بهزیستی در رسانه | زنان سرپرست خانوار و پیچ و خم های طولانی بیمه

توانمند سازی زنان سرپرست خانوار به نوعی پیشگیری از ایجاد آسیب های جدید و جدی در اجتماع است. استقلال مالی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار در غالب مواردی یا ممکن نیست و یا به دلیل بافت فرهنگی و اجتماعی خاص جامعه ما به سختی اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، توانمند سازی زنان سرپرست خانوار به نوعی پیشگیری از ایجاد آسیب های جدید و جدی در اجتماع است. استقلال مالی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار در غالب مواردی یا ممکن نیست و یا به دلیل بافت فرهنگی و اجتماعی خاص جامعه ما به سختی اتفاق می افتد.

بیمه زنان سرپرست خانوار می تواند اثر بسزایی در تأمین آینده این افراد داشته باشد به شرطی که بیمه پوشش مناسبی داشته و هم شامل تمام افراد گردد و هم به طور کامل نیازهای بیمه ای زنان سرپرست خانوار را که به دلیل بروز عوامل مختلف جمعیت روزافزونی دارند، برطرف نماید.

در برنامه ششم توسعه نگاه جدی به موضوع زنان سرپرست خانوار شده و بند «ت» ماده 80 این قانون به طور ویژه توانمندسازی آنها را هدف خود قرار داده است.

سازمان بهزیستی با توجه به شرایط ویژه زنان سرپرست خانوار و وجود مسائل و مشکلاتی از جمله عدم توانایی مالی و عدم آگاهی از مزایای بیمه ای که مانع بزرگی برای ترغیب و سوق دادن خانواده های نیازمند و زن سرپرست به بیمه های اجتماعی است و به جهت حمایت و مساعدت از جامعه هدف و اجرای بند «ب» ماده 7 قانون هدفمندسازی یارانه ها و قانون ششم توسعه طرح توانمندسازی از طریق پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار را توسط دفتر توانمندسازی خانواده و زنان و با همکاری سازمان هدفمندی یارانه از سال 1391 به مرحله اجرا در آورده است.

همچنین بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در راستای اجرای اصل 29 قانون اساسی و برنامه ششم توسعه و بند «د» ماده 3 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی به عنوان یکی از راه های فراهم نمودن رفاه نسبی برای آحاد جامعه به صورت هدفمند و اجرای عدالت اجتماعی می باشد.

در این راستا زنان و دختران روستایی و عشایری از سال 1386 توسط دفتر امور زنان و خانواده بهزیستی با همکاری صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به مورد اجرا درآمد که سهمیه استان 387 نفر بوده است.

به گفته علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قروین، هدف کلی و اهداف اختصاصی از اجرای این طرح شامل؛ اجرای عدالت اجتماعی، پیشگیری از افزایش روزافزون مستمری بگیران در بخش حمایتی، حفظ کرامت انسانی و ایجاد رفاه و آسایش نسبی برای همه مردم می باشد.

وی با اشاره به جامعه هدف این طرح گفت: زنان سرپرست خانوار شهری و دختران خود سرپرست جامعه هدف بهزیستی در اجرای این طرح می باشند.

وارثی با اشاره به فرآیند اجرای طرح عنوان کرد: معرفی زنان تحت پوشش واجد شرایط( زنان و دختران بین 18 الی 50 سال) توسط سازمان بهزیستی به سازمان تأمین اجتماعی، تکمیل مدارک در سازمان تأمین اجتماعی، انجام آزمایش های لازم، دریافت قرارداد و فیش پرداختی به صورت گروهی یا فردی، پرداخت 27% حق بیمه به میزان افراد توسط سازمان هدفمندی یارانه ها و مابقی حق بیمه توسط سازمان بهزیستی
با توجه به توافقات صورت گرفته بین سازمان هدفمندسازی یارانه ها و وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: در اجرای بند«ب» ماده 11 آیین نامه اجرائی ماده 7 هدفمندسازی یارانه ها، در خصوص بسط و گسترش پوشش بیمه ای به زنان سرپرست خانوار در سال 1391 برنامه پنجم توسعه، اولین مرحله از اعتبارات ملی سازمان ابلاغ گردید و افراد واجد شرایط شامل حداکثر شرط سنی مشمولین 50 سال تمام تعیین گردیده است.

وی افزود: همچنین حق بیمه به میزان 18% حداقل دستمزد مشمولین قانون کار سال 1390 تعیین می گردد که 27% آن توسط سازمان هدفمند سازی یارانه ها و مابقی از محل اعتبارات سازمان تأمین می گردد.

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ بیمه تأمین اجتماعی به صورت سهمیه جهت هر استان از طرف بهزیستی کشور تعیین گردید و در طی مدت این 9 سال هیچ سهمیه جدیدی به استان داده نشده است.

سهمیه اولیه 1037 نفر در نظر گرفته شده بود که بر اساس شهرستان ها و تعداد جامعه هدف تعیین گردیده و در این بین سهمیه بیمه اجتماعی روستایی و عشایری 387 تعیین گردیده است.

با توجه به این امر می توان نقاط قوت این طرح را با توجه به اینکه حق بیمه تأمین اجتماعی با هدف بهره مندی زنان سرپرست خانوار از مستمری بازنشستگی پرداخت می گردد اینگونه برشمرد که زنان سرپرست خانوار با رسیدن به 55 سالگی و داشتن حداقل ده سال سابقه بیمه مستمری بازنشستگی تأمین اجتماعی دریافت می کنند.

این فعالیت باعث ایجاد احساس امنیت در زنان سرپرست خانوار می گردد که جامعه هدف تمایل بسیار زیادی به دریافت این خدمت دارند.

اما این طرح نقاط ضعفی نیز دارد که با توجه به فوت برخی مددجویان دارای بیمه اجتماعی و مددجویانی که از طریق اشتغال پایدار از چرخه بیمه خارج می شوند، امکان جایگزینی در تأمین اجتماعی مقدور نمی باشد که این امر باعث کاهش عملکرد در سال های آتی گردیده است.

وارثی در این زمینه عنوان کرد: در سال 91 سهمیه استان قزوین 1037 نفر اعلام گردید که همه سهمیه جذب شد اما در شرایط فعلی به دلیل فوت، اشتغال پایدار و ازدواج، این میزان سهمیه به 988 نفر کاهش یافته است.

وی افزود: کمبود سهمیه تخصیصی «از آنجایی که بسیاری از زنان سرپرست خانوار متقاضی، که حائز شرایط ورود به چرخه می باشند اما به دلیل محدودیت قوانین موجود به صورت پشت نوبتی خدمات دریافت می نمایند، امکان بیمه شدن را به دلیل محدودیت ظرفیت تعیین شده در استان ندارند و بلا تکلیف بودن بیمه روستایی و بسته شدن کارگزاری های بیمه و عدم دسترسی مددجویان به آنها از نقاط ضعف دیگر این خدمت می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین داشتن اضافه کرد: سابقه بیمه برخی از زنان سرپرست خانوار مانع از ورود بسیاری از زنان سرپرست خانوار به این خدمت می شود.

1010/گ30/ب

کد خبر 21026

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد