در رسانه | تلاش بهزیستی برای تغییر پروتکل ملاقات در خانه سالمندان

بحران شیوع کرونا و قرمز شدن وضعیت استان، منجر به تغییر سیاست های سازمان بهزیستی در مراکز نگهداری از سالمندان شده است. یکی از این تغییرات، ایجاد محدودیت در ملاقات بین سالمندان و خانواده های آنان بوده است........

خراسان/ موفقی/ بحران شیوع کرونا و قرمز شدن وضعیت استان، منجر به تغییر سیاست های سازمان بهزیستی در مراکز نگهداری از سالمندان شده است. یکی از این تغییرات، ایجاد محدودیت در ملاقات بین سالمندان و خانواده های آنان بوده است. مسئله ای که  منجر به افزایش احساس انزوا و تنهایی در فرد سالمند و زمینه ساز ایجاد مشکلات روحی و عاطفی در این دسته از افراد و خانواده های آنان شده است. یکی از شهروندان در تماس تلفنی خود با تحریریه خراسان می گوید:« چرا بهزیستی اجازه ملاقات مادران سالمند ما را نمی دهد؟ از زمان شیوع کرونا مادر پیر 80 ساله ام را ندیده ام. شاید کرونا تا سه سال دیگر هم ادامه یابد و مادرم فوت کند. لطفا پیگیری کنید چرا بهزیستی به جای تمهید پروتکل های بهداشتی و فراهم کردن شرایط مناسب، ما را از دیدار عزیزان مان محروم کرده است؟» برای پیگیری این موضوع به گفت وگو با مسعود فیروزی، معاون توان بخشی اداره کل بهزیستی استان پرداختیم.


فیروزی درباره ممنوعیت ملاقات ها می گوید:« ما در این خصوص تابع پروتکل های ملی هستیم. در پروتکلی که در ابتدای کرونا به ما ابلاغ شد، ملاقات و پذیرش ممنوع بود. پس از آن در شرایط خاصی ملاقات را برای مناطق غیرقرمز آزاد کردند. اکنون با توجه به قرمزی وضعیت استان اگر سالمندی را به مرخصی ببرند،  تا زمانی که شرایط سفید نشود، ما سالمند را دیگر پذیرش نخواهیم کرد. بنابراین برای سلامت مراکز، ما پروتکل ها را به طور دقیق رعایت می کردیم. طبق پروتکل ملاقات از ابتدای کرونا تا 17 خرداد کلا ممنوع بود، از این تاریخ به بعد به مدت چند روز( 10 تا 12 روز)، پذیرش و ملاقات با شرایط خاص انجام می شد. حتی در زمانی که وضعیت قرمز نبود، شرایط ملاقات با تب سنجی فرد ملاقات کننده و پوشیدن لباس خاص، در اتاقی خاص و جداسازی بین ملاقات کننده و ملاقات شونده انجام می شد. اکنون که در شرایط قرمز به سر می بریم، ملاقات با همین وضعیت هم ممنوع است.»

وی درباره تلاش های بهزیستی استان به منظور فراهم  کردن شرایط این ملاقات ها می گوید:« از آن جا که خراسان رضوی مدت مدیدی است در شرایط قرمز به سر می برد، ما اعلام کردیم در صورت امکان پروتکل های جدیدی برای مناطق قرمز الحاق شود، اما هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است. بنابراین در اولین جلسه ای که این هفته تشکیل می شود، درباره خراسان رضوی قراراست شرایطی را پیش بینی کنند که در صورت امکان در شرایط قرمز هم، ملاقات و حتی پذیرش اتفاق بیفتد.» وی همچنین درباره امکان ملاقات های مجازی بیان کرد:« با توجه به این که تعداد افراد در مراکز زیاد است، امکان دارد حتی هفته ای یک بار هم همه آن ها موفق به تماس تصویری نشوند، اما به طور کلی اکنون امکان ملاقات مجازی وجود دارد.»
مشکلات مالی مراکز نگهداری سالمندان استان
معاون توان بخشی اداره کل بهزیستی استان در ادامه گفت و گو تصریح کرد:« ما هم از این وضعیت ناراحت هستیم، چرا که سالمندی اگر خانواده اش به او سر بزنند، شرایط بهتری از نظر روحی خواهد داشت. نگهداری افراد در مراکز به دلیل همین محدودیت ها در ملاقات، کار ما را بسیار دشوارتر کرده است. علاوه بر این در کنار ممنوعیت ملاقات، پذیرش در مراکز هم ممنوع است و همین مسئله منجر شده که حدود 94 مرکز شبانه روزی ما با حدود 2 هزار نفر نیروی شاغل، یکی از کسب و کارهای زیان دیده از کرونا باشند و با مشکلات مالی مواجه شوند.»

کد خبر 21121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد