در رسانه| سالمندی، بزرگ‌ترین چالش آذربایجان شرقی طی ۲۰ سال آتی است

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی بزرگ‌ترین چالش استان در آینده را سالمندی عنوان کرد و گفت: ۴۰۰۰ سالمند در استان وجود دارد که شامل ۳/۲۵ درصد از جمعیت می‌شود و طی ۲۰ سال آینده سالمندان زیادی در استان خواهیم داشت.

فرگل صحاف، در جمع خبرنگاران با بیان این‌که برخی از افراد در مقطعی از شیوع کرونا با مشکل مالی مواجه شده بودند ولی این مراجعات تاثیری در آمار مددجویان تحت پوشش بهزیستی نداشت، گفت: افردی که واجد شرایط هستند، پذیرش شده و خدمات مددکاری را دریافت می‌کنند.

وی افزود: سازمان بهزیستی سازمانی خدماتی است و قطعا با همدلی و مشارکت تمامی‌ مراکز غیردولتی و تشکل‌ها و انجمن‌ها می‌توانیم در راستای توانمند سازی مددجویان و معلولان گام برداریم.

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش پیش روی سازمان بهزیستی، گفت: حدود ۱۸۰ خدمات توسط این سازمان ارایه می‌شود که شامل زیرشاخه‌های بسیاری است، ممکن است در هر کدام از این زیرشاخه‌ها با مشکل مواجه شویم، به عنوان مثال تحریم‌های ظالمانه باعث شده برخی از تجهیزات با قیمت بالایی خریداری شود.

مدیرکل بهزیستی استان ضمن قدردانی از افزایش مشارکت و اعتماد خیران به بهزیستی استان، گفت: هر کمکی که از سوی خیران به بهزیستی انجام می‌شود مراحل آن کمک رسانی در سامانه‌ ثبت و به خیران اعلام می‌شود. ۵۰ درصد از مجموع هزینه‌های این نهاد نیز از طریق خیرین و نیکوکاران استان تامین می‌شود.

وی در رابطه با راه‌اندازی ماده مرکز ۱۶ ویژه‌ی بانوان کنار مرکز ماده ۱۶ در استان، گفت: با شیوع کرونا از جمع آوری معتادان متجاهر استان در اسفند ماه جلوگیری شد و این آیین نامه در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده بود. البته از خرداد ماه مجددا پذیرش معتادان در مراکز ترک اعتیاد آغاز شده است.

وی ادامه داد: مرکز ماده ۱۶ در استان توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اداره می‌شود و در سطح کشور الگویی برتر است. کمپ ویژه‌ی بانوان به زودی در این محل به بهره برداری می‌رسد، چراکه از سال ۹۷ و ۹۸، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون توسط شورا برای این پروژه تخصیص یافته بود ولی تنها ۳۰ درصد این پروژه پیشرفت داشت.

صحاف ادامه داد: اکنون نیز ۸۵۰ میلیون تومان از طریق استانداری و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای تجهیز کمپ ترک اعتیاد ویژه‌ی بانوان تخصیص یافته و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال این کمپ به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان این‌که ۱۹۹۹ خانوار دارای فرزند دوقلو در استان هستند، گفت: ۲۱۹ سه قلو و ۲۲۵ دوقلو در استان وجود دارد.

وی با بیان این‌که رسیدگی به خودکشی از وظایف بهزیستی محسوب نمی‌شود، گفت: کسانی که افکار خودکشی دارند، اغلب با خط ۱۲۳ بهزیستی تماس گرفته و مشاورهای لازم را دریافت می‌کنند.

وی با بیان این‌که آمار کسانی که در سال ۹۷ افکار خودکشی داشته و با ۱۲۳ بهزیستی تماس گرفتند، ۲۲۲ نفر اعلام شده است، گفت: این تعداد در سال ۹۸ نیز به ۲۸۴ نفر رسیده ولی رسیدگی به آمار مواردی که منجر به خودکشی موفق شده جزو وظایف بهزیستی نیست.

واگذاری ۴۰ کودک به خانواده‌ها در سال ۹۸

وی با بیان این‌که سال گذشته ۴۰ کودک به فرزندخواندگی از سوی بهزیستی به خانواده‌ها واگذار شد، گفت: ۵۰۰ خانوار جزو خانواده‌های متقاضیان فرزند خواندگی در استان وجود داشته و هر سال به طور میانگین حدود ۴۰ نوزاد به خانواده‌ها واگذار می‌شود. تعداد متقاضیان نوزادان زیر دو سال زیاد بوده و به همین دلیل خانواده‌ها مدت زیادی پشت نوبت باقی می‌مانند.

وی با اشاره به چهلمین سالگرد بهزیستی و شعار آن در گام دوم انقلاب تحت عنوان "شفافیت، تحول خدمت، و ارتقاء سلامت اجتماعی"، اظهار کرد: بهزیستی در سال ۵۹ با ادغام ۱۶ سازمان، نهاد و موسسه و با اهداف حفظ کیان قشر آسیب‌پذیر به بازپروری آسیب‌دیدگان پرداخته است.

وی با بیان این‌که معلولان تحت پوشش بهزیستی استان ۷۵ هزار و ۹۵۷ نفر و تعداد پرونده‌های  اجتماعی، ۴۱ هزار و ۷۲۷ نفر است، افزود: تعداد مستمری‌بگیران  ۷۵ هزار و ۷۹ نفر، تعداد پرسنل شاغل  ۸۳۴ و تعداد مددجویان ۹۰ هزار خانوار و ۱۶۰ هزار نفر است. 

مدیرکل بهزیستی استان با بیان این‌که امور اجتماعی بهزیستی متشکل از امورزنان، امور شبه خانواده، مهدهای کودک و امور آسیب‌دیدگان است، افزود: ۲۵ مرکز شبه خانواده در استان  وجود دارد و همچنین ۲۵۶ کودک مقیم خانه کودک و ۱۶۰۰ کودک تعداد فرزند امدادبگیر بهزیستی هستند.

صحاف با بیان این‌که  ۵۷۰ مهدکودک شهری و ۴۳۹ مهدکودک روستایی در استان وجود دارد، گفت: ۳۳هزار و ۸۱ کودک در مهد شهری و ۱۳ هزار کودک در مهدهای روستایی خدمات دریافت می‌کنند. 

وی با تاکید بر حمایت از مهدهای کودک مناطق محروم، گفت: سال گذشته برای ایجاد ۳۱ مهدکودک در مناطق محروم و سکونتگاه غیررسمی مجوز صادر شد. 

صحاف ادامه داد: در سال گذشته به علت شیوع کرونا فقط ۹۰ روز غذای گرم برای ۱۳ هزار کودک توزیع شد. همچنین در راستای طرح سه دهک درآمد پایین جامعه  از ۱۷۰۰ کودک حمایت شده است. 

وی با بیان این‌که جهت آماده‌سازی شغلی زنان سرپرست خانوار در سال گذشته توانستیم برای ۸۱۲ نفر آماده‌سازی شغلی اولیه ایجاد کنیم، گفت: پرداخت سرمایه کار بلاعوض برای ۱۵۳ زن، حمایت از ۷۴ زن در خانه امن، ارائه خدمات به ۲۴ دختر فراری، بازپروری ۱۸ زن، حمایت اجتماعی از ۱۶ نفر مبتلایان به اختلال هویت نیز طی سال گذشته انجام شده است. 

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که ساماندهی کودکان خیابانی یک کار جمعی با حضور ۱۱ دستگاه است، گفت: سال گذشته خانواده ۳۶ کودک خیابانی توانمند شده و ۱۵۶ کودک نیز در مراکز آموزشی و مهارتی خدمات دریافت می‌کنند.

بخشی_ معاون توانبخشی بهزیستی آذربایجان شرقی، با بیان این‌که بهزیستی در بحث مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان تنها ارگان بوده است، اظهار کرد: سایر ارگان‌ها نیز در مورد مناسب سازی فضاهای شهری برای افراد معلول، نیز همکاری کنند متاسفانه به گونه‌ای القا شده که هر اقدامی در این رابطه باید از طریق بهزیستی انجام شود.

وی ادامه داد: شهرداری در رابطه با مناسب سازی فضای شهری برای معلولان همکاری‌های خوبی داشته است، اظهار کرد: استان ما در این رابطه جزو استان‌های پیشرو بوده و تمامی ساختمان‌های جدید باید در این راستا مناسب سازی شوند. ما نیز تمامی مصوبه‌ها در جهت مناسب سازی فضاها را پیگیر هستیم.

کد خبر 21046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد