جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی اماکن و معابر استان البرز برگزار شد

روز چهارشنبه مورخ ۱۵ مردادماه ۹۹ جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز به ریاست استانداری البرز و دبیری اداره کل بهزیستی استان البرز با حضور دکتر دکتر "درویش پور " معاون امور عمرانی استانداری البرز ، دکتر "ابوالفضل فانی"  مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری البرز، دکتر "احد رسولی" عضو شورای اسلامی شهر کرج ، دکتر "اسدالله حیدری" مدیرکل بهزیستی استان البرز، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان، فرمانداران شهرستان ها، نمایندگان شهرداری ها و سایر دستگاههای مرتبط با امر مناسب سازی درمحل سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد.

گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز ، در ابتدای جلسه که با دستور جلسه پیگیری مصوبات جلسه قبل،  گزارش اقدامات انجام شده،  مشکلات و موانع فرا روی دستگاههای اجرایی در زمینه اجرای صحیح دسترسی به محیط های فیزیکی شهری و بررسی مشکلات تردد معلولین و جانبازان برگزار شد ارجمند نیا کارشناس مناسب سازی استان البرز با ارائه عکس و فیلم از معابر به بررسی نقاط مختلف شهری پرداخت و پس از آن دکتر آذر نماینده جامعه معلولین نیز با ارائه گزارش مصور از مشکلات معابر و مبلمان شهری خواستار مرتفع کردن آن توسط شهرداری ها و فرمانداری ها شد. در ادامه دکتر " اسدالله حیدری " مدیر کل بهزیستی و دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان البرز ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و خوشامدگویی به حاضرین گزارش مبسوطی از اقدامات انجام شده دبیرخانه ارائه داد.

مدیرکل بهزیستی استان در خصوص شرایط موجود و همه گیری ویروس کرونا از مدیران کل دستگاههای اجرایی که کارمندان معلول دارند درخواست کرد در این ایام توجه ویژه ای به معلولین داشته باشند و گفت: از آنجایی که امکان سفرهای درون شهری و تردد احتمال آلودگی به ویروس کرونا را بیشتر میکند و تردد برای معلولین در شرایط فعلی بسیار سختتر از سایر آحاد جامعه می باشد خواهشمندم با استفاده از ظرفیتی که برای دورکاری وجود دارد از امکانات و اختیاراتی که مدیران محترم دارند استفاده کرده و در این خصوص مساعدت لازم برای معلولین عزیز را داشته باشند.

این مقام مسئول گفت : تعداد ۲۵۶ معلول نابینا در ادارات و بخش خصوصی استان البرز مشغول بکار هستند که نسبت به دیگر معلولین شرایط بسیار سخت تری برای تردد و حاضر شدن در محل کار خود دارند.

دکتر حیدری در ادامه دغدغه یکی از جانبازان عزیز را مطرح کرد و افزود : در جلسه قبل مدیرکل محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کردند که ۱۶ هزار جانباز مهمان در شهر کرج داریم و جای تاسف هست که هنوز بخش اعظمی از معابر و اماکن شهر کرج مناسب سازی نشده و امکان تردد آسان جانبازان ، معلولین و سالمندان وجود ندارد وضعیت معابر شهری بگونه ای است که اگر عملاً یک تابلو نصب کنند که ورود افراد جانباز و معلول ممنوع است خیلی بهتر است تا اینکه این عزیزان را در شهر سرگردان کنیم.

وی در خصوص عدم مناسب سازی بودن بودن خانه ها گفت : این اصلا زیبنده ی جامعه ما نیست جانبازی که تمام زندگی و هستی خودش را برای مردم این جامعه گذاشته نتواند یک خانه استیجاری کاملا مناسب سازی شده برای زندگی پیدا کند.

دکتر حیدری در ادامه با توجه به مصوبات جلسه قبل خواستار ارائه گزارش عملکرد کلیه دستگاهها از جمله معاونت معماری و شهرسازی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج شد.

 در ادامه دکتر درویش پور معاون امور عمرانی استانداری البرز ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد مثبت بهزیستی استان البرز و پیگیری مجدانه دکتر حیدری گفت :کلیه دستگاهها باید باید اثربخش باشند و هدفمند کار کنند و برای خود یک هدف تعیین کنند و تلاش نمایند به آن هدف برسند.

وی افزود:آن هدف میتواند این باشد که مثلا فرمانداری یک شهرستان در نظر داشته باشد وضعیت مناسب سازی اماکن ، معابر و ادارات را بگونه ای انجام دهد که بگوید طی ۶ ماه آینده دیگر هیچ مکان مناسب سازی نشده ای در شهرستان ما وجود نخواهد داشت.

دکتر درویش پور افزود :باید از یک جایی شروع کرد تا به نقطه دلخواهمان برسیم و این وظیفه اخلاقی و شرعی و اداری ماست که تمام موانع را از سر راه عزیزان جانباز ، معلول و کم توانان برداریم.

معاون امور عمرانی استانداری تصریح کرد :همه شهرستانها باید یک تیم خبره کارشناس و مشاور در اختیار داشته باشند تا وضع موجود خیابان ها ، معابر و تمامی اماکن را بررسی و مورد مطالعه قرار دهد.

وی گفت : باید الزام کنیم پیوست مناسب سازی حتما در کارهایشان باشد و همچنین آموزش برای بخش خصوصی و دولتی ساخت و ساز ها داشته باشیم و در صدور پروانه شهرداری ها آنها را ملزم کنیم در نظارت ها دقت کافی داشته باشند.

این مقام مسئول افزود : باید خدمت به جامعه معلولین را رسالت خود بدانیم و دیگر نباید هیچگونه دغدغه ای در مبحث مناسب سازی در کل استان داشته باشیم.

وی در پایان گفت : باید شهرداران در جلسه آینده گزارشی مفصل و مصور از عملکرد خود در زمینه مناسب سازی معابر و اماکن ارائه دهند و شهرداران باید پیشگام امر مناسب سازی باشند.

در ادامه دکتر احد رسولی عضوشورای اسلامی شهر کرج و رئیس کمیسیون شهرسازی بافت های فرسوده شورای شهر کرج نیز طی سخنانی گفت : با تلاش مظاعف ، کارها و ایده های خوب می توانیم شهری مناسب برای همه بویژه معلولین عزیز داشته باشیم.

وی افزود : از ابتدای دوره ی شورای پنجم اجرایی کردن قوانین مربوط به مناسب سازی جزء اولویت های این شورا بود.

دکتر رسولی گفت : در همین راستا ما با تمام مجموعه هایی که در ذیل مدیریت شهری بودند به اضافه کارشناسان و مشاوران با تخصص شهرسازی همکاری داشتیم و بررسی های گسترده ای را در طی ۸ ماه انجام دادیم و طرحی را جهت اجرا اماده کردیم و این طرح را تقدیم میکنم به عزیزان معلول که در شهر معلول کرج زندگی میکنند و تاکنون رنج زیادی بردند.

وی ادامه داد : نظر به ضرورت تحقق حقوق معلولین و سالمندان بعنوان بخش قابل توجه ای از اقشار جامعه و در راستای بهره مندی از حقوق شهروندی و رعایت عدالت اجتماعی و بهره برداری از خدمات جامعه همچون سایر شهروندان و همچنین ایجاد فرصت هایی برابر به جهت دسترسی به محیط های فیزیکی ، اطلاعات و ارتباطات ستاد هماهنگی پیگیری مناسب سازی کشور به موجب ماده ۲ قانون حمایت از حقوق معلولان و آیین نامه اجرایی آن در تلاش است که شرایطی را فراهم کند تا موانع و فعالیت روزمره و حضور ممعلولان در فضاهای شهری و ساختمان های عمومی مرتفع شده وبتوانند همچون سایر افراد در جامعه زندگی کنند.

دکتر رسولی افزود : تحقق این امر از طریق سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، نظارت و جلب مشارکت های تمامی دستگاهها اعم از دولتی و غیر دولتی امکان پذیر خواهد بود.

وی تصریح کرد : البته ما فقط به این اکتفا نکردیم از بین ۳۵ قانونی که ما بررسی کردیم رسیدیم به ۱۴ قانون که تمامی بندهایش لازم الاجرا هست که از اهم این بندها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد ۱- شهرداری ضمن بازنگری مستندات مربوط به تعهد ثبتی در زمان صدور پروانه ،مهندسین نقشه بردار ،طراح ها و آرشیتکت ها، مجریان ذی صلاح مهندسان ناظر و مالکان موظف به اخذ تعهد در خصوص رعایت کامل ضوابط و مقررات مناسب سازی معابر شهری نماید و در صورت عدم رعایت پایان کارساختمان صادر نگردد ۲-ارزیابی کیفی پیمانکاران صورت گرفته و از حضور پیمانکاران متخلف در زمینه عدم رعایت مقررات مناسب سازی جلوگیری به عمل آید ۳-صدور پروانه ساختمان و پایان کار مبتنی بر رعایت کامل ضوابط و دستورالعمل های مناسب سازی میباشد۴-نصب نشانه ها و علائم فیزیکی لازم با اولویت میادین و معابر اصلی ۵-تسهیلات و خدمات ویژه برای کم توانان جسمی و جانبازان در امر رفت و آمد از طریق سازمان حمل و نقل ریلی۶-شهرداری همه مناطق ملزم هستند در تمامی پروژه های عمرانی صدور پروانه و پایان کار را منوط به رعایت کامل قوانین و مقررات مناسب سازی نمایند.

در ادامه جلسه نماینده معاونت شهرسازی شهرداری ضمن ارائه گزارش عملکرد حوزه مربوطه گفت : موارد زیاد مناسب سازی را در سطح شهر اجرا و معابر را اصلاح کرده ایم و این موارد را باید در دو بخش دسته بندی کنیم یکی مسائلی که قبلا اجرا شده و در رعایت اصول مناسب سازی کم توجهی شده بود و دیگری مواردی که جدید هست و در حال حاضر بعد از ارائه چک لیست ها انجام میشود.

وی افزود : با اطمینان کامل میتوانیم بگوییم کلیه پروانه های صادره از زمان ابلاغ دستورالعمل ها و بخشنامه ها و تاکیدات بیشتری که توسط دستگاههای ذی ربط و شورای اسلامی شهر کرج شده است را مجدانه پیگیر هستیم تا هیچ بنایی از بناهای عمومی و مسکونی مشکلی برای تردد و سکونت افراد کم توان نداشته باشند.

وی افزود : کلیه الزاماتی که باید در طراحی ساختمان اعم از ورودی ساختمان ،راهروها،راه پله ،رمپ،توقف گاهها و پارکینگها دیده شده و در چک لیست ما قرار دارد و کارشناسان این معاونت در هنگام تایید نقشه کلیه این موارد را مورد توجه قرارداده و مطابق دستورالعمل ها اقدام خواهند نمود.

این مقام مسئول گفت : در خصوص معابر شهری نیز همین اهتمام را داشته ایم و مناسب سازی معابر اعم از سطح شیب دار ، کنارگذر و فضای سبز در زمان صدور پروانه مورد نظر قرار خواهد گرفت و پایان کار بر اساس رعایت کامل قوانین مناسب سازی داده خواهد شد.

نماینده معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز در این جلسه با ارائه گزارش مصور از فعالیت های انجام شده اذعان داشت : معاونت حمل و نقل و ترافیک به عنوان یکی از متولیان امر مامور شد بحث مناسب سازی را از آذرماه سال۹۷ برعهده گیرد و عملا کار اجرایی را با اصلاح گذرگاههای عابر پیاده سطح شهر شروع کردیم و در این مدت از ۱۳۵۱ نقطه گذر عرضی عابر پیاده که در سطح شهر کرج داریم ۱۴۰ نقطه را مناسب سازی کردیم.

وی افزود : مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در اختیار هر منطقه شهرداری برای مناسب سازی قراردادیم و درحال حاضر درحال اصلاح و مناسب سازی باند شمالی محور شهید بهشتی به طول ۲ کیلومتر وهمچنین اصلاح خیابان اصلی رجایی شهر به طول ۲ کیلومتر میباشیم.

وی تصریح کرد :۸۶ دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده خریداری کردیم و تا کنون ۸۱ دستگاه آن تحویل شده که از این تعداد۵۴ دستگاه در مناطق مختلف شهر فعال و در حال خدمت رسانی میباشند.

در ادامه جلسه نماینده نوسازی مدارس عملکرد حوزه فعالیت خود را ایجاد بازشو درها برای خروج بهتر ، حذف آستانه از محل درها ،ایجاد آسانسور در پروژه های جدید ،ایجاد بالابر ، تعبیه رمپ ، نصب سرویس بهداشتی فرنگی در مدارس ،کاهش ارتفاع تخته سیاه عنوان نمود.

در ادامه جلسه نصیر شماخی از افراد داری معلولیت که به نمایندگی از جامعه معلولین در این جلسه حضور یافته بود ضمن تقدیر از کلیه مسئولین مرتبط با امر مناسب سازی علی الخصوص مدیرکل بهزیستی استان گفت : از سوی وزارت محترم کشور ابلاغیه مربوط به ارائه پایان کار به ساختمان های عمومی از سوی شهرداری ها منوط به رعایت کامل قوانین مناسب سازی میباشد که انتظار ما از شهرداران محترم این است که نهایت اهتمام خود را در این امر مهم داشته باشند.

وی گفت : متاسفانه در بسیاری از ساختمان های احداث شده ویا درحال احداث بعد از عملیاتی شدن ساختمان دیگر برای مناسب سازی قابل تغییر نمی باشد.

وی افزود : در اکثر ساختمان ها ایرادات بسیار اساسی در رمپ ساختمان وجود دارد و لازم است با توجه به هزینه ،تلاش و زحمتی که کشیده شده نیاز معلولین رعایت شود.

شماخی گفت : اقدامات خوبی نیز در حوزه مناسب سازی اتفاق افتاده از جمله پارک رودکی که برای استفاده معلولین کاملا مناسب سازی شده است.

وی افزود : همچنین اضافه شدن ۵۴ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری از افدامات مثبت شهرداری می باشد اما لازم است قبل از آنکه تجهیزات مناسب سازی خریداری شود نسبت به اصلاح زیرساخت ایستگاههای اتوبوس توجه شود که در غیر اینصورت وجود اتوبوس های مناسب سازی شده نفعی برای معلولین و سالمندان نخواهد داشت.

کد خبر 21264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد