه انسان گرایانه در خانواده بهزیستی تبلور عینی یافته و حضور فردی مسلط به امور از حیث دانشگاهی و آشنا به محیط، چنین شرایطی را فراهم آورده است. 
غلامرضا فروغی با بیان اینکه دغدغه ها در لایه های سازمان تفاوت دارند، بیان داشت: هیچ محدودیتی برای بیان دغدغه ها و اندیشیدن برای حل آن ها متصور نیستیم. 
این مسئول با تاکید بر مقوله مهارت افزود: آموزش ها باید در خانه های مهربانی بر مبنای مهارت آموزی باشد و در این خانه ها تعریفی جدید از مسئولیت اجتماعی ارائه شود ضمن آنکه تحریک افراد برای اجرای صحیح مسئولیت از سازوکارهایی است که در این خانه ها اندیشده شده و می شود. 
مشاور جوان رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: توانمند سازی افراد دارای معلولیت از مسیری به نام تواناسازی می گذرد که خواستن و توانستن با بسترهایی انگیزشی انجام می شود تا امور، توسعه یافته و موجب رونق خانواده و افتخار اعضای آن شود.
فروغی افزود: باید از ظرفیت های موجود در خانواده بهزیستی حداکثر استفاده را بنمائیم و به عنوان مثال، تعاونی های مختلف را متشکل از اعضای خانواده راه اندازی کنیم تا آنان خودکفا شوند. 
این مسئول شرط خودکفایی را توانمندسازی اعلام کرد و در ادامه بیان داشت: کارآفرینی پس از توانمندسازی، ایجاد می شود و آن را تکمیل می کند. 
مشاور جوان رئیس سازمان بهزیستی کشور یکی از شروط تکامل خانواده بهزیستی را تبدیل خانه های مهربانی به مراکز رشد دانست و اظهار داشت: خانه های مهربانی قابلیت این را دارند که به مراکز رشد مبدل شوند تا در این مسیر با بستر سازی مناسب و همسو نمودن فعالیت ها، یکایک اعضای بهزیستی تکامل یابند. 
در ادامه این نشست مدیرعامل و تعدادی از اعضای بنیاد خیریه معلولین ایران به ایراد سخن پرداخته و با ارائه گزارشی از فعالیت بنیاد و تشریح چالش های پیش رو، پیشنهادهای خود را نیز برای توانمندسازی بهینه افراد دارای معلولیت بیان داشتند.

کد خبر 21306

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد