لزوم حذف هرگونه مانع در مسیر تردد افراد ناتوان

با حضور مهندس مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران و دکتر گوهردهی مدیر کل بهزیستی استان مازندران همایش استانی شهرداران بصورت ویدئو کنفرانس با شهرداران در استانداری مازندران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان مازندران دکتر گوهردهی ضمن تبریک دهه ولایت بابیان اینکه در برنامه ششم توسعه بهزیستی بعنوان متولی اصلی پیگیری بحث مناسب سازی در معابر و اماکن عمومی معرفی شده است، گفت: مناسب سازی  یعنی اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل به طوری که افراد معلول قادر باشند تا آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی ˓معابر˓محیط شهری و بین شهری و ساختمانهای عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی ˓اجتماعی ˓فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه مناسب سازی تنها برای افراد دارای معلولیت نیست افزود:   سالمندان، کودکان و  زنان باردار از جمله گروه هایی هستند که موقتا یا دائما نیاز به استفاده از امکانات مناسب سازی شده پیدا خواهند کرد.
مدیر کل بهزیستی مازندران با تاکید بر اینکه مناسب سازی تنها برعهده دستگاه های اجرایی و سازمان های دولتی کشور نمیباشد تصریح کرد:  علاوه بر اینکه سازمانهای دولتی و عمومی و شهرداری ها وظیفه رعایت اصول مناسب سازی را بر عهده دارند، معلولین و سازمانهای مردم نهاد، بخش خصوصی و  آحاد مردم نیز علاوه بر رعایت این موارد با مطالبه گری میتوانند نقش مهمی در پیشبرد اهداف این مهم بر عهده داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه سه درصد از جمعیت استان بعنوان افراد دارای معلولیت تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند، امار تخمینی افراد معلول، ناتوان و کم توان را بین ۱۰ الی ۱۵ درصد دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردها حدود ۳۵ الی ۴۰درصد از افراد جامعه نیازمند استفاده از امکانات مناسب سازی هستند.
مدیر کل بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه مازندران دومین استان کشور از نظر رشد سالمندی است تصریح کرد: با توجه به اینکه جامعه به سمت سالمندی پیش میرود ضروریست تا برنامه ریزی صحیحی جهت فراهم نمودن امکانات برای حضور مناسب و موثر سالمندان در فضاهای عمومی در دستور کار قرار گیرد. .

دکتر گوهردهی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در سال ۹۶ افزود: سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی  ساختمان ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.
خواستار همکاری موثر و دقیق شهرداری ها و نظارت آنها در صدور پروانه های ساختمانی مطابق با استانداردهای احداث و دستورالعمل های مناسب سازی شد و افزود : شهرداری ها باید از صدور گواهی پایان کار برای ساختمان هایی که این دستورالعمل ها و استانداردها را رعایت نمی کنند خودداری نمایند.
دکتر گوهردهی خواستار تعامل شهرداری ها با بهزیستی برای استفاده از ظرفیت تبلیغات شهری در جهت آگاه سازی و فرهنگسازی در خصوص اهمیت مناسب سازی به آحاد جامعه شد و گفت: بهزیستی این آمادگی را دارد تا با برگزاری جلسات آموزشی  استانداردهای مناسب سازی را برای شهرداری ها ارائه کند ضمن اینکه انتخاب یک خیابان بدون مانع در هر شهر میتواند اقدام مناسبی در معرفی خدمات شهرداریها در زمینه مناسب سازی به مردم باشد.

کد خبر 21154

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد