کشور با بحران سالمندی جمعیت روبرو است

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با تقسیم‌بندی مقوله سالمندی به «سالمندی فردی» و «سالمندی جمعیت» گفت: در پی کاهش ازدواج، تاخیر در ازدواج، افزایش مهاجرت، افزایش ناباروری و کاهش نرخ زاد و ولد با سالمندی جمعیت روبرو هستیم و این اتفاق کشور را با بحران روبرو کند.

حسام‌الدین علامه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر در هر کشوری تعداد سالمندان بالاتر از ۶۰ سال افزایش یابد، سطح توانمندی اقتصادی، رفاهی و اجتماعی را کاهش می دهد اما از سوی دیگر بهبود وضعیت سلامت و بهداشت و بهزیستی در افزایش طول عمر تاثیر مستقیم دارد و تعداد سالمندان را افزایش می دهد. به طور مثال سن امید به زندگی اکنون به بالای ۷۰ سال رسیده است.
وی ادامه داد: هنگامیکه تعداد سالمندان افزایش می‌یابد به آن «سالمندی فردی» اطلاق می‌شود اما هنگامیکه میزان درصد جمعیت سالمندان افزایش پیدا می کند با «سالمندی جمعیت» روبرو هستیم. اکنون در هرم جمعیتی کشور درباره افراد بالای ۶۰ سال،   افزایش درصد سالمندان را داریم که در نتیجه کاهش ازدواج، تاخیر در ازدواج، افزایش مهاجرت، افزایش ناباروری و کاهش نرخ زاد و ولد ایجاد شده است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور اظهار داشت: کاهش درصد جمعیت مولد و جوان در دراز مدت منجر به سالمندی جمعیت می شود.
علامه افزود: «سالمندی فردی» نیاز به برنامه ریزی برای مشارکت اجتماعی و تکریم و حضور فعال و مثبت در دوران سالمندی دارد که شورای عالی سالمندان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،   تمهیدات لازم را برای ارائه خدمات به سالمند فراهم می کند اما سالمندی جمعیت مرتبط با دستگاه‌هایی است که در مورد خانواده، تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و تحصیل جوانان برنامه ریزی کنند.  
وی تصریح کرد: «سالمندی جمعیت» ارتباط مستقیمی با شورای عالی سالمندی ندارد و نهادهای دیگری باید سیاست تشویقی و آسیب شناسی درباره موضوعاتی مانند ازدواج و فرزندآوری را اتخاذ کنند.
به گفته علامه، درحال حاضر هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 21128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد