در رسانه|نذر قربانی برای نیازمندان در روزگار کرونایی

شهرکرد- ایرنا- همه ساله در زمان فرارسیدن عید قربان کسانی که به حج رفته یا سالهای قبل‌تر حاجی شده‌اند و یا کسانی نذری دارند، در این روز گوسفندی را قربانی می‌کنند و این قربانی را بین نیازمند تقسیم کرده و این روز را جشن می‌گیرند.

امسال اما با  توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، برخی از مسلمانان به جای قربانی کردن گوسفند، هزینه و پول آن را بین فقرا و کسانی که از این ویروس آسیب دیده‌اند، توزیع و تقسیم می‌کنند.

این عید فرصتی بزرگ در راستای ترویج فرهنگ کمک به مستمندان و همنوعان به عنوان یک سنت دینی و یک وظیفه اخلاقی است که در این روزهای کرونایی و با توجه به وضعیت اقتصادی بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفته است.

از زمان شیوع ویروس کرونا رزمایش مواسات و همدلی همزمان با ماه مبارک رمضان و از هفته گذشته نیز اجرای طرح نهضت همدلی در سطح کشور و استان اجرایی شده است، تا گوشه‌ای از مشکلات اقتصادی خانواده‌های آسیب دیده و یا مستمند و فقیر رفع شود.

در راستای اجرایی رزمایش مواسات و همدلی در استان چهارمحال وبختیاری بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال بسته غذایی بین نیازمندان و آسیب‌دیدگان کرونا توزیع شد.

در راستای اجرای طرح نهضت تعاون و احسان نیز با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام، سپاه، دفاتر ائمه جمعه در شهرستان‌ها و بنیاد برکت نیز ۱۴۰ تن مرغ و گوشت به ارزش ۱۵ میلیارد ریال تهیه و بین اقشار ضعیف، کم‌درآمد و آسیب‌دیده توزیع خواهد شد.

با اشاره به تاکید معاون وزیر بهداشت به خیران، نیکوکاران و حاجیان که در عید قربان از قربانی کردن پرهیز و به جای گوشت، جیره خشک توزیع کنند، توجه به این امر از سوی حاجیان باید مورد توجه قرار گیرد.

یکی از حاجیان و خیران شهرکرد با اشاره به اینکه یک راس گوساله را برای قربانی کردن خریداری کرده است، گفت: فریضه قربانی را با رعایت اصول بهداشتی انجام می‌دهم،  اما به دلیل شیوع ویروس، گوشت قربانی را در اختیار موسسه خیریه شهرمان قرار می‌دهم.

غلامعباس اظهار داشت: قربانی کردن گوسفند در روز عید سعید قربان نیز با هدف کمک به نیازمندان است و امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا فرصتی خوبی شده که فرهنگ کمک به  مستمندان و آسیب‌دیدگان در کشور و بین خیران نهادینه شود.

وی با تاکید بر اهمیت فریضه کمک به مستمندان به عنوان یک وظیفه عمومی و اجتماعی گفت: در این روزها همه مردم و خیران به انواع مختلف به فکر کمک به آسیب‌دیدگان و مستمندان هستند.

پویش جمع‌آوری نذورات و کمک برای نیازمندان در محلات شهر

غلامی مدیر یک مووسسه خیریه فعال در مسجد حضرت زینب شهرکرد نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه کمک و دستگیری از نیازمندان و فقرا در جامعه اسلامی گفت: در این مرکز برای دریافت کمک‌های خیران و ذبح گوسفند و یا دریافت هزینه خرید گوسفند و توزیع گوشت بین نیازمندان و فقرا و آسیب دیدگان از ویروس کرونا برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: شماره حساب‌های مووسسه در فضای مجازی و سطح شهر اطلاع‌رسانی شده تا با جمع‌آوری کمک‌هاو توزیع آن شادی را به خانه و سفره این عزیزان هدیه کنیم. یگاههای و ادارات کمیته امداد امام خمینی(ره) چهارمحال و بختیاری آماده دریافت نذورات عید قربان هستند 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) چهارمحال و بختیاری از آماده‌باش پایگاه‌ها و ادارات این نهاد برای دریافت نذورات در عید سعید قربان در استان خبر داد و گفت: برپایی پایگاه سیار در حاشیه برگزاری نماز عید سعید قربان بر اساس دستور العمل و مصوبه ستاد کرونا استان است.

علی ملکپور افزود: به منظور رفاه حال خیران استان شماره کارت بانکی ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۰۴۸۲۹ و یا تماس با کد دستوری #۱*۸۸۷۷* نیز برای دریافت کمک‌های مردمی در عید سعید قربان پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ۳۹ هزار و ۹۷۲ خانوار با جمعیتی بیش از ۹۰ هزار و ۱۷۷ نفر زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند، گفت: ۶ درصد جمعیت و ۱۱ درصد از مجموع خانوارهای استان زیر پوشش کمیته امداد قرار دارند.

ملکپور، از راه‌اندازی پویش "قربانی‌مان با دست نیازمندان به پیشگاه خدا ببریم" در کمیته امداد سراسر کشور، افزود: سال گذشته بیش از ۱۸ میلیارد ریال در عید سعید قربان کمک مردمی به صورت نقد و غیر نقدی جمع‌آوری و بین جالمعه هدف توزیع شد.

وی اظهار داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین در راستای کمک به افراد نیازمند، نیکوکاران می‌توانند با اهدای دام زنده، گوشت قربانی و وجوه نقدی به کمیته امداد در یاری‌رسانی به این قشرکمک کنند.

وی گفت: امکان مشارکت مردم در طرح "نذر قربانی" با هر مبلغی برای کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا امکان‌پذیر است، کمیته امداد برای اجرای شدن نیت خیران با کمک‌های نقدی جمع‌آوری شده نیز دام زنده تهیه و گوشت قربانی را در کوتاهترین زمان به صورت بسته بندی و بهداشتی،  با رعایت دستورالعمل بهداشتی میان نیازمندان توزیع می‌کند.

به گفته وی، پویش‌های مردمی برای روز عید قربان با هدف جمع‌آوری کمکهای مردمی و نذورات مردم به خصوص نذوران نقدی برای کمک به جامعه هدف در کمترین زمان ممکن است.   

طرح هر امامزاده یک قربانی در عید سعید فطر اجرا می‌شود

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه چهارمحال وبختیاری نیز از اجرایی شدن طرح هر امامزاده یک قربانی همزمان با عید سعید فطر در استان خبر داد و گفت: این طرح از محل کمکهای خیران اجرایی می‌شود.

حجت‌الاسلام علی محرابی افزود: تاکنون با تلاش هیات امناس پنج امامزاده دام زنده برای قربانی شدن در این روز تهیه شده و هیات امنای مابقی بقاع متبرکه در حال رایزنی و جمع آوری کمک برای خرید دام هستند.

وی با اشاره به اینکه هیچ موقوفه‌ با نیت فریضه قربانی کردن در عید سعید قربان و کمک به نیازمندان در استان وجود ندارد، گفت: توزیع غذایی گرم در این روز نیز از سوی هیات امنای امامزادگان اجرایی می‌شود.

وی گفت: آمادگی برای اجرای فریضه نماز عید سعید قربان همزمان با روز عید در فضای باز امامزادگان با رعایت اصل بهداشتی نیز وجود دارد.

مراکز بهزیستی آماده دریافت کمک‌های مردمی در عید سعید قربان است

 سرپرست اداره کل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری از آمادگی این اداره کل برای دریافت نذورات در عید سعید قربان خبر داد.

معصومه محمدی با اشاره به بخشنامه کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی و به منظور پیشگیری از انتقال ویروس کرونا افزود: دریافت دام زنده و ذبح در مراکز سازمان بهزیستی ممنوع است اما دریافت نذورات خاص و پذیرش قربانی مشروط به ذبح بهداشتی در کشتارگاه بلامانع است.

وی از مردم خیر استان خواست تا با مراجعه به مزاکز بهزیستی و مووسسات خیریه دارای مجوز از بهزیستی، نذورات خود را برای توزیع بین جامعه هدف بهزیستی به این مراکز تحویل دهند ...

وی اظهار داشت: خیران در عید قربان سال‌گذشته بیش از یک میلیارد و ۲۲ میلیون ریال برای کمک به افراد نیازمند به مراکز بهزیستی استان کمک کردند.

محمدی افزود: خیران و نیکوکاران می‌توانند به میزان نذر و قربانی خود مبلغی را به  شماره حساب ۴۱۶۹۰۳۴۵۴۱۷۸۱۰۴۱ به نام هدایای خاص بهزیستی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز کنند.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد امام جمعه شهرکرد نیز با اشاره به اهمیت بحث کمک نیازمندان و همچنین آسیب‌دیدگان کرونا گفت: دستگیری و کمک به نیازمندان فلسفه ‌مهم عید قربان است و نباید در این روز کمک ویاری رساندن به فقرا و نیازمندان غافل شد.

حجت‌الاسلام محمد علی نکونام از همراهی و همکاری مردم در امر کمک و یاری رساندن به فقرا و نیازمندان در سالجاری با توحه به شیوع ویروس کرونا تقدیر کرد و افزود: عید سعید قربان از اعیاد بزرگ اسلامی و نقطه وحدت و همبستگی ملت‌های مسلمان است و برپایی نماز عید قربان عزت و بالندگی مسلمانان است.

وی با اشاره به شیوه ویروس کرونا از مردم و خیران خواست تا نذر خود را در قالب بسته‌های معیشتی و یا پول نذر خود را به مراکز نیکوکاری، و همچنین مراکز زیرنظر بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) کمک کنند.

وی با تاکید بر رعایت اوصل بهداشتی در این روزها افزود: با توجه به شیوع کرونا مردم  به جای قربانی کردن، میزان پول آن را به‌عنوان مواسات و کمک مؤمنانه هزینه کنند و یقین بدانند این اقدام ثواب بیشتری دارد.

امام جمعه شهرکرد گفت: در این روزهای کرونایی کسانی که قصد قربانی کردن دارند باید بهداشت را به‌صورت ویژه رعایت کنند و امسال ذبح خانگی نداشته باشند و از ظرفیت کشتارگاه‌ها استفاده کنند و یا بهتر است که پول خرید قربانی را در اختیار طرح مواست و همدلی قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت بهداشت و دستورالعمل‌های بهداشتی حق‌الناس است، افزود:  نباید انجام یک فریضه مستحب موجب شود که خدای نکرده حقی از کسی ضایع و یا حق‌الناس شود.

۲۸ اکیپ سیار و ثابت دامپزشکی برای ارائه خدمات بهداشتی و شرعی در روز عید قربان در چهارمحال و بختیاری فعال استمعاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام‌های قربانی و نظارت‌های بهداشتی در قالب شیوه‌نامه نظارت بهداشتی در روز عید سعید قربان(منطبق با وضعیت شیوع کرونا) در استان گفت: ۲۸ اکیپ سیار و ثابت برای ارائه خدمات بهداشتی در این روز فعال خواهد شد.

حسین صالحی بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمع و مسافرت‌های غیرضروری درون شهری و برون شهری و به حداقل رساندن مخاطرات بهداشتی ناشی از اجرایی نشدن تاکید کرد.

وی، از افرادی که قصد قربانی کردن دام نذری خود را دارند خواست برای تهیه دام به میدان‌های مجاز فروش دام که ناظران دامپزشکی در آنجا حضور دارند و سلامت بالینی دام را تایید می‌کنند، مراجعه و دام را تهیه کنند.

صالحی اظهار داشت: دام قربانی خریداری شده، به کشتارگاهای استان ارسال خواهد شد و در کشتارگاه نیز بازرسان بهداشتی و شرعی دامپزشکی بر تمام مراحل کشتار دام، نظارت داشته و لاشه و آلایش‌های خوراکی دام قربانی، پس از انجام نظارت‌های لازم، به سالن پیش‌سرد منتقل می‌شود و پس از مراحل پیش سردگذاری تحویل مالک داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از خیران تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز زیرنظر پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی از اماکن مذهبی را دارند، گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود مردم وجه نقد در قبال نذر خود را به این مراکز کمک کنند و یا دام را زیر نظر دامپزشکی کشتار کنند.

وی با تاکید بر اینکه کشتار دام درسالهای گذشته در قربانگاه‌های سیار و ثابت در سطح کشور  اجرا می‌شد، افزود: در استان قربانگاه سیار وجود نداشت و امسال نیز فعالیت قربانگاه‌ها سیار در سطح کشور نیز متوقف شده است.

وی گفت: ۲۸ نفر دامپزشک،  ۳۲ نفر بازرس لاشه و ۱۰ نفر ناظر ذبح شرعی در قالب ۱۱ اکیپ ثابت و ۱۷ اکیپ سیار دولتی و غیر دولتی در سراسر استان در روز عید قربان آماده  ارائه خدمات بهداشتی و شرعی دامپزشکی هستند.

دهم ذیحجه روز عید قربان نامگذاری شده است.

کد خبر 20986

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد